انتشار این مقاله


علائم سرطان گلو(حلق و حنجره) چیست و درمان سرطان گلو چگونه است؟

سرطان گلو به تومورهای سرطانی اشاره دارد که در گلو و حنجره‌ی شما رشد می‌کند. گلوی شما لوله‌ای ماهیچه‌ای است که از پشت یبنی شروع شده و تا گردن ادامه می‌یابد. سرطان گلو اغلب اوقات از سلول‌های صاف پوشاننده‌ی گلو آغاز می‌شود. حنجره درست زیر گلو است و به سرطان گلو نیز حساس می‌باشد. حنجره […]

سرطان گلو به تومورهای سرطانی اشاره دارد که در گلو و حنجره‌ی شما رشد می‌کند. گلوی شما لوله‌ای ماهیچه‌ای است که از پشت یبنی شروع شده و تا گردن ادامه می‌یابد. سرطان گلو اغلب اوقات از سلول‌های صاف پوشاننده‌ی گلو آغاز می‌شود. حنجره درست زیر گلو است و به سرطان گلو نیز حساس می‌باشد. حنجره از غضروف و طناب های صوتی که با ارتعاش ایجاد صدا می‌کنند، ارتباط دارد.

 سرطان گلو همچنین می‌تواند بر اپی‌گلوت که مانند دریچه‌ای برای نای عمل می‌کند، اثر بگذارد. سرطان لوزه نوعی دیگر از سرطان گلو است که لوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این لوزه‌ها در پشت گلو قرار دارند.

علائم

علائم سرطان گلو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه
  • تغییر صدا مانند خشونت صدا یا ناواضح صحبت کردن
  • بلع دشوار
  • درد گوش
  • توده یا زخمی که خوب نمی‌شود
  • زخم گلو
  • کاهش وزن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده‌ی علائم و نشانه‌هایی را که دائمی هستند، به پزشک مراجعه کنید. بیشتر علائم سرطان گلو احتصاصی سرطان نیستند و ممکن است با مراجعه به پزشک، ابتدا سایر علل رایج را بررسی کند.

علل

سرطان گلو زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها در گلو جهش‌های ژنتیکی انجام می‌دهند. این جهش‌ها باعث رشد غیر قابل کنترل یا افزایش طول عمر سلول‌ها می‌شود؛ این در حالی است که سلول‌های سالم معمولا از بین می‌روند. تجمع سلول‌ها می‌تواند باعث ایجاد تومور در گلو شود.

زیاد واضح نیست که چه چیزی باعث ایجاد جهش و در ادامه سرطان گلو می‌شود. اما پزشکان عواملی را که ممکن است ریسک بیماری را بالا ببرند، شناسایی کرده‌اند.

انواع سرطان گلو

سرطان گلو واژه‌ای عمومی است که به سرطان‌هایی که در حلق یا حنجره رشد می‌کنند، اطلاق می‌شود. حلق و حنجره ارتباط نزدیکی بایکدیگر دارند. اگرچه انواع سرطان گلو، سلول‌های یکسانی را درگیر می‌کنند اما این اصطلاحات خاص برای تمایز بخش‌هایی از گلو که سرطان از آن محل آغاز شده است، استفاده می‌شود.

  • سرطان نازوفارنکس از بخشی از گلو که درست پشت بینی است، آغاز می‌شود.
  • سرطان اوروفارنکس از بخشی از گلو که درست پشت دهان است و لوزه‌ها را شامل می‌شود، آغاز می‌شود.
  • سرطان هایپوفارنژیال( سرطان لارینگوفارنژیال) از بخش پایینی گلو درست بالای مری و نای، آغاز می‌شود.
  • سرطان گلوتیک از طناب‌های صوتی آغاز می‌شود.
  • سرطان سوپراگلوتیک از بخش بالایی حنجره شروع شده و شامل سرطانی می‌شود که اپی گلوت را تحت تاثیر می‌گذارد. اپی گلوت غضروفی است که مانع ورود غذا به نای می‌شود.
  • سرطان ساب گلوتیک از بخش پایینی حنجره در زیر طناب‌های صوتی آغاز می‌شود.

ریسک فاکتورها

عواملی که می‌توانند ریسک سرطان گلو را بالا ببرند شامل:

  • استفاده از تنباکو به صورت سیگار به جویدن آن
  • مصرف زیاد الکل
  • پاپیلوما ویروس انسانی(HPV) که از طریق مقاربت انتقال می‌یابد.
  • رژیم غذایی خالی از میوه و سبزی
  • بیماری‌های رفلاکس معدی-مری(GERD)

پیشگیری

هیچ روش اثبات شده‌ای برای پیشگیری از سرطان گلو وجود ندارد اما برای کاهش ریسک ابتلا به آن می‌توانید:

  • از سیگار کشیدن بپرهیزید. اگر سیگا می‌کشید، ترک کنید. اگر سیگار نمی‌کشید، هرگز سمتش نروید. ترک سیگار ممکن است سخت باشد، بنابراین از دیگران هم بخواهید تا کمکتان کنند. پزشک درباره‌ی فواید و ریسک‌ روش‌های ترک سیگار با شما گفتگو خواهد کرد؛ مانند داروها، محصولات جایگزین نیکوتین و…
  • به طور کلی در حد اعتدال از الکل استفاده کنید. اگر می‌خواهید الکل مصرف کنید، حداقل در حد اعتدال مصرف کنید. در بزرگسالان سالم این بدان معنیست که برای زنان در همه‌ی سنین و مردان بالای۶۵ سال یک بار در روز وبرای مردان جوان‌تر از ۶۵ سال تا دوبار روز مصرف گردد.
  • یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزی داشته باشید. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های میوه‌ها و سبزیجات ممکن است ریسک سرطان گلو را کاهش دهد. انواع رنگی از میوه‌ها و سبزیجات را استفاده کنید.
  • در برابرHPV از خود محافظت کنید. به نظر می‌رسد بعضی از سرطان‌های گلو به دلیل انتقال مقاربتی HPV ایجاد می‌شود. شما می‌توانید ریسک انتقال HPV را با محدود کردن تعداد شریک‌های جنسی خود و استفاده از کاندوم در هر مقاربت کاهش دهید. همچنین می‌توان از واکسن HPV که برای دختران و پسران و زنان و مردان جوان استفاده کرد.

تشخیص

برای تشخیص سرطان گلو، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

  • استفاده از اسکوپ برای مشاهده‌ی نزدیک گلو. پزشک ممکن است از اسکوپ نوری مخصوصی(اندوسکوپ) برای مشاهده‌ی نزدیک گلو طی پروسه‌ای که اندوسکوپی نامیده می‌شود. یک دوربین کوچک در انتهای اندوسکوپ قرار می‌‍دهیم تا عکس‌ها را به فیلم تبدیل کند و پزشک با مشاهده‌ی فیلم نشانه‌های بدخیمی را در گلو بررسی کند. نوع دیگری از اسکوپ(لارینگوسکوپ) در حنجره جاگذاری می‌شود و از عدسی‌های بزرگنمایی برای معاینه‌ی طناب‌های صوتی استفاده می‌شود. این پروسه لارینگوسکوپی نامیده می‌شود.
  • نمونه برداری. اگر طی اندوسکوپی یا لارینگوسکوپی، اَبنورمالی مشاهده شد، پزشک می‌تواند با ابزارهای جراحی از طریق اسکوپ، از بافت شما نمونه برداری کند(بیوپسی). نمونه برای آزمایش به آزمایشگته ارسال می‌گردد. پزشک ممکن است در خواست نمونه از گره‌های لنفی متورم نیز بدهد(با استفاده از تکنیک fineneedle aspiration).
  • عکسبرداری. عکسبرداری شامل اشعه‌ی ایکس، سی تی، ام آر آی، پت اسکن به پزشک کمک می‌کند تا وسعت سرطان را در گلو و حنجره تعیین کند.

مرحله بندی

زمانی که سرطان گلو تشخیص داده شد، قدم بعدی اندازه‌گیری مرحله‌ی سرطان است. دانستن مرحله‌ی سرطان در انتخاب گزینه‌ی درمانی به شما کمک می‌کند. سرطان گلو چهار مرحله دارد. هر مرحله معیارهای خود را دارد. به طور کلی، در مرحله اول سرطان گلو تومورهای کوچکی در یک ناحیه از گلو وجود دارد. در مراحل بعدی سرطان پیشرفته‌تر می‌شود و مرحله‌ی چهار پیشرفته‌ترین نوع است.

درمان

گزینه‌های درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مانند محل و مرحله‌ی سرطان، نوع سلول‌هایی که درگیرند، سلامت کلی شما و اولویت‌های شخصی شما. درباره‌ی ریسک و فواید هر یک از گزینه‌های درمانی با پزشک خود صحبت کنید. باهمدیگر می‌توانید بهترین گزنیه‌ی درمانی مناسب را تعیین کنید.

رادیوتراپی

رادیوتراپی از امواج با انرژی بالا از منابعی مانند اشعه ایکس و پروتون استفاده می‌کند تا با فرستادن آنها به سمت سلول‌های سرطانی، باعث مرگ آنها شود. رادیوتراپی می‌تواند از یک دستگاه بزرگ در خارج از بدن شما انجام شود، یا می‌تواند از طریق دانه‌ها و سیم‌های کوچک در درون بدن شما در نزدیکی سرطان صورت گیرد. برای مراحل اولیه سرطان گلو، ممکن است رادیوتراپی تنها درمان ضروری باشد. در سرطان‌های پیشرفته در کنار رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی نیز ممکن است صورت گیرد. در مراحل بسیار پیشرفته، از رادیوتراپی ممکن است برای کاهش علائم بیماری و راحتی بیمار استفاده شود.

جراحی

نوع پروسه‌ی جراحی که برای درمان ممکن است استفاده شود به محل وم رحله‌ی سرطان بستگی دارد. این گزینه‌ها ممکن است شامل:

جراحی برای مراحل اولیه سرطان گلو. سرطان گلویی که در سطح گلو یا طناب‌های صوتی تایید شده است، ممکن است با استفاده از اندوسکوپی با جراحی درمان شود. پزشک ممکن است اندوسکوپ توخالی را وارد گلو یا حنجره‌ی شما کند، سپس ابزارهای جراحی مخصوص یا لیزر را از طریق اسکوپ وارد کند. با استفاده از این ابزار، پزشک می‌تواند خراش و برش ایجاد کند یا بااستفاده از لیزر، سرطان‌های بسیار سطحی را بخار کند.

جراحی برای خارج کردن همه یا بخشی از حنجره. برای تومورهای کوچکتر، پزشک ممکن است بخشی از حنجره‌ی شما را که درگیر سرطان است، جراحی کند. پزشک ممکن است توانایی صحبت کردن و تنفس نرمال شما را حفظ کند. برای تومورهای وسیع‌تر و بزرگتر، ممکن است خارج کردن تمام حنجره ضرورت یابد. سپس نای را در محل جراحی میدوزند تا بتوانید نفس بکشید. اگر تمام حنجره شما را خارج کرده باشند، گزینه‌های متعددی برای بازیابی صحبت کردن خود خواهید داشت. می‌توانید با یک پاتولوژیک صحبت کنید تا سخن گفتن بدون حنجره را بیاموزید.

جراحی برای خارج کردن بخشی از گلو. سرطان‌های کوچک گلو ممکن است نیاز به خارج کردن بخش کوچکی از گلو طی جراحی باشد. بخش‌هایی که خارج می‌شوند ممکن است مجدد احیا شوند تا به شما اجازه‌ی بلع نرمال غذا را بدهند. جراحی برای خارج کردن بخش زیادی از گلو معمولا شامل جراحی حنجره نیز می‌شود. پزشک ممکن است بتواند با احیای مجدد گلوی شما، بلع غذا را فراهم کند.

جراحی برای خارج کردن گره‌های لنفی سرطانی. اگر سرطان تا نقاط عمیق‌تر گلوی شما گسترش یافته باشد، پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که بخشی یا همه‌ی گره‌های لنفی شما را برای بررسی از نظر سلول‌های سرطانی، جراحی کند.

جراحی دارای ریسک خونریزی و عفونت می‌باشد. عوارض احتمالی دیگر مانند سختی بلعیدن یا صحبت کردن بستگی به پروسه‌ی خاصی خواهد داشت که متحمل خواهید شد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. از شیمی درمانی اغلب در کنار رادیوتراپی برای درمان سرطان گلو استفاده می‌شود. داروهای شیمی درمانی خاصی باعث حساس شدن سلول‌های سرطانی به رادیوتراپی می‌شود. اما انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی باهم، ریسک عوارض هر دو افزایش می‌دهد.

تارگت تراپی

داروهای تارگت تراپی با استفاده از نقایص خاصی که سلول‌های سرطانی دارند (سرعت رشد و تکثیر بالا)، سرطان گلو را درمان می‌کنند. برای مثال ستوکسیمب یکی از داروهای تارگت تراپی است که برای درمان سرطان گلو در شرایط خاص تایید شده است. سیتوکسیمب فعالیت پروتئین‌های خاصی را که در سلول‌های سالم نیز وجود دارد اما در نوع خاصی از سلول‌های سرطانی گلو شایع‌تر است، متوقف می‌کند. سایر داروهای تارگت تراپی نیز در دسترس‌اند و بیشتر آنها در کارآزمایی بالینی مورد مطالعه قرار می‌گیرند. داروهای تارگت تراپی می‌تواند به تنهایی یا در کنار سایر درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار گیرد.

بازیابی بعد از درمان

درمان سرطان گلو اغلب عوارضی را به همراه دارد که ممکن است نیاز به یک متخصص برای بازیابی توانایی بلع، خوردن غذاهای جامد و صحبت کردن باشد. در طی درمان سرطان گلو یا بعد ازآن ممکن است برای موارد زیر از پزشک کمک بخواهید:

  • مراقبت ازسوراخی که در گلوی شما ایجاد شده، ر صورتی که تراکئوتومی داشته باشید.
  • مشکل در غذا خوردن
  • مشکل در بلع
  • سفتی و درد در گردن
  • مشکل در صحبت کردن

درمان حمایتی

درمان حمایتی یک تخصص پزشکی است که روی برطرف کردن درد و سایر علائم بیماری خاص تمرکز می‌کند. متخصصان روی شما و خانواده‌تان و پزشکان برای فراهم کردن حمایت‌های بیشتر کار خواهند کرد تا مراقبت مداوم از شما را کامل کنند. درمان حمایتی می‌تواند همراه با سایر درمان‌های تهاجمی مانند جراحی وشیمی درمانی ورادیوتراپی صورت گیرد. این همراهی باعث می‌شود افراد احساس بهتری داشته باشند و طولانی‌تر زندگی کنند. درمان حمایتی توسط تیمی از پزشکان و پرستاران و سایر متخصصان صورت می‌گیرد. این تیم جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی وخانوده‌های آنها تلاش می‌کند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید