انتشار این مقاله


وجود توهمات در افراد مبتلا به تشنج ممکن است به خطر خودکشی اشاره داشته باشد

۸٪ از بیماران با سابقه تشنج گزارش کرده اند که تجربیات توهمی هم داشته اند . از این تعداد ، ۵۳٪ گزارش کرده اند که یک بار یا بیشتر از آن اقدام به خودکشی داشته اند . یافته ها اشاره بر این دارندکه توهمات مرتبط با تشنج تنها بر حسب تصادف نیست بلکه نشانه ای از مخاطراتی برای سلامت روان و رفتارهای مرتبط با خودکشی است.

محققان کالج ترینیتی دوبلین و کالج سلطنتی جراحان ایرلند (RCSI) برای اولین بار اهمیت توهمات در سلامت روانی افرادی با سابقه ی تشنج را نشان دادند .

در مطالعه ای که امروز منتشر شد ، یافته ها حاکی از آن است که ۸٪ از افرادی که سابقه تشنج دارند توهماتی را گزارش کرده اند، از جمله تجربه شنیداری یا دیداری چیزهایی که با واقعیت منطبق نیستند. و از همه مهمتر اینکه از این ۸٪ ، ۶۵٪  آنها معیارهای مربوط به یک یا چند اختلال مرتبط با سلامت روان را داشته و ۵۳٪ آنان نیز حداقل یکبار یا بیشتر سابقه اقدام به خودکشی داشتند.

این تحقیق در ژورنال برجسته راهنمای صرع منتشر شده است. محققان به عنوان بخشی از طولانی ترین مطالعات در مورد سلامت روان در جمعیت عموم افراد جامعه، طیف گسترده ای از عوامل سلامت جسمی و روانی را در ۱۵۰۰۰ نفراز افراد ساکن انگلیس ارزیابی کردند. توهم به این عنوان که در تعدادی از بزرگسالان مبتلا به تشنج رخ می دهد شناخته شده است، اما ممکن است به اشتباه به عنوان علامت  “اتقاقی” کژکاری فعالیت الکتریکی مغز مد نظر قرار گیرد ، و نه چیزی بیش از آن . یافته های این مطالعه به ما می گوید که این علائم فقط به صورت تصادفی و اتفاقی در افراد مبتلا به تشنج اتفاق نمی افتد بلکه آنها نشانگرهای مهم خطر برای  بیماریهای سلامت روان و افکار و رفتارهای خودکشی هستند.

دکتر یان کلهر ، دانشیار تحقیقات روانپزشکی ترینیتی و نویسنده ارشد این مطالعه گفت:

“افراد مبتلا به صرع بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند. اما در بین افراد مبتلا به تشنج ، انتخاب این که چه کسی بیشتر در معرض خطر است دشوار می­باشد. آنچه این تحقیق نشان می دهد این است که افراد مبتلا به تشنج که توهم را نیز گزارش می کنند ، خصوصا گروه پر خطر برای رفتارهای خودکشی هستند -که گفتیم حدود نیمی از این افراد یک یا چند اقدام خودکشی را داشتند. بنابراین ، در کلینیک های صرع مهم است که درباره توهمات سوال شود – و در جایی که افراد این علائم را تأیید می کنند ، وضعیت روحی روانی آنان به دقت مورد بررسی قرار گیرد .

در یک زمینه ایرلندی ، شواهد حاکی به ما می گوید که توهمات دیداری و شنیداری به طور معمول در کلینیک های صرع ارزیابی نمی شود.

کاترین ییتس ، از کالج سلطنتی جراحان ایرلندRCSI ،  و نویسنده مطالعه گفت:

“جای تعجب نیست که افراد مبتلا به تشنج از میزان توهم بالاتری برخوردار باشند – تقریباً هر بیماری ای که مغز را تحت تأثیر قرار دهد احتمال خطر ابتلا به توهم را نیز افزایش می دهد. با این حال ، مهم است که تشخیص دهید که توهمات تنها انعکاس ساده­ای از کژکاری  فعالیت الکتریکی مغز  در افراد مبتلا به صرع نیست. بلکه آنها نشانگرهای مهم خطر مشکلات سلامت روان و افکار و رفتار خودکشی هستند. “

دکتر کلره نتیجه گرفت:

ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا اهمیت توهم در افراد مبتلا به تشنج را به صورت کامل درک کنیم. اما آنچه کاملاً از این کار مشخص میباشد این است که  برای پزشکانی که با افراد مبتلا به تشنج کار می کنند، پرسش در مورد تجربه توهمات شنیداری و دیداری  باید بخشی معمول از ارزیابی هایشان باشد .

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید