انتشار این مقاله


لیفت باسن یا بالا کشیدن باسن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

باسن برزیلی

لیفت باسن یک عمل جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر باسن است که ممکن است به عنوان بخشی از جراحی‌های لاغری و یا جهت لیفت پایین تنه به منظور سفت کردن باسن، کشاله ران، ران و شکم انجام شود.

لیفت باسن به تنهایی هیچ حجمی به باسن اضافه نمی‌کند. اما گاهی اوقات، بالا کشیدن باسن با یک روش تقویت کننده ترکیب می‌شود تا شکل یا اندازه باسن را با کاشت یا پیوند چربی تغییر دهد.

در حین لیفت باسن، پوست و چربی اضافی از باسن برداشته می‌شود. سپس پوست باقیمانده دوباره موقعیت دهی می‌شود تا ظاهری چشمگیرتر و حجیم‌تر ایجاد کند.

لیفت باسن به چه منظوری انجام می‌شود؟

هرچه پسن می‌گذرد، پوست تغییر می‌کند و شل تر می‌شود. علاوه بر این، آسیب آفتاب، نوسانات در وزن و عوامل ژنتیکی می‌تواند به ارتجاعیت ضعیف پوست کمک کند. این عوامل می‌توانند باعث شوند که باسن و همچنین سایر قسمت‌های بدن دچار پارگی نشوند.

بالا کشیدن باسن به طور معمول در ترکیب با سایر روش‌های کانتورینگ بدن انجام می‌شود. به دلایل زیر ممکن است مایل به لیفت باسن باشید:

  • وزن قابل توجهی از دست داده‌اید و حداقل شش تا ۱۲ ماه وزن شما پایدار بوده است.
  • اضافه وزن دارید و نتوانسته‌اید از طریق فعالیت بدنی و تغییر در رژیم غذایی میزان قابل توجهی وزن خود را از دست بدهید
  • وزن طبیعی دارید، اما می‌خواهید در ظاهر اندام تحتانی بهبود چشمگیری داشته باشید.
  • وزن طبیعی داشته باشید، اما به دلیل کشش ضعیف ناشی از سن، پوست شما بعد از لیپوساکشن منقبض نشده است.

به خاطر داشته باشید که لیفت باسن کیفیت پوست شما را تغییر نمی‌دهد.

لیفت باسن برای همه مناسب نیست و پزشک در موارد ذیل احتیاط خواهد کرد:

  • یک بیماری مزمن شدید مانند بیماری قلبی یا دیابت داشته باشید
  • برای از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن برنامه ریزی کنید
  • شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۲ داشته باشید
  • سیگاری باشید
  • وضعیت بهداشت روان ناپایدار داشته باشید

خطرات لیفت باسن

لیفت باسن خطرات مختلفی دارد؛ از جمله:

  • تجمع مایع (سرم) در زیر پوست. لوله های مکنده که بعد از جاگذاری می‌شوند می توانند به کاهش خطر تجمع سرم کمک کنند. همچنین ممکن است پزشک مایعات را بعد از عمل با استفاده از سوزن و سرنگ خارج کند.
  • ترمیم زخم ضعیف. گاهی اوقات نواحی در امتداد خط برش بهبودی ضعیفی دارند یا شروع به جداسازی می‌کنند. در صورت بروز مشکل ترمیم زخم ممکن است به فرد آنتی بیوتیک داده شود.
  • جای زخم برش جراحی لیفت باسن دائمی است، اما به طور معمول در مناطقی قرار می‌گیرند که به راحتی قابل مشاهده نیستند.
  • تغییر در قدرت حسی پوست. در هنگام بالا کشیدن باسن، جابجایی مجدد بافت های شما می تواند بر روی اعصاب حسی سطحی تأثیر بگذارد. احتمالاً احساس کمبود حس و بی‌حسی خواهید داشت. این بی‌حسی معمولاً در ماه‌ها یا تا یک سال بعد از عمل کاهش می‌یابد.

مانند هر نوع جراحی دیگر، لیفت باسن خطر خونریزی، عفونت و واکنش منفی یا مقاومت به بیهوشی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، در صورت داشتن عمل لیفت باسن همزمان با انجام یک روش تقویت کننده باسن، در مورد عوارض جانبی احتمالی جدی که ممکن است هنگام استفاده از چربی (گرافت‌های چربی اتولوگ) مانند عوارض عفونی و حتی مرگ ایجاد شود، با پزشک صحبت کنید.

چگونه برای جراحی زیبایی باسن آماده شوید؟

در ابتدا، در مورد بالا کشیدن باسن با جراح پلاستیک صحبت خواهید کرد. در اولین ملاقات، جراح پلاستیک به احتمال زیاد موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • مرور سوابق پزشکی. آماده پاسخگویی به سوالات در مورد مشکل فعلی و گذشته باشید. در مورد هر نوع دارویی که اخیراً مصرف کرده‌اید و همچنین جراحی‌هایی که انجام داده اید صحبت کنید. اگر تمایل شما به لیفت باسن مربوط به کاهش وزن باشد، پزشک شما به احتمال زیاد سوالات مفصلی در مورد افزایش وزن و کاهش وزن و همچنین رژیم شما خواهد پرسید.
  • انجام معاینه بدنی. برای تعیین گزینه‌های درمانی، پزشک آزمایش خون را انجام داده و باسن، پوست و قسمت پایین بدن شما را معاینه می‌کند. همچنین ممکن است برای تکمیل پرونده پزشکی عکس رفتن از باسن لازم باشد.
  • صحبت درمورد تصور و انتظارات شما از عمل. توضیح دهید که چرا می‌خواهید لیفت باسن و آنچه که از نظر ظاهر بعد از عمل آرزو می‌کنید داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که مزایا و خطرات از جمله جای زخم را درک کرده‌اید.

قبل از لیفت باسن نیز ممکن است لازم باشد مسائل زیر را رعایت کنید:

  • سیگار نکشیدن. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست می‌شود و می‌تواند روند بهبودی را کند نماید. سیگار کشیدن همچنین می‌تواند خطر عوارض را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگر سیگار می‌کشید، پزشک توصیه می‌کند که سیگار را قبل از عمل و در طول بهبودی متوقف کنید.
  • خودداری از مصرف داروهای خاص. به احتمال زیاد باید از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهابی و مکمل‌های گیاهی خودداری کنید چراکه می‌تواند خونریزی را افزایش دهد.
  • حفظ پایدار وزن. در حالت ایده آل، حداقل ۶ تا ۱۲ ماه قبل از انجام عمل بالا کشیدن باسن، وزن پایداری را حفظ خواهید کرد. کاهش قابل توجه وزن پس از انجام عمل می‌تواند نتایج شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • تدارک یک کمک کننده. برنامه ریزی کنید تا فردی بعد از عمل شما را به خانه ببرد و با شروع بهبودی در کنار شما بماند.

چه انتظاری از عمل لیفت باسن می‌توان داشت؟

قبل از عمل

لیفت باسن در بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. در هنگام عمل لیفت، بیمار طی بیهوشی عمومی بیهوش می‌شود.

یک لوله (سوند) برای جمع آوری ادرار در مثانه قرار می‌گیرد. پاهای شما در دستگاه‌هایی به نام بوت‌های فشرده سازی پی در پی قرار می‌گیرد که برای جلوگیری از لخته شدن خون در حین و بعد از عمل استفاده می‌شود.

در طول عمل

جراح پلاستیک برش را در امتداد قسمت تحتانی کمر، از یک انتهای لگن تا طرف دیگر لگن انجام می‌دهد. پوست اضافی زیر برش به بالا کشیده می‌شود، باسن را بالا می‌برد. سپس پوست و چربی اضافی برداشته می‌شود.

در طی این روش به شما یک آنتی بیوتیک داده می‌شود تا خطر عفونت را کاهش دهد.

این روش به طور معمول دو تا پنج ساعت طول می‌کشد.

بعد از عمل

بعد از لیفت باسن، برش به احتمال زیاد با پانسمان جراحی پوشانده می‌شود. یک یا چند لوله تخلیه معمولاً در زیر زخم و نزدیک خط برش قرار می‌گیرد تا خون یا مایعات اضافی تخلیه شود.

تیم مراقبت‌های بهداشتی به شما کمک می‌کنند تا در اولین روز پس از عمل، قدم بزنید تا از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری کنید.

احتمالاً احساس درد متوسطی خواهید داشت که در ابتدا توسط داروهای ضد درد داخل وریدی کنترل می‌شود. ممکن است پس از عمل چندین هفته لوله تخلیه یا مکش در محل باقی بماند. به شما نشان داده می شود که چگونه مایعات تجمعی را خالی و از خودتان مراقبت کنید.

ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون (ضد انعقاد خون) بعد از لیفت باسن خود داشته باشید.

بعد از گذشت چند روز، پوشیدن یک پوشاک حمایتی را برای چند هفته آینده آغاز خواهید کرد. این کار به جلوگیری از تجمع مایعات و ارائه پشتیبانی در هنگام بهبودی کمک می‌کند.

کنترل اسکار ممکن است شامل استفاده از ورق‌های سیلیکونی، کرم اسکار و ماساژ باشد. ظاهر اسکار با گذشت زمان بهبود می یابد.

برای ماه‌های اول پس از جراحی لیفت باسن، شما باید هنگام حرکت مراقب باشید، سطح فعالیت خود را به آرامی افزایش دهید و از موقعیت‌هایی که خط برش شما را تنگ می‌کند، برای جلوگیری از پارگی زخم خودداری کنید. پزشک شما دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد. به علاوه، ویزیت‌های پیگیری وضعیت با پزشک لازم خواهد بود.

نتایج

با از بین بردن پوست و چربی اضافی از باسن، باسن برزیلی می‌تواند جلوه بیشتری به شما ببخشد.

نتایج لیفت باسن معمولاً ماندگار است. به خاطر داشته باشید که حفظ وزن پایدار برای حفظ نتایج مهم است.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید