انتشار این مقاله


استفاده از پچ پس از حمله قلبی

محققان توانسته اند پچی درست کنند که به سطح قلب می چسبد و سبب بهبود بخشیدن انتشار ایمپلس های الکتریکی می شود و در آینده خواهد توانست که بسیاری از افراد دچار به حمله قلبی را نجات دهد. پلیمری که این پچ از آن ساخته شدهمنعطف و دارای عمر طولانی است و آریتمی های قلبی […]

محققان توانسته اند پچی درست کنند که به سطح قلب می چسبد و سبب بهبود بخشیدن انتشار ایمپلس های الکتریکی می شود و در آینده خواهد توانست که بسیاری از افراد دچار به حمله قلبی را نجات دهد.

پلیمری که این پچ از آن ساخته شدهمنعطف و دارای عمر طولانی است و آریتمی های قلبی یا ریتم های قلبی خطرناکی که پس از حمله قلبی ایجاد می شوند را محدود می کنند.

محققان از کالج ایمپریال لندن در UK با همکاری دانشکده علوم The University of New South Wales در استرالیا توانستند این پچ را اختراع کنند.

یکی از اعضای تیم Sian Harding از کالج ایمپریال می گوید”حمه قلبی یک زخم ایجاد می کند که سبب کند شدن یا قطع انتشار ایمپالس های الکتریکی در قلب می شود”

“این مسئله سبب ایجاد یک اختلال بالقوه کشنده در ریتم قلبی می شود و این پچ طوری طراحی شده است که محل رخ دادن این مشکل را مکان یابی کند”

همان طور که در زیست شناسی دبیرستان خوانده ایم عامل ایجاد انقباض در سلول های قلب ما ،دسته ای از سلول ها به نام گره سینوسی دهلیزی هستند و این گره عامل طبیعی ایجاد ضربان در قلب ما است.

وقتی که گره سینوسی دهلیزی یک ایمپالس الکتریکی می فرستد هر یک از حفره های قلب با ترتیب خاصی منقبض می شوند و سبب فرستادن خون به سراسر بدن می شوند.

اما هنگامی که حمله قلبی رخ می دهد، بافت آسیب دیده سبب محدود شدن مسیری که این ایمپالس الکتریکی طی می کند خواهد شد . که این موضوع سبب بروز مشکلات قلبی خواهد شد.

تیم با استفاده کردن از موش ها و چسباندن پچ به قلبشان متوجه شدند که این پچ می تواند سبب بهبود انتشار ایمچالس الکتریکی از روی بافت آسیب دیده که در نتیجه عوارص جانبی کمتر پس از مله قلبی می شود.

Mawad یکی از محققان UNSW می گوید ” ما از این پچ برای ببیماران دچار شده به حمله قلبی به عنوان پلی بین بافت سالم و آسیب دیده قلبی استفاده کردیم تا از آریتمی های قلبی جلو گیری کنیم”

“اما پچی که در حال حاضر ما استفاده می کنیم سطح بسیار پایینی دارد و از این تکنولوژی می توان برای تحقیقات پایه ای استفاده کرد تا  دید مناسبی از ارتباط مواد با بافت داشته باشیم.”

این پچ از جنس chitosan می باشد که در پوست خرچنگ یافت می شود و همچنین پلیمر انتشار دهنده که polyaniline نامیده می شود ، فیتیک اسید نیز به این ترکیب افزوده می شود تا به انتشار ایمپالس الکتریکی کمک کند.

بر طبق گفته های Mawad  ” این پچ سبب ایجاد یک پیشرفت بزرگ می شود. ما نشان داده ایم که این پچ پایدار است و فابلیت انتشارش در شرایط فیزیولوژیکی برای بیش از دو هفته حفظ می کند در مقایسه با سایر طراحی که یک روز دوام می آورند”

“هیچ بخیه ای برای چسباندن این پچ نیاز نیست در نتیجه کمترین آسیب را به قلب می رساند و بسیار نزدیک با حرکات قلب ، حرکت می کند.”

پچ به قلب با تاباندن یک لیزر سبز بر روی آن می چسبد – تکنیکی که توسط محققی دیگر در UNSW ابداع شد.

Molly Stevens از کالج ایمپریال لندن می گوید :

پچ می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چطور مواد رسانا بر بافت قلب اثر می گذارند و رسانایی الکتریکی قلب را تغییر می دهند و همچنین می توانیم تغییرات قیزیولوژیکی قلب هنگام حمله قلبی را متوجه شویم

ما در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا این تکنولوژی حیات بخش را هرچه بیشتر ارتقا دهیم.

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید