انتشار این مقاله


چای یا قهوه؟ آیا برای سلامت شما تفاوتی دارند؟

يک فنجان قهوه ی داغ در صبح زود می تواند شما را پرانرژی و سرحال کرده، و یک فنجان چای می تواند به شما کمک کند که بعد از روزی پر استرس، خستگی ازبدن به درکنید . تحقیقات اخیر در مورد مزایای سلامتی هرکدام، می‌تواند به شما کمک کند که احساس بهتری در هنگام نوشیدن […]

يک فنجان قهوه ی داغ در صبح زود می تواند شما را پرانرژی و سرحال کرده، و یک فنجان چای می تواند به شما کمک کند که بعد از روزی پر استرس، خستگی ازبدن به درکنید . تحقیقات اخیر در مورد مزایای سلامتی هرکدام، می‌تواند به شما کمک کند که احساس بهتری در هنگام نوشیدن هر یک از آن ها داشته باشید.

بعد از چندین سال مطالعه و ارائه‌ی هشدارها یا وعده‌های خوشحال کننده نسبت به کارهایی که این نوشیدنی های کافئینی مورد علاقه‌ی ما انجام می دهند یا نمی دهند، بسیاری از علوم جدید نظر مثبتی نسبت به قهوه و چای دارند .

سازمان جهانی بهداشت اخیرا در تحقیقی برای سرطان، قهوه را از لیست عوامل ایجاد کننده ی سرطان حذف کرد، و تعدادی از تحقیقات بیان می دارند که قهوه می تواند مانع بازگشت دوباره سرطان کولون پس از درمان، شود . تحقیقاتی دیگر نیز نشان می دهند که نوشیدن قهوه احتمالا مانع بیماری های پارکینسون و آلزایمر می شود .

مطالعات متعددی به نوشندگان چای احتمال کمتر سرطان های پوست،سینه و پروستات را نوید داده‌اند.محققان هنوز در حال تلاش برای پیدا کردن روش دقیقی هستند، که چای این کار را انجام می‌دهد. باید دانست که چای، مخصوصا چای سبز، حاوی ترکیباتی چون آنتی اکسیدان ها است، که می توانند آسیب و تخریب سلول ها را محدود ساخته و سیستم ایمنی را تقویت کنند. علاوه بر آن حاوی پلی فنول هاست که تاکنون در آزمایشات، باعث کاهش فشار خون و کلسترول خون شده اند. این ترکیبات ممکن است به جلوگیری از آلزایمر نیز کمک کنند ، زیرا از تشکیل پلاک هایی که مرتبط با بیماری های تخریب مغزی هستند، جلوگیری می کنند .

آیا یکی از آن ها از دیگری بهتر است؟

کارشناسان می گویند که این تمایز دادن کار دشواری است، زیرا جداکردن و دانستن مواد تشکیل دهنده ی آن ها، نقششان در رژیم غذایی فرد و اثرشان بر سیستم های بدنی مختلف، کار دشواری است .

الیوت میلر(متخصص پزشکی مراقب بحرانی در موسسه ی ملی بهداشت) می گوید: به نظرم هر دو مورد یعنی قهوه و چای و تاثیرشان در بیماری هایی چون سرطان، اختلالات دستگاه گوارش و بیماری های قلبی و عروقی، برای مردم حائز اهمیت است.

میلر و همکارانش اخیرا به بررسی نشانه های بیماری قلبی در بیش از ۶۸۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم پرداخته اند . حدودا ۷۵٪ از آن ها قهوه مصرف کرده بودند، در حالی که تنها ۴۰٪ گزارش نوشیدن چای را داده بودند .نوشیدن بیشتر از یک فنجان چای در روز به طور منظم، با تجمع کمتر کلسیم در عروق تغذیه کننده ی قلبی(عاملی که می تواند بیماری قلبی ایجاد کند) در ارتباط می باشد و این به معنی کاهش خطر بیماری های قلبیست .

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید