انتشار این مقاله


تناسب اندام؛ نکاتی برای حفظ انگیزه

آیا تا کنون برنامه‌ی تناسب‌اندام و ورزش را شروع کرده و سپس آن را رها کنید؟ بسیاری از مردم به علت‌های مختلفی مانند ظهور دیرهنگام نتایج، برنامه‌ای را که درابتدا با انگیزه‌ی فراوان شروع کرده‌اند به تدریج رها می‌کنند. ۷راهکار زیر می‌توانند به شما کمک کنند. ۱-هدف‌گذاری کنید درابتدا هدف‌های کوچکی برای خود در نظر بگیرید، […]

آیا تا کنون برنامه‌ی تناسب‌اندام و ورزش را شروع کرده و سپس آن را رها کنید؟ بسیاری از مردم به علت‌های مختلفی مانند ظهور دیرهنگام نتایج، برنامه‌ای را که درابتدا با انگیزه‌ی فراوان شروع کرده‌اند به تدریج رها می‌کنند.
۷راهکار زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

۱-هدف‌گذاری کنید

درابتدا هدف‌های کوچکی برای خود در نظر بگیرید، سپس به‌تدریج با رسیدن به هرکدام، اهداف را بزرگ‌تر کنید. به یاد داشته باشید اهداف خود را واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی انتخاب کنید چراکه نرسیدن به اهداف رویاپردازانه در ابتدای کار می‌تواند سبب دل‌زدگی و منصرف ‌شدن شما از ادامه‌دادن شود.
برای مثال، اگر مدت زیادی را بدون ورزش کردن گذرانده‌اید در ابتدا می‌توانید از ۱۰دقیقه پیاده‌ روزانه شروع کنید و سپس تدریجا این زمان را به ۳۰دقیقه برسانید.

۲-برنامه را برای خودتان سرگرم‌کننده کنید

تمرین‌های ورزشی را بیابید که از انجام‌دادن آن‌ها لذت می‌برید؛ ورزش‌های مختلف را امتجان کنید تا آن‌چه را که مناسب شماست پیدا کنید؛ استعداد ورزشی درون خود را پیدا کنید. به یاد داشته‌باشید دلیل اصلی باعث می‌شود بسیاری از مردم از ورزش‌کردن بیزار باشند، سختی تمرینات است.

۳-فعالیت‌های فیزیکی را به جزئی جدانشدنی از برنامه خود تبدیل کنید

برای بسیاری از مردم پیدا کردن زمان برای ورزش‌کردن دشوار است اما این موضوع نباید مانعی برای تحرک دائمی شما باشد.
شما می‌توانید تحرک را دربین فعالیت ‌های روزمره‌ی خود بگنجانید؛ برای مثال، به جای استفاده از آسانسور در صورت امکان از پله‌ها استفاده کنید. محققان دریافته‌اند نشستن طولانی مدت اثرات منفی فراوانی بر سلامتی فرد دارد، حتی درصورتی که فرد فعالیت فیزیکی هفتگی بالایی داشته باشد. درصورتی که شغل شما ایجاب می‌کند ساعت طولانی را نشسته بگذرانید، زمان‌های استراحت مرتبی بین ساعات کار خود ایجاد کنید و قدم بزنید.

۴-برنامه‌ی خودرا بنویسید

اهدافی که برای آن‌ها تلاش می‌کنید مانند کاهش وزن، کنترل یک بیماری مزمن یا بهبود شرایط خواب را روی کاغذ بیاورید. دیدن اهداف خود و یادداشت‌کردن نتایج منظم تلاشتان می‌تواند به حفظ انگیزه‌ی شما کمک کند.
هم‌چنین می‌توانید تمرینات روزانه‌ی خود و مقدار کالری دریافتی و مصرفی را ثبت کنید یا احساس خود را پس از رسیدن به هرهدف یا حسی که ورزش کردن در شما ایجاد می‌کند را بنویسید. ثبت تلاش مرتب خود به شما کمک می‌کند حس بهتری در مسیر اهداف خود داشته باشید.

۵-گروهی ورزش کنید

از دوستان و همکاران خود دعوت کنید به شما بپیوندند یا تمرینات را در روزهای تعطیل با خانواده انجام دهید. این کار علاوه بر ایجاد تنوع در برنامه‌ی ورزشی‌تان، به متعهدتر کردن شما نیز کمک می‌کند.

۶-به خودتان پاداش دهید

پس از تمام شدن تمرین خود، چند دقیقه را به لذت بردن از حس خوبی که ورزش درشما ایجاد کرده است، اختصاص دهید. این نوع پاداش درونی به تدریج شما را به حفظ برنامه متعهد می‌کند. پاداش بیرونی نیز مفید است، برای مثال زمانی که به هدف بلندمدتی می‌رسید، یک جفت کفش ورزشی جدید به خود هدیه دهید!

۷-انعطاف‌پذیر باشید

اگر یک روز از تمرین خودرا ازدست داده‌اید یا صرفا حوصله‌ی انجام تمرینات را ندارید، سخت نگیرید! می‌توانید چندروز استراحت کنید و زمانی که نشاط خود را دوباره به دست‌آورید، ادامه دهید.


منبع

  • mayoclinic.org
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *