انتشار این مقاله


آنمی و ازدست‌دادن شنوایی؛ ارتباط چیست؟

کم‌خونی ناشی از فقر آهن (IDA) نوع رایجی از کم‌خونی است که سبب کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ها می‌شود. تیم تحقیقاتی به سرپرستی از دانشگاه پنسیلوانیا به بررسی ارتباط بین این عارضه‌ی خونی و از دست دادن شنوایی پرداخته‌اند. داده‌های حاصل از سیصدهزار فرد بین ۲۱-۹۰ که دارای اطلاعاتی از میزان هموگلوبین و فریتین خون […]

کم‌خونی ناشی از فقر آهن (IDA) نوع رایجی از کم‌خونی است که سبب کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ها می‌شود.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی از دانشگاه پنسیلوانیا به بررسی ارتباط بین این عارضه‌ی خونی و از دست دادن شنوایی پرداخته‌اند. داده‌های حاصل از سیصدهزار فرد بین ۲۱-۹۰ که دارای اطلاعاتی از میزان هموگلوبین و فریتین خون است، به‌همراه داده‌هایی که سطح شنوایی آن‌ها را نشان می‌دهند، مورد بررسی قرار گرفتند.

مشکلات شنوایی می‌توانند از اختلال در نواحی مختلف گوش نشأت گیرند؛ برای مثال استخوانچه‌های موجود در گوش میانی، مجرای حلزونی یا کوکلئای متعلق به گوش درونی یا عصب شنوایی که از گوش خارج می‌شوند همگی می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری‌ها باشند.

با تطبیق این دو دسته از داده‌ها، محققان پی‌بردند اختلالات استخوانچه‌های گوش و یا راه‌ هدایتی در برخی افراد، با ابتلا به آنمی ارتباط تنگاتنگی دارد.

محققان اظهار دارند:

ارتباطی بین آنمی در بزرگسالان و از دست دادن شنوایی وجود دارد. در گام‌های بعد، بررسی‌هایی برای فهم بهتر این ارتباط و تاثیرات درمان آنمی بر جلوگیری از مشکلات شنوایی باید انجام شوند.

آنمی چگونه بر شنوایی تاثیر می‌گذارد؟

چرا IDA می‌تواند بر شنوایی اثر گذارد هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است اما برخی احتمالات وجود دارند برای مثال، تغذیه گوش داخلی از طریق شریان لابیرنتین انجام می‌شود که به‌شدت از تغییرات ایسکمیک (ناشی از کاهش اکسیژن) تأثیر می‌پذیرد. مکانیسم احتمالی دیگر شامل میلین می‌شود؛ ماده‌ای که نورون‌ها را می‌پوشاند و برای عملکرد طبیعی آنها ضروری است. فقر آهن در بدن با تأثیر بر لیپیدها، مرتب ساخته‌شدن میلین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آسیب دیدن این غلاف در اطراف عصب شنوایی سبب ایجاد اختلال در انتقال این پیام می‌شود.

در گام بعد، محققان تأثیر مصرف مکمل‌های آهن را بر از دست دادن شنوایی بررسی خواهند کرد که درصورت مثبت بودن اثر آن، می‌تواند گام بزرگی برای پیشگیری از اختلالات رایج شنوایی باشد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید