انتشار این مقاله


درماتیت نگلکتا یا درماتیت غفلت چیست و چرا ایجاد می شود؟

مروری بر درماتیت نگلکتا درماتیت نگلکتا یک وضعیت پوستی است که در اثر عدم رعایت بهداشت بوجود می‌آید. این همچنین درماتوز غفلت نیز نامیده می‌شود که یکی از انواع درماتیت است. شستن پوست برای سلامت کلی شما ضروری است. چون نه تنها میکروب ها و چربی هارا تمیز می کند، بلکه استحمام مناسب باعث از […]

مروری بر درماتیت نگلکتا

درماتیت نگلکتا یک وضعیت پوستی است که در اثر عدم رعایت بهداشت بوجود می‌آید. این همچنین درماتوز غفلت نیز نامیده می‌شود که یکی از انواع درماتیت است.

شستن پوست برای سلامت کلی شما ضروری است. چون نه تنها میکروب ها و چربی هارا تمیز می کند، بلکه استحمام مناسب باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست و مواد دیگری که ممکن است بر روی پوست تجمع پیدا کنند، می‌شود. وقتی به مدت طولانی  و بدرستی استحمام نکنید، درماتیت نگلکتا منجر به پوسته پوسته شدن پوست می‌شود.

علی رغم ظاهر نگران کننده این وضعیت، کاملا قابل درمان است. برای بعضی از افراد، استحمام درست این وضعیت را برطرف می‌کند. برای دیگران ممکن است نیاز به درمان غیر نسخه ای برای از بین بردن پوست اضافی باشد. علی رغم درمان آسان، باید به یک متخصص پوست مراجعه شود تا اطمینان حاصل شود که این وضعیت ناشی از یک بیماری دیگر نباشد.

علائم درماتیت نگلکتا

بدن شما تقریباً هر ۳۰ روز روند گردش سلول های پوستی را طی می کند. با ظهور سلول های پوستی جدید، سلول های قدیمی از بین می روند. سلولهای پوستی مرده اغلب به طور طبیعی از طریق شستشوی روزانه از بین می روند.

در این حالت سلولهای پوستی می توانند جمع شوند.

علائم کلی این درماتیت عبارتند از:

  • پوسته هایی که شبیه دانه های ذرت هستند.
  • هایپرپیگمنتاسیون
  • پوسته های سرسختی که به پوست می چسبند.

چه عواملی باعث ایجاد درماتیت نگلکتا می شود؟

نشانگرهای پوستی این درماتیت ترکیبی از موارد زیر است:

  • باکتری ها
  • کورنئوسیت (سلولهایی که قسمت خارجی قسمت داخلی اپیدرم را تشکیل می دهند)
  • جرم
  • سبوم (روغن)
  • عرق

درماتیت نگلکتا در درجه اول به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد می شود. با این حال، ممکن است دلایلی پیچیده تر از شستن صحیح پوست نباشد.

در حالی که درماتیت نگلکتا نوعی درماتیت است،  اما یکی از رایج ترین اشکال درماتیت نیست. اصطلاح درماتیت خود به التهاب پوست اشاره دارد. این ممکن است به صورت قرمزی، بثورات، یا فلس در پوست ظاهر شود. درماتیت شایع است و دلایل مختلفی از جمله آلرژی (اگزما) یا حساسیت های شیمیایی (درماتیت تماسی) دارد.

آنچه درماتیت غفلت را از سایر انواع درماتیت متفاوت می کند این است که به راحتی قابل پیشگیری و کنترل است. در برخی موارد سن، سابقه خانوادگی و بیماری های زمینه ای مانند (HIV) می توانند در درماتیت نقش داشته باشند. با این حال، این نوع درماتیت با بهداشت مناسب پیشگیری و درمان می شود.

ریسک فاکتورها

ناتوانی مزمن: ناتوانی مزمن یک عامل خطر بزرگ برای درماتیت نگلکتا است. داشتن ناتوانی جسمی می تواند استحمام و اسکراب اساسی را به ویژه در نواحی  خاصی از پوست که دسترسی کمتری دارد، چالش انگیزتر کند.

سن: به دلیل کاهش مراقبت از خود، درماتیت نگلکتا در افراد مسن بیشتر دیده می شود. جراحی، درمان های سرطانی و عدم تحرک نیز از عوامل خطر هستند.

پوست حساس: افرادی که پوست حساس دارند نیز ممکن است مستعد ابتلا به درماتیت نگلکتا باشند. هنگامی که پوست شما حساس است ، ممکن است برای جلوگیری از تحریک، از شستن برخی مناطق غافل شوید. این عدم شستشو باعث تجمع پوسته پوسته در موارد این نوع درماتیت می شود.

تروما: ممکن است در افرادی که اخیراً به نوعی ضربه خورده اند، عدم شستشوی مناسب وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک آسیب یا حتی جراحی اخیر ممکن است از شستشوی کافی به دلیل گچ یا ناراحتی کلی جلوگیری کند.

شرایط بهداشت روانی: درماتیت نگلکتا در برخی از شرایط بهداشت روانی نیز دیده شده است که ممکن است مراقبت از خود را مختل کند، مانند اسکیزوفرنی.

چگونه درماتیت نگلکتا تشخیص داده می شود؟

درماتیت نگلکتا توسط متخصص پوست، تشخیص داده می شود. آنها ممکن است براساس ارزیابی فیزیکی بتوانند این درماتیت را تشخیص دهند. در مورد سابقه سلامتی شما نیز بحث خواهد شد، از جمله موانع احتمالی بهداشت شخصی. همه این عوامل در تشخیص درماتیت مهم است که در اثر بی توجهی به مراقبت از پوست ایجاد شده یا نه.

پزشک همچنین به شما در تعیین اینکه علائم شما به دلیل درماتیت نگلکتا یا بیماری دیگری ایجاد می شود کمک خواهد کرد. ممکن است نمونه ای از پوست جمع آوری و تجزیه و تحلیل شود (بیوپسی پوست).

گزینه های درمانی

با تشخیص درماتیت نگلکتا، متوجه خواهید شد که درمان آن در مقایسه با سایر مشکلات پوستی آسان تر است. موارد خفیف این درماتیت را می توان به سادگی با شستن مناطق آسیب دیده پوست درمان کرد. پارچه دستشویی تمیز بر لوفا ترجیح داده می شود. ممکن است متوجه شوید که بلافاصله با مالش دادن مناطق آسیب دیده علائم این درماتیت بهبود می یابد. طبق مجله Dermatology Online، اصطکاک ایجاد شده در اثر مالش با صابون و پارچه دستشویی می تواند به طور قابل توجهی وضعیت پوست را در عرض چند هفته بهبود بخشد.

مالیدن الکل یکی دیگر از گزینه های درمانی است. دستمال مرطوب یا سواب ایزوپروپیل الکل می تواند بدون ایجاد درد، بثورات را پاک کند.

موارد شدیدتر این درماتیت ممکن است به درمانی بیش از استحمام با آب و صابون نیاز داشته باشد علاوه بر شستشوی روزانه، پزشک ممکن است یک عامل کراتولیتیک مانند اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک را نیز توصیه کند. این موارد به نازک شدن پوست کمک می کند تا پوسته های سرسخت از بین برود. درملن های بدون نسخه نیز در دسترس هستند، اگر چنین محصولاتی سودی ندهند، پزشک ممکن است درمان های قوی تری را برای شما تجویز کند.

چشم انداز

پاکسازی درماتیت نگلکتا ممکن است چند ماه طول بکشد. به محض تشخیص، درمان درماتیت نگلکتا بسیار آسان و ارزان است. اگر لکه هایی روی پوست دارید که شروع به ترشح یا خونریزی کرد، لازم است برای درمان عفونت احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

مجله Dermatology Online Journal گزارش می دهد که موارد درماتیت نگلکتا در ایالات متحده در حال افزایش است. متأسفانه، درماتیت نگلکتا نیز کمتر گزارش می شود زیرا این وضعیت با موارد دیگر اشتباه گرفته می شود. درماتیت سبوریک، پسوریازیس و درماتیت آتوپیک ممکن است با درماتیت نگلکتا اشتباه گرفته شود. فقط، تشخیص صحیح توسط یک متخصص پوست بسیار مهم است. .

پیشگیری درماتیت نگلکتا

اسکراب روزانه می تواند از بازگشت درماتیت نگلکتا جلوگیری کند. با کمک موارد زیر می توانید به جلوگیری از این حالت در خود و عزیزان کمک کنید.

  • استحمام روزانه
  • شستشوی همه جای پوست
  • اطمینان از مراقبت از خود مناسب پس از جراحی
  • استخدام سرپرست
  • کمک گرفتن از اعضای خانواده
  • استفاده از پاک کننده های بدون عطر
فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید