انتشار این مقاله


قرص وراپامیل چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

قرص وراپامیل برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌های مغزی، حملات قلبی کمک می‌کند.

قرص وراپامیل برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. وراپامیل متعلق به دسته‌ای از داروهاست که با عنوان مسدود کننده‌های کانال کلسیم شناخته می‌شوند. این ماده با گشاد کردن رگ‌های خونی عمل می‌کند تا خون بتواند به راحتی جریان یابد. قرص وراپامیل همچنین برای جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین) استفاده می‎‌شود؛ این ممکن است به افزایش توانایی شما در ورزش کمک کند و دفعات حملات آنژین را کاهش دهد. در صورت ضربان قلب سریع و نامنظم (مانند فیبریلاسیون دهلیزی) از وراپامیل برای کنترل ضربان قلب شما نیز استفاده می‌شود. این دارو به کاهش ضربان قلب کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و توانایی خود را در ورزش افزایش دهید.

نحوه استفاده

این دارو را طبق دستور پزشک از طریق دهان با غذا یا بدون آن مصرف کنید؛ معمولاً ۳ یا ۴ بار در روز.

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است.

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، هر روز آنرا در همان ساعت مصرف کنید.

برای درمان فشار خون بالا، ممکن است یک هفته طول بکشد تا اثرات کامل این دارو را دریافت کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید، مصرف این دارو را ادامه دهید. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون، احساس بیماری نمی‌کنند.

برای جلوگیری از درد قفسه سینه، این دارو را طبق دستور به صورت منظم مصرف کنید. این دارو برای درمان درد قفسه سینه نباید استفاده شود. طبق دستور پزشک از داروهای دیگری(برای مثال قرص‌های نیتروگلیسیرین که زیر زبان قرار داده شده‌اند)  برای تسکین حملات ناگهانی استفاده کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو، در برخی موارد ممکن است شرایط بیمار بدتر شود. ممکن است نیاز باشد که دوز دارو به تدریج کاهش یابد.

اگر وضعیت شما بهتر نمی‌شود (به عنوان مثال میزان فشار خون بالا می‌ماند یا افزایش می‌یابد یا درد قفسه سینه بیشتر اتفاق می‌افتد) به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی

سرگیجه، ضربان قلب آهسته، یبوست، حالت تهوع، سردرد یا خستگی ممکن است رخ دهد. در صورت ماندگاری یا بدتر شدن هر یک از این عوارض سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده زیرا تشخیص داده که فایده‌ی آن بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی از جمله: سرگیجه شدید، غش کردن، علائم جدید یا بدتر شدن نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا، خستگی غیرمعمول، افزایش وزن غیرمعمول و ناگهانی) بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به ندرت ممکن است باعث بیماری جدی (احتمالاً کشنده) کبد شود. در صورت مشاهده علائم آسیب کبدی از جمله: حالت تهوع و استفراغ که متوقف نمی‌شود، از دست دادن اشتها، درد شکم، زردی چشم و پوست، ادرار تیره بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی، خارش، تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فوراً به پزشکی مراجعه کنید.

این مقاله لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص وراپامیل، اگر به این دارو حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید خصوصاً: انواع خاصی از مشکلات ریتم قلب  مانند بلوک دهلیزی-بطنی درجه دو یا سوم، سندرم سینوس بیمار مگر اینکه پیس میکر داشته باشید، سندرم ولف-پارکینسون-وایت، سندرمLown-Ganong-Levine ، نارسایی قلبی، برخی اختلالات عضلانی/عصبی (دیستروفی عضلانی، میاستنی گراویس)، بیماری کبدی، بیماری کلیوی.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام جراحی، تمام محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک اطلاع دهید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی قرص وراپامیل به خصوص یبوست، یا تورم مچ پا حساسیت بیشتری نشان دهند.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز استفاده شود. درباره‌ی عوارض و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه‌ی عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، کلونیدین، ​​دیسوپیرامید، دوفتیلید، دولازترون، فینگولیمود، لیتیوم.

سایر داروها می‌توانند بر دفع وراپامیل از بدن شما تأثیر بگذارند که ممکن است عملکرد قرص وراپامیل را تحت تاثیر قرار دهند. بعنوان مثال می‌توان به اریترومایسین، ریفامایسین (مانند ریفامپین)، ریتوناویر اشاره کرد.

وراپامیل می‌تواند سرعت دفع سایر داروها از بدن شما را کاهش دهد که ممکن است بر نحوه‌ی عملکرد آنها تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از این داروها شامل آسوناپرویر، کلشی سین، فلیبانسرین، ایوابرادین، ​​لومیتاپید، میدازولام، تریازولام است.

برخی از داروها دارای موادی هستند که می‌توانند ضربان قلب یا فشار خون شما را افزایش دهند. به داروساز خود اطلاع دهید که از چه داروهایی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده بی خطر از آن (به ویژه داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی، مکمل‌های غذایی یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن) را بپرسید.

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد از قرص وراپامیل مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی را دارید، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب بسیار کند، سرگیجه شدید، غش کردن.

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

برخی عادت‌های زندگی که ممکن است به عمل بهتر این دارو کمک کند شامل ورزش، قطع سیگار و رژیم کم کلسترول و کم چربی است. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام استفاده از این دارو باید آزمایشات پزشکی (مانند عملکرد کبد) انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام مصرف این دارو فشار خون و نبض (ضربان قلب) خود را مرتباً بررسی کنید. بیاموزید که چگونه فشار خون و نبض خود را در خانه بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

برند ها و انواع مختلفی از این دارو موجود است. برخی اثرات یکسانی ندارند. بدون مشورت با پزشک یا داروساز خود برند یا نوع آن را تغییر ندهید.

اگر دوزی از قرص وراپامیل را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. مقدار دارو را برای جبران دو برابر نکنید.

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید