انتشار این مقاله


منشأ محتویات بینی از کجاست؛ مواد داخل بینی چیست

احتمالاً شما در مواقع آلرژی یا سرماخوردگی، فکر می‌کنید که یک منبع بی‌پایان برای آب بینی‌تان وجود دارد!

احتمالاً شما در مواقع آلرژی یا سرماخوردگی، فکر می‌کنید که یک منبع بی‌پایان برای آب بینی‌تان وجود دارد! با وجود چند بار تمیز کردن بینی، به نظر می‌رسد نمی‌توانید از آن خلاص شوید. آیا واقعاً تا به حال فکر کرده‌اید که مواد داخل بینی چیست یا آب بینی از کجا می آید


حتماً بخوانید:


مواد داخل بینی چیست و از کجا می‌آید

بدن به طور مداوم مخاط تولید می‌کند. به محض این که شما بخشی از آن را هنگام عطسه کردن از دست می‌دهید، بدن بلافاصله آن را می‌سازد. مخاط توسط غدد مخاطی تولید می‌شود که پس از تولید، وارد مسیر دستگاه تنفسی بدن شامل بینی، گلو و ریه‌ها می‌شود. منشا درصد زیادی از مواد داخل بینی مخاطی (موکوز) است که هنگام عطسه به بیرون پرت می‌شود. حال می‌پرسید که آب بینی از کجا می آید؟ از غدد مخاطی پوشاننده مسیر بینی است. مردم اغلب فکر می‌کنند که این مایع از سینوس‌هایشان منشا می‌گیرد، در حالی که فقط درصد کمی از آن منشا سینوسی دارد.

دستگاه تنفسی بیش از یک لیتر مخاط در روز تولید می‌کند و بدن انسان به سادگی قادر است آن را هدایت کند. مثلا مخاط بینی توسط موهای ریز بر روی سلول‌های بینی به گلو منتقل شده و از آنجا به سمت پایین قورت داده می‌شود. اما زمانی که فرد بیمار است، محتویات بینی و مواد داخل بینی بیشتر می‌شود بنابراین این روش ممکن است به خوبی کارایی نداشته باشد. در این‌صورت محتویات بینی باید به بیرون تخلیه شود. گاهی اوقات، فرد حتی با انجام این کار، هنوز هم احساس می‌کند داخل بینی‌اش پر است. در این مورد، ممکن است که پوشش داخلی حفرات بینی متورم شده و بینی را مسدود کرده باشد.

مواد داخل بینی چیست

چه چیزی باعث سرازیر شدن آب بینی می‌شود

دلایل بالقوه‌ی زیادی برای آبریزش از بینی وجود دارد. بعضی از شایع‌ترین عواملی که نشان می‌دهند آب بینی از کجا می آید شامل عفونت‌ها و آلرژی‌ها می‌شوند

سرماخوردگی یا آنفولانزا

سرماخوردگی معمولی بر اثر یک عفونت ویروسی در بینی و گلوی شما ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از ویروس‌ها، مخصوصاً رینوویروس‌ها می‌توانند مواد داخل بینی را رقیق کرده و به بیرون بریزند. با وجود سر و وضع ظاهری آشفته‌ی فرد سرماخورده، این بیماری معمولاً عارضه‌ای با گذشت زمان ندارد.

آنفولانزا ویروسی دارد که به بینی، گلو و ریه‌ها حمله‌ور می‌شود. سویه‌های ویروس آنفولانزا دائماً در حال تغییر هستند. بیماری آنفولانزا برای کسانی که در خطر عوارض آن هستند، می‌تواند خطرناک باشد. کودکان کم سن و سال، افراد سالخورده و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از جمله‌ی این افراد هستند.

آبریزش از بینی علامت رایج هر دو بیماری فوق است. برای این که بدانید آب بینی از کجا می آید، زمانی که مبتلا به این بیماری‌ها هستید، بدن شما مخاط بیشتری می‌سازد تا این عفونت‌ها را پیش از رسیدن به ریه یا سایر نقاط حساس بدن به دام بیاندازد. مقداری از این مخاط از راه مواد داخل بینی راه خود را به بیرون پیدا می‌کنند.

آلرژی‌ها

احتمال آبریزش از بینی در صورت استنشاق، خوردن یا تماس با موادی که به آن‌ها آلرژی دارید، وجود دارد. موادی که موجب بروز یک واکنش آلرژیک می‌شوند آلرژن نام دارند. آلرژن‌های رایج ذرات گرد و غبار، موی حیوانات و چمن هستند. بدن شما به همان شیوه‌ای با این مواد رفتار می‌کند که با باکتری‌های مضر آنگونه رفتاری دارد و این باعث آبریزش مواد داخل بینی می‌شود.

سینوزیت

سینوزیت زمانی به وجود می‌آید که سینوس‌ها، یا مسیرهای بینی شما با درد، تورم و قرمزی دچار التهاب شوند. این اتفاق باعث باریک شدن مسیر بینی شده، تنفس را دشوار کرده و مخاط بینی را انباشته می‌کند. در بعضی از موارد سینوزیت آب دماغ به بیرون راه می‌یابد. شاید کسانی هم احساس کنند که آب بینی‌شان به داخل گلو می‌ریزد.

آب بینی مرتبط با سینوزیت معمولاً غلیظ است. همچنین می‌تواند رنگ زرد یا سبز داشته باشد

سایر علل احتمالی آبریزش بینی

  • آبله مرغان
  • حاملگی
  • انحراف سپتوم بینی
  • سردرد خوشه‌ای
  • اعتیاد به مواد
  • استعمال سیگار
  • خشکی هوا
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید