انتشار این مقاله


۱۰ روش قوی برای ایجاد حس خوش‌بختی در خود

احساس شاد بودن و خوش‌بختی، احساسی است که اشکال گوناگونی دارد و برای هر‌کس، معنی متفاوتی دارد. با این حال احساس غم و اندوه برای همه یک جور است و هروقت غمگین می‌شویم، خودمان بلافاصه متوجه این احساس می‌شویم. داشتن احساس خوش‌بختی بسیار کمتر از آنچه فکر می‌کنید، به شرایط بستگی دارد؛ مطالعه‌ای در دانشگاه Illinois نشان […]

احساس شاد بودن و خوش‌بختی، احساسی است که اشکال گوناگونی دارد و برای هر‌کس، معنی متفاوتی دارد. با این حال احساس غم و اندوه برای همه یک جور است و هروقت غمگین می‌شویم، خودمان بلافاصه متوجه این احساس می‌شویم.

داشتن احساس خوش‌بختی بسیار کمتر از آنچه فکر می‌کنید، به شرایط بستگی دارد؛ مطالعه‌ای در دانشگاه Illinois نشان داده افرادی که دارای درآمد سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار هستند، همان‌قدر احساس خوش‌بختی می‌کنند که کارمندانشان احساس خوش‌بختی می‌کنند. و مطالعه‌ای دیگر در دانشگاه California نشان داده به طور کلی، ژنتیک و شرایط زندگی فقط ۵۰ درصد در شاد بودن ما تاثیر داردند و بقیه آن در دست خود ماست، ساخته عادت‌ها و دید ما به زندگی است. شاد بودن، احساسی است که خودمان آن را می‌سازیم. افرادی که خود را خوشحال و خوشبخت می‌دانند، ۳۶ درصد با‌انگیزه‌تر، ۶ برابر با‌انرژی‌تر و ۲ برابر سازنده‌تر و مفید‌تر از بقیه اند.


مقاله‌ی مرتبط: ۳ قدم تا خوشحالی


یک مشخصه مهم که بین تمامی افراد دارای احساس شادی مشترک است‌، ‌EQ یا هوش هیجانی بالا است. تحقیقی که TalentSmart روی بیش از یک میلیون نفر دارای EQ بالا انجام داده، نشان داده آن‌ها از روش‌های زیر برای ایجاد حس مثبت در خود استفاده می‌کنند:

۱- آن‌ها به خاطر چیز‌هایی که کنترلی بر آن ندارند، ناراحت نمی‌شوند

تفاوت زیادی بین این است که سعی کنیم شرایطی که دست ما نیست را درک کنیم و اینکه به خاطر آن خودمان را به نگرانی بیاندازیم. آدم‌های دارای EQ بالاتر، آماده و مطلع هستند ولی خودشان را به خاطر وقایعی که از کنترل آن‌ها خارج است، نگران نمی‌کنند.

۲- آن‌ها مبارزاتشان را عاقلانه انتخاب می‌کنند

اگر بتوانید احساساتتان را درک کنید و به آن‌ها پاسخ مناسب بدهید، خواهید توانست در زمان مناسب، تصمیمات مناسب بگیرید. ولی اگر نتوانید عاقلانه تصمیم بگیرید، خود را وارد شرایط و رقابت‌هایی خواهید کرد که می‌تواند به شما صدمه روحی شدید وارد کرده و موجب ایجاد حس شکست و بالتبع، ناراحتی شما بشود.

۳- آن‌ها به اندازه کافی می‌خوابند

خواب مغزتان را شارژ می‌کند؛ در زمان خواب پروتئین‌های سمی که محصول جانبی واکنش‌های معمول مغزتان هستند، توسط جریان خون از مغز دور می‌شوند. در نتیجه وقتی بیدار می‌شوید، هوشیار‌تر و دارای ذهنی آماده‌تر خواهید بود. برعکس، کمبود ساعات خواب باعث افزایش هورمون استرس می‌شود، حتی اگر عاملی استرس‌زا هم وجود نداشته باشد. به اندازه کافی بخوابید تا بهره‌وری شما افزایش پیدا کند.

۴- آن‌ها مرز‌های اخلاقی خود را رعایت می‌کنند

عبور از مرز‌های اخلاقی، به خاطر رسیدن به موفقیت، به طور حتم منجر به ایجاد احساس پشیمانی، نارضایتی و از دست دادن انگیزه می‌شود. وقتی دیدید می‌خواهید با انجام کاری که در نظرتان اشتباه است، پیشرفت کنید، کمی تأمل کنید و در اصطلاح از «قطب‌نمای اخلاقی» خود کمک بگیرید تا بعداً پشیمان نشوید.

۵- آن‌ها در طول هفته ورزش می‌کنند

تنها ۱۰ دقیقه ورزش در روز باعث آزاد شدن انتقال‌دهنده عصبی آرامش‌بخشی به نام GABA می‌شود که موجب افزایش تمرکز شده و از بروز رفتار‌های نا‌مناسب، جلوگیری می‌کند. ورزش روزانه شاید کمی وقت‌گیر باشد ولی در عوض اثرات مثبت آن باعث افزایش چشم‌گیر بازده شما خواهد بود.

۶- آن‌ها همیشه به دنبال رشد و پیشرفت هستند

طرز فکر افراد به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: طرز تفکر ثابت و طرز تفکر رشد‌گرا. داشتن طرزفکر ثابت به این معنی است که شما فکر میکنید: «من همینی ام که هستم و نمی‌توانم تغییر کنم.» داشتن این طرز تفکر باعث می‌شود در مواقع رو‌به‌رو شدن با مشکلات، نا‌امید شده و تسلیم شرایط بشوید. داشتن طرز تفکر رشدگرا یعنی شما باور دارید که: «من می‌توانم با تلاش بیشتر، بهتر بشوم.»‌ اینگونه افراد شادترند چون با مشکلات بهتر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و به چشم یک چالش به مشکلات نگاه می‌کنند و سعی در بهتر کردن خود دارند.

۷- آن‌ها محیط کار و فعالیت منظمی دارند

محیطی که در آن کار و فعالیت می‌کنید، باید دارای نظم، و سازماندهی شده باشد. چیز‌های ارزشمند، اعم از عکس‌های خانوادگی یا تقدیرنامه‌هایتان را جایی بگذارید که همیشه ببینید، و از شر وسایل بیهوده و به‌درد‌نخوری که هیچ منفعتی برای آرامش ذهنتان ندارد، خلاص شوید.

۸- آن‌ها به بقیه کمک می‌کنند

کمی زمان گذاشتن برای کمک به دیگران نه‌تنها باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود، بلکه باعث خوشحالی خود شما هم می‌شود. کمک به دیگران باعث افزایش شدید میزان اکسی‌توسین، سروتونین و دوپامین در خون می‌شود که تمامی این هورمون‌ها، به نحوی در ایجاد احساسات مثبت نقش دارند.

۹- آن‌ها به توانایی‌هایشان میدان می‌دهند و تمرکز بالایی دارند

مطالعه‌ای انجام یافته در دانشگاه Chicago در مورد افزایش کارایی، نشان داده افرادی که در حین انجام فعالیتی، به حدی زیادی تمرکز می‌کنند، تا جایی که حتی باعث می‌شود از گذر زمان و وقایع اطرافشان هم غافل شوند، به حالتی می‌رسند که در اصطلاح علمی ‌Flowing نام دارد. نتیجه این حالت نه‌تنها رسیدن به احساس رضایت و خرسندی درونی، بلکه افزایش شدید بهره‌وری و ظرفیت شما در  کسب توانایی‌های جدید است. برای رسیدن به این نوع تمرکز، برای کار‌های روزانه خود اهداف معین داشته باشید و ترتیب کارهایتان را به نحوی تنظیم کنید که از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید.

۱۰- آن‌ها باور دارند بهترین‌ها را در پیش دارند

داشتن امید به آینده و نگاه مثبت به اتفاقات، هم باعث ایجاد آرامش درون شده و هم به شما انگیزه فعالیت بیشتر می‌دهد. ذهن انسان همیشه تمایل دارد اتفاقات خوب گذشته را مرور کند و این همان پدیده‌ای است که باعث می‌شود شما از فکر کردن به خاطرات خوش گذشته لذت ببرید. ولی همین ‌پدیده می‌تواند منجر به کاهش باور شما در توانایی هایتان در رسیدن به موفقیت‌هایی بهتر از موفقیت‌های گذشته بشود. ولی گول نخورید. آینده را باور کنید، و به اتفاقات بزرگی که هنوز در انتظار شماست امیدوار باشید.

کلام آخر

به کار بردن این استراتژی‌ها در زندگی و کار، فقط باعث ایجاد حس خوشحالی و خرسندی نمی‌شود. اکثر این روش‌ها در افزایش EQ هم تأثیر به‌سزایی دارند. ‌از بینشان آن‌هایی را که فکر می‌کنید می‌توانید عملی کنید، انتخاب کنید و با انجامشان، احساس خوشبختی را در خود تقویت کنید.

 

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *