انتشار این مقاله


قرص متولازون چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

کاربرد های متولازون متولازون یک “قرص آب” (ادرار آور) است که میزان ادرار شما را افزایش می دهد و باعث می شود بدن از شر آب اضافی خلاص شود. این دارو برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می […]

کاربرد های متولازون

متولازون یک “قرص آب” (ادرار آور) است که میزان ادرار شما را افزایش می دهد و باعث می شود بدن از شر آب اضافی خلاص شود. این دارو برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. متولازون همچنین تورم/احتباس مایعات (ادم) را که می تواند ناشی ازشرایطی مانند نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کلیوی باشد، کاهش می دهد که این امر می تواند به بهبود علائمی مانند مشکلات تنفسی کمک کند.

نحوه استفاده از متولازون

این قرص را به صورت خوراکی با یا بدون غذا، معمولاً یک بار در روز، یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است.

اگر این دارو را خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف کنید، ممکن است لازم باشد برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید! بنابراین، بهتر است این دارو را حداقل ۴ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

از قرص متولازون به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که آن را طبق دستورالعمل هر روز در همان زمان استفاده کنید.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. کاهش فشار خون ممکن است ۳ تا ۶ هفته طول بکشد.

فاصله مصرف با داروهای دیگر

کلستیرامین و کلستیپول می توانند جذب قرص متولازون را کاهش دهند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، متولازون را حداقل ۴ ساعت از کلستیرامین و حداقل ۲ ساعت از کلستیپول مصرف کنید.

عوارض جانبی

سرگیجه، سبکی سر، سردرد، تاری دید، از دست دادن اشتها، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست ممکن است از عوارض جانبی احتمالی باشد. اگر هر یک از این اثرات ادامه یافت یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که او تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

قرص متولازون ممکن است منجر به از دست دادن بیش از حد آب بدن و مواد معدنی (از جمله پتاسیم) .

دسته بندی علائم ناشی از عوارض جانبی دارو

اگر هر یک از این علائم نادر اما جدی از دست دادن آب بدن یا مواد معدنی را دارید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: گرفتگی یا ضعف عضلانی، گیجی، سرگیجه شدید، خشکی یا تشنگی غیرمعمول دهان، تهوع یا استفراغ، ضربان قلب سریع/نامنظم،غش وتشنج.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی مثل بی حسی/گزگز بازوها/پاها و کاهش توانایی جنسی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی بسیار نادر اما بسیار جدی مانند گلودرد یا تب مداوم، خونریزی یا کبودی آسان، درد معده/شکم، تهوع/استفراغ مداوم، زردی چشم ها/پوست، علائم مشکلات کلیوی. مانند تغییر در مقدار ادرار فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی از جمله: کاهش بینایی ودرد چشم، فوراً به پزشک مراجعه کنید. .

واکنش های آلرژیک

واکنش آلرژیک جدی به این دارو ندرتا رخ می دهد اما در صورت بروز، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علائم یک واکنش آلرژیک جدی عبارتند از: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید ومشکل در تنفس.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص متولازون، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این محصول ممکن است حاوی اکسپیان هایی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

درصورت داشتن شرایط پزشکی خاص مانند بیماری شدید کلیوی، ناتوانی در تولید ادرار یا آنوری، قبل از استفاده از این دارو، در موارد زیر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به ویژه در موارد: بیماری کلیوی، بیماری کبد، عدم تعادل مواد معدنی درمان نشده (مانند سدیم، پتاسیم)، نقرس و لوپوس به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است سطح پتاسیم خون شما را کاهش دهد. از پزشک خود در مورد افزودن پتاسیم به رژیم غذایی خود سوال کنید. مکمل پتاسیم ممکن است توسط پزشک شما تجویز شود.

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند. زمان خود را در آفتاب محدود کنید. از اتاق های برنزه کننده و لامپ های آفتابی خودداری کنید. هنگام بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. اگر دچار آفتاب سوختگی یا تاول/قرمزی پوست شدید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا تاری دید شما شود. تا زمانی که از این دارو استفاده می کنید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند شما را بیشتر سرگیجه کند.اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

برای به حداقل رساندن سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

در مصرف این دارو در افراد مسن احتیاط توصیه می شود زیرا ممکن است نسبت به اثرات آن به ویژه سرگیجه حساسیت بیشتری نشان دهند.

مصرف قرص متولازون در افراد دیابتی

اگر دیابت دارید، متولازون ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. قند خون خود را به طور منظم طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت داشتن علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی/ادرار، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

مصرف قرص متولازون در بارداری و شیردهی

متولازون باید فقط در صورت لزوم در دوران بارداری استفاده شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

این دارو وارد شیر مادر می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات

پزشک یا داروساز شما ممکن است قبلاً از هرگونه تداخل دارویی احتمالی آگاه باشد و شما را از نظر آنها تحت نظر داشته باشد. قبل از شروع، توقف یا تغییر دوز، ابتدا با آن ها مشورت کنید.

همچنین به بخش نحوه استفاده مراجعه کنید.

متولازون با سیزاپراید سبب بروز تداخلات جدی می شود؛ از مصرف هم زمان آن ها با هم بپرهیزید.

قبل از استفاده از قرص متولازون، پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه/گیاهی که ممکن است استفاده کنید، از جمله: کلستیرامین، کلستیپول، دیازوکساید، دیگوکسین، دوفتیلید و لیتیوم مطلع کنید.

برخی از محصولات دارای موادی هستند که می توانند سبب افزایش فشار خون شما شوند یا ادم شما را بدتر کنند. مخصوصاً محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی، کمک های رژیمی یا  NSAID ها مانند ایبوپروفن/ناپروکسن. اگر در حال حاضر از هر یک از این داروها استفاده می کنید، قبل از شروع متولازون به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این محصول می تواند بر نتایج برخی از آزمایشات آزمایشگاهی مانند تست های عملکرد پاراتیروئید تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

این مقاله حاوی همه فعل و انفعالات امکان پذیر نیست. بنابراین، قبل از استفاده از این محصول، تمام محصولاتی را که استفاده می کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. فهرستی از تمام داروهای خود را همراه داشته باشید و فهرست را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

مصرف بیش از حد

اگر فردی قرص متولازون را بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با ۱۱۵ تماس بگیرید. در غیر این صورت، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل غش، ضعف شدید، کاهش شدید مقدار ادرار یا تنفس آهسته یا کم عمق باشد.

دوز فراموش شده

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید. برای جبران دوز فراموش شده، دوز را دوبرابر نکنید.

نکات انبارداری و نگهداری

دارو در دمای اتاق (۷۷ درجه فارنهایت یا ۲۵ درجه سانتیگراد) به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. ذخیره سازی مختصر بین ۵۹-۸۶ درجه فارنهایت (۱۵-۳۰ درجه سانتیگراد) مجاز است. تمام داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

دارو را داخل توالت نریزید یا آنها را در زهکشی نریزید مگر اینکه دستور داده شده باشد. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. برای جزئیات بیشتر در مورد چگونگی دور انداختن ایمن محصول خود با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

نکات مهم

قرص متولازون را با دیگران به اشتراک نگذارید. تغییرات سبک زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، ورزش و تغییرات رژیم غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را افزایش دهد. در مورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

آزمایش‌های آزمایشگاهی و/یا پزشکی (به عنوان مثال، سطوح مواد معدنی خون مانند آزمایش‌های عملکرد پتاسیم، کلیه و کبد) باید به طور دوره‌ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

هنگام مصرف قرص متولازون، فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید. با پزشک خود در مورد چگونگی کنترل فشار خون خود صحبت کنید.

دکتر فروزان عباسقلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید