انتشار این مقاله


چروک‌های پوستی،‌ نشانه‌ای همسو با کاهش تراکم استخوان

بر اساس مطالعات پژوهشگران خط خنده افراد حاکی از نشانه‌هایی مرتبط با سلامت استخوان‌ها هستند. با دکتر مجازی همراه باشید.

بر اساس مطالعات پژوهشگران خطوط خنده افراد حاکی از نشانه‌هایی مرتبط با سلامت استخوان‌ها هستند. با دکتر مجازی همراه باشید.

نتایج بررسی‌ها نشان از رابطه مستقیم این خطوط و تراکم استخوانی در میان زنان ۴۰ تا ۵۰ سال دارد. تحقیقات صورت گرفته امکان بررسی و تشخیص ریسک شکستگی‌های استخوانی را در زنان بعد از دوره یائسگی، بدون نیاز به انجام تست‌های گران‌قیمت، فراهم سازد.

در این بررسی دانشمندان ۱۱۴ زن بین ۴۰ تا ۵۰ سال را که آخرین دوره قاعدگی خود را در سه سال گذشته گذرانده‌اند و همچنین تحت درمان هورمونی قرار ندارند، مورد بررسی قرار دادند. همچنین افراد شرکت‌کننده هیچ‌گونه عمل جراحی زیبایی نیز انجام نداده‌بودند.

با آنالیز داده‌ها پژوهشگران امتیازی به چین و چروک‌های پوست صورت و گردن هر شرکت‌کننده اختصاص داده، سپس تعداد و عمق چروک‌های پوستی را اندازه‌گیری نمودند. در مرحله بعدی میزان سختی پوست پیشانی و گونه‌ها به وسیله دستگاه durometer مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس در انتها تراکم استخوانی هر فرد به کمک اشعه‌ایکس بررسی شده و یافته‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

a0354df18a4d568e016e480835afa76c

به‌طور ساده می‌توان اظهار داشت؛ زنانی که چین و چروک‌های بیش‌تر و عمیق‌تری را داشتند، از تراکم استخوانی پایین‌تری بهره برده و احتمال شکستگی در آنان بالاتر خواهد بود. نکته جالب توجه صحت این ادعا در ارتباط با تمامی استخوان‌های مورد بررسی شرکت‌کنندگان بود. این استخوان‌ها شامل لگن، مهره‌های کمری و زانو است. همچنین این یافته‌های با وجود تفاوت در سن شرکت‌کنندگان و درصد توده چربی و سایر فاکتور‌های تأثیر‌گذار در تراکم استخوانی بوده‌است.

نتایج منتشر شده، حاکی از تأثیر پوست سفت‌تر در ناحیه پیشانی با تراکم استخوانی بالاتر دارد. با افزایش سن، تغییرات صورت گرفته در میزان تولید کلاژن، یکی از عوامل ایجاد‌کننده تغییرات پوستی می‌باشند. این تغییرات شامل زوال پوستی، چروک‌ها و آویزان شدن پوست بوده و همسو با کاهش کیفیت بافت استخوانی می‌باشد.

در انتها، می‌توان چروک‌های پوستی را یکی از نشانه‌های همسو با کاهش تراکم استخوانی در زنان یائسه دانست. با این حال تحقیقات گسترده‌تری برای اعتبارسنجی و تأیید صحت ادعای مطرح شده مورد نیاز است.

کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید