انتشار این مقاله


تزریق بوتاکس

تزریق‌های بوتیلین توکسین مانند بوتاکس و دیسپورت درمان‌های پزشکی‌ای هستند که به عنوان شل‌کننده عضلات صورت نیز می‌توانند استفاده شوند. این کار باعث می‌شود خطوط و چین چروک‌هایی مانند چروک‌های کنار چشم و خط اخم کمتر معلوم باشند. مقالۀ مرتبط: چگونه از چین و چروک‌های اطراف چشم جلوگیری کنیم؟ آن‌ها می‌توانند موقتا ظاهر شما را بدون […]

تزریق‌های بوتیلین توکسین مانند بوتاکس و دیسپورت درمان‌های پزشکی‌ای هستند که به عنوان شل‌کننده عضلات صورت نیز می‌توانند استفاده شوند.

این کار باعث می‌شود خطوط و چین چروک‌هایی مانند چروک‌های کنار چشم و خط اخم کمتر معلوم باشند.


مقالۀ مرتبط: چگونه از چین و چروک‌های اطراف چشم جلوگیری کنیم؟


آن‌ها می‌توانند موقتا ظاهر شما را بدون نیاز به جراحی تغییر بدهند.

قبل از اقدام

اگر شما مایل به تزریق بوتاکس یا دیسپورت هستید، در مورد دلیل خود برای این کار مطمئن شوید.

این تزریق‌ها گران هستند و محدودیت‌های خودشان را دارند.

محدودیت‌ها:

  • تاثیرشان دائمی نیست.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که اثر مطلوب حاصل شود.
  • روند پیری در جاهای دیگر رخ می‌دهد برای مثال بوتاکس نمی‌تواند مانع افتادگی پلک‌ها شود.

بی‌خطر بودن: وقت بگذارید تا متخصص قابل اطمینانی را پیدا کنید که دارای شرایط لازم باشد و در محیطی تمیز، بی‌خطر و مناسب عمل کند. همچنین از متخصصتان درباره‌ی اقداماتی که لازم است در صورت به وجود آمدن مشکلی انجام دهید بپرسید.

بوتیلین توکسین داروییست که فقط با تجویز متخصصین آموزش‌دیده مراقبت‌های سلامت مانند پزشک، دندان‌پزشک، داروساز تجویزکننده و یا پرستار تجویزکننده داده می‌شود.

طبق قانون، تجویزکننده می‌تواند تزریق آن را مدیریت کند اما در برابر بی‌خطری آن مسئول است.

از  آنجایی که تاثیرات بوتیلین توکسین بر روی کودکان ناشناخته است، در زمان بارداری یا شیردهی از تزریق آن خودداری کنید.

شامل چه مراحلی است؟

در ابتدا لازم است شما به پزشک، داروساز یا پرستار تجویزکننده، دندان‌پزشک که این دارو را برایتان تجویز خواهد کرد، مراجعه کنید. اینکه این قرار حضوری باشد حائز اهمیت است.

آن‌ها قبل از اقدام، از شما سوابق کامل پزشکیتان و دلایل تمایل شما به این درمان را خواهند خواست.

معمولا به بی‌حسی‌های موضعی نیازی نیست. پوست شما تمیز می‌شود و مقدار کمی از بوتیلین توکسین برای درمان به عضلات صورت شما تزریق می‌شود.

معمولا چندین تزریق در نقاط مختلف مورد نیاز است. این کار حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌گیرد. این تزریق‌ها ممکن است کمی دردناک باشند. بیشتر مردم این ناراحتی را به خوبی تحمل می‌کنند.

بعد از تزریق

در ابتدا شما تغییری را مشاهده نمی‌کنید: در حدود سه تا پنج روز طول می‌کشد تا اثرات مشاهده شود و تا دو هفته‌ی آینده تاثیرات به صورت کامل دیده خواهد شد.

از ماساژ و مالیدن ناحیه‌ی تحت درمان به مدت سه روز خودداری کنید.

این اثرات به مدت چهار تا شش ماه باقی می‌مانند و اگر می‌خواهید اثرات همچنان باقی بمانند باید به صورت مرتب این تزریقات دنبال بشوند.

خطرات

خطرات این درمان شامل موارد زیر است:

  • نشانه‌های  شبه آنفولانزایی – شامل سر درد- به مدت ۲۴ ساعت بعد از درمان
  • کبودی در ناحیه‌ی تزریق
  • تضعیف یا افتادگی موقت ترکیبات صورت برای مثال ممکن است در صورتی که داروی تزریق‌شده نزول پیدا کند، پلک‌ها یا ابروها به صورت موقت بیافتند.
  • بدن شما در برابر درمان شروع به مقاومت کند که این اتفاق بسیار به ندرت رخ می‌دهد.

در موارد نادری، مشکلات جدی‌ای شامل تاری دید یا دو بینی (در صورتی که ناحیه تزریق دور چشم‌ها یاشد) سختی در نفس کشیدن (در صورتی که تزریق در ناحیه گردن باشد) ممکن است در ساعات، روزها و یا هفته‌های بعد از درمان ایجاد شود.

در صورت بروز مشکل چه کار کنیم؟

در صوتی که از نتیجه تزریق بوتاکس راضی نیستید یا مشکلاتی در تحمل آن به وجود آمده، مشکل را با متخصصتان در همان کلینیکی که تحت درمان قرار گرفته‌اید در میان بگذارید.

در صورتی که هر گونه عارضه‌ای که نیازمند توجه پزشکی است رخ داد، بهترین کار این است که به همان متخصصی که این درمان را برایتان انجام داده است مراجعه کنید. اگر این امکان برایتان وجود ندارد شما می‌توانید به پیش پزشک عمومیتان مراجعه کنید.

همچینین شما می‌توانید با گزارش مستقیم عوارض جانبی به فراهم شدن اطلاعات بیشتری پیرامون بی‌خطری داروها کمک کنید.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید