انتشار این مقاله


مشکلات روحی در نوجوانان، ناشی از IQ کمتر؟!

طبق یک بررسی گسترده ملی در آمریکا، نوجوانانی که از مشکلات روانی رنج می برند در مقایسه با نوجوانان دارای آرامش روحی، از ضریب هوشی یا به عبارتی IQ کمتری برخوردارند. این بررسی توسط Katherine M. Keyes از دانشگاه کلمبیا صورت گرفته است، به طوری که در سن بلوغ ۱۳ تا ۱۸ سال، افرادی که دارای اختلال […]

طبق یک بررسی گسترده ملی در آمریکا، نوجوانانی که از مشکلات روانی رنج می برند در مقایسه با نوجوانان دارای آرامش روحی، از ضریب هوشی یا به عبارتی IQ کمتری برخوردارند. این بررسی توسط Katherine M. Keyes از دانشگاه کلمبیا صورت گرفته است، به طوری که در سن بلوغ ۱۳ تا ۱۸ سال، افرادی که دارای اختلال دو شخصیتی یا مشکل رفتاری و یا انواع وخیم فوبیا  دارند، دارای IQ کمتری نسبت به هم سنان دیگر خود دارند. ولی چنین نتیجه گیری بدین معنی نیست که کسانی که IQ کمتری دارند لزوما اختلال شخصیتی دارند! افرادی را هم که تحت شرایط روحی پر تنش یا بعد از حادثه ای دلخراش دچار اختلال شخصیتی موقت می شوند، نباید از این گروه دانست. در مجله ی روان شناسی JAMA، دکتر Keyes و همکارانش اعلام کردند که این نتایج آزمایش، از نتیجه ی تست های IQ افراد دارای اختلالات شخصیتی مختلف، مثلا اختلال واکنشی بیش از حد (ADHD) و دوشخصیتی ها به دست آمده اند. توافق بر سر اینکه مقدار IQ چقدر با اختلالات روانی ارتباط دارد، هنوز هم مورد سوال محققان است. طبق گفته ی آنان:

بر اساس اطلاعات در دسترس ما، در اولین تحقیق درین زمینه از جوانان مبتلا به اختلال شخصیتی روانی استفاده شد.

Keyes و همکارانش طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ ، ۱۰۰۷۳ نوجوان را مورد بررسی قرار دادند که شرکت کنندگان به گروه دختر و پسر تفکیک شدند که اکثرا در محدوده سنی ۱۵ سال قرار داشتند. اختلالات روانی توسط مرکز تشخیص بیماری های روانی، و هوش هم توسط تست Kaufman Brief اندازه گیری شد.
وقتی محققان اطلاعات بدست آمده را مقایسه کردند، مشاهده کردند افرادی که در ۱۲ ماه گذشته مشکل رفتاری داشتند، به طور چشم گیری مقدار IQ پایینی دارند. ازین اختلالات می توان به  دوشخصیتی بودن، ADHD، اعتیاد به الکل، فوبیای وخیم، اعتیاد به داروی خاص، خوی ستیزه جویی و عدم کنترل شرایط جدید اشاره کرد.

قابل ذکر است که محققان هیچ ارتباطی بین افراد مبتلا به اختلال استرسی بعد از حادثه  (PTSD) و کمی ضریب هوشی پیدا نکردند. اما محققان اظهار کردند که طبق تحقیقاتی که قبلا بر روی افراد بازگشته از جنگ که به PTSD دچار بودند نشان می دهد که پایین بودن ضریب هوشی احتمال این اختلال را افزایش می دهد؛ با اینکه هیچ ربطی به سن و جنسیت افراد ندارد. اما این اظهاریه مورد تایید دکتر Keyes نمی باشد! محققان ارتباط عمیقی را بین شوک های روانی و کاهش میزان هوشیازی افراد کشف کردند. در این مورد چند فرضیه را پیشنهاد کردند که در ادامه به ان می پردازیم:

  1. چه علائم و چه اختلالات روانی در عملکرد مغز تاثیر می گذارند. به طوریکه کاهش هوشیاری فرد را به همراه دارند.
  2. IQ پایین در افرادی با اختلال شخصیتی مزمن و وخیم مشاهده می شود.

بر اساس گفته های محققان، محدودیت هایی در این تحقیق وجود دارد که آن هم همین تست هوش Kaufman Brief می باشد! این تست توسط افراد غیر کاردان گرفته شد که منجر به عدم رضایت از نتیجه ی تحقیق توسط برخی مسئولان شد. این یافته ها باعث شد تا کودکانی که از این اختلالات رنج می برند زودتر شناسایی شوند، تا از پتانسیل یادگیری، هوش، خلاقیت و حافظه ی آنان کم نشود. علاوه بر این، تا زمانی که مدارس گزارشاتی راجع به کودکان مبتلا به ADHD طی برنامه های آموزشی می دهند، تحقیقات باید مورد حمایت کافی قرار گیرد تا این موارد به طور کامل دقیق بررسی شوند و راهکارهای لازم داده شود.

 

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید