انتشار این مقاله


بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان چیست؟

حوادث مواردی غیرقابل پیش بینی هستند و برای هرکسی می‌توانند اتفاق بیافتند، یکی از این موارد شکستگی استخوان‌ها است که می‌توانند هرکسی را خانه نشین کنند. لذا درمان و جوش خوردن استخوان به شکل درست، امری حیاتی است و باید به نحوی انجام شود که استخوان‌ها به بهترین نحو و به شکل طبیعی خود جوش […]

حوادث مواردی غیرقابل پیش بینی هستند و برای هرکسی می‌توانند اتفاق بیافتند، یکی از این موارد شکستگی استخوان‌ها است که می‌توانند هرکسی را خانه نشین کنند. لذا درمان و جوش خوردن استخوان به شکل درست، امری حیاتی است و باید به نحوی انجام شود که استخوان‌ها به بهترین نحو و به شکل طبیعی خود جوش بخورند. تشخیص نوع شکستگی و تعیین نحوه درمان به عهده پزشکان ارتوپد متخصص است و در طول دوره نقاهت، مراقبت‌های لازم، مصرف مکمل‌‌ها و داروها یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان محسوب می‌شود. اگر فردی دچار شکستگی استخوان شده باشد، آگاهی از داروها و مکمل‌های مناسب برای تقویت استخوان کمک می‌کند که طول دوره نقاهت به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند. همانطور که می‌دانید داروهای گیاهی و شیمیایی بسیاری وجود دارند که جوش خوردن استخوان را تسریع می‌کنند و با استفاده از آن‌ها بدن می‌تواند املاح و ویتامین‌های مورد نیاز خود را برای ترمیم استخوان تامین کند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم که این داروها را باهم بررسی کرده و بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان را به شما معرفی کنیم، همچنین نگاهی به مراحل جوش خوردن استخوان انداخته و به صورت خلاصه آن را شرح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

شرح مختصری از فرآیند جوش خوردن استخوان

زمانی که استخوان مورد شکستگی قرار می‌گیرد یا ترک برمی‌دارد، فرآیند جوش خوردن استخوان در بدن آغاز شده و فرآیند ترمیم استخوان صورت می‌پذیرد. در این فرآیند بدن سعی دارد تا استخوان آسیب دیده را طوری ترمیم کند که به شکل اولیه خود برگشته و شکستگی را پر کند. اما ممکن است از خود بپرسید بدن در طی چه مراحلی استخوان شکسته شده را ترمیم می‌کند. در ادامه به شرح فرآیند جوش خوردن استخوان پرداخته و این مراحل را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم:

مرحله ورم (Inflammation Stage)

بلافاصله بعد از شکستگی، بدن واکنش‌های التهابی در ناحیه آسیب دیده شده می‌دهد. این واکنش‌ها شامل تشکیل لخته خون و فعالیت زیاد سیستم ایمنی بدن می‌شود. هدف از این واکنش‌های بدن، از بین بردن میکروب‌ها و استخوان‌های خرد شده موجود در منطقه آسیب دیده است. این مرحله معمولاً چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

تشکیل کال استخوانی نرم

در این مرحله کلاژن (Collagen) به تدریج جایگزین لخته خون می‌شود. کلاژن ایجاد شده زمینه تشکیل کال استخوانی اولیه را فراهم می‌کند و این بافت از لخته خون زمخت‌تر است. در این مرحله، ناحیه آسیب دیده گچ گرفته می‌شود تا استخوان در موقعیت مناسبی باقی بماند. اگر استخوان جابه‌جا شود، این مرحله ممکن است به تأخیر بیافتد و کال استخوانی نرم از بین برود.

تشکیل کال استخوانی سخت

در این مرحله، سلول‌های استئوبلاست (Osteoblasts) شروع به کار می‌کنند. این سلول‌ها به جوش خوردن استخوان جدید کمک می‌کنند و مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت استخوان‌ها را تولید می‌کنند. در اینجا نوعی کال استخوانی سخت در اطراف شکستگی تشکیل شده و معمولاً در ۶ تا ۱۲ هفته پس از شکستگی به استخوان تبدیل می‌شود.

مرحله بازسازی (Remodeling Phase)

در آخرین مرحله، سلول‌های استئوکلاست (Osteoclasts) فعال شده و تغییرات ایجاد شده در مراحل قبلی را اصلاح کرده و استخوان را به شکل عادی بازمی‌گردانند. این مرحله ممکن است مدت طولانی‌تری به طول بیانجامد و گاهی تا ۹ سال یا بیشتر ادامه دارد.

زمان جوش خوردن استخوان به عوامل مختلفی مانند نوع شکستگی، مکان آسیب، سن بیمار، وضعیت سلامت کلی بیمار و تغذیه فرد وابسته است. داروها در تمام مراحل بالا به بدن کمک می‌کنند تا مواد مورد نیاز در هر مرحله را تامین کرده و استخوان شکسته شده را زودتر ترمیم کنند. هر شخص با توجه به نیازی که دارد، شرایط خاص خودش را دارد و بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.

چه داروهایی برای جوش خوردن استخوان مفید هستند؟

برای جوش خوردن استخوان‌ها به شکل سالم داروها و مکمل‌هایی وجود دارند که به بدن شما در ترمیم استخوان آسیب دیده کمک می‌کنند. در این قسمت به تعدادی از این داروها و مکمل‌ها خواهیم پرداخت و به شما در پیدا کردن بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان کمک می‌کنیم.

ویتامین C

این ویتامین نه تنها در تشکیل بافت همبند استخوان نقش دارد بلکه به عنوان یک ضد اکسیدانت نیز عمل می‌کند و از این طریق از جوش نخوردن استخوان جلوگیری می‌کند.

ویتامین D

ویتامین D تنظیم کننده جذب کلسیم از مواد غذائی در روده است و مهمترین منبع آن تماس نور آفتاب به پوست بدن است. این ویتامین اساسی برای تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید می‌باشد.

ویتامین K

ویتامین K باعث نشستن کلسیم بر روی استخوان شده و از دفع کلسیم توسط ادرار جلوگیری می‌کند. این ویتامین استخوان‌سازی را تحریک کرده و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

ویتامین B6

ویتامین B6 تأثیرات ویتامین K روی استخوان‌ها را تنظیم می‌کند و در تقویت استخوان‌ها نقش مهمی دارد.

ویتامین E

این ویتامین به عنوان یک ضد اکسیدانت عمل می‌کند و از تخریب بافت استخوان‌ها جلوگیری می‌کند.

اسید آمینه‌ها

اسید آمینه‌ها که ماده اولیه پروتئین‌ها هستند به صورت مکمل‌هایی به نام لیزین در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و باعث جذب بیشتر کلسیم از روده می‌شوند. این مکمل‌ها کمک می‌‌کنند که پروتئین‌های استخوان ساز فرآیند ترمیم را تسریع کنند. همچنین استفاده از اسید آمینه‌ها و ویتامین‌های لازم برای بدن به درمان درد استخوان بعد از ورزش نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

روی

روی نقش مهمی در تشکیل کال استخوانی و تولید پروتئین‌های مرتبط با ساختار استخوان دارد.

مس

مس به تشکیل بافت همبند استخوان کمک می‌کند و در ساختار استخوان‌ها نقش اساسی دارد.

سیلیکون

سیلیکون نه تنها به تشکیل بافت همبند استخوان کمک می‌کند بلکه جذب کلسیم از روده را افزایش می‌دهد.

منیزیم

منیزیم نیز برای متابولیسم کلسیم ضروری است و حضور آن برای حفظ سلامت استخوان‌ها اساسی است.

داروهای ضد التهاب

در صورتی که در مراحل اولیه شکستگی باشید، درد اغلب یکی از مشکلات آزار دهنده است که نیاز به مراقبت‌های درمانی دارد. برخی داروهای ضد التهاب مانند بروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک، و ناپروکسن با کاهش درد شکستگی استخوان به بیمار می‌توانند کمک بسیاری کنند اما مشکل آن‌ها این است که درمان را به تاخیر می‌اندازند، برای همین استفاده از استامینوفن به جای دیگر داروها توصیه می‌شود.

تنظیم رژیم سالم بر مبنای مصرف این داروها و مکمل‌ها می‌تواند به تسریع فرآیند جوش خوردن شکستگی‌های استخوان کمک کند. این ویتامین‌ها معمولاً از منابع غذائی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، تخم‌مرغ، و مکمل‌های ویتامینی تأمین می‌شوند. توجه داشته باشید که بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان برای هر فرد با توجه به نیازهای بدنش متفاوت است.

کلام آخر

شکستگی استخوان یک حادثه دردناک و در بیشتر مواقع غیر منتظره است که می‌تواند فرد را تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها خانه نشین کند. در صورت بروز چنین حادثه‌ای توصیه ما این است که از بهترین داروها و مکمل‌های موجود در بازار استفاده کنید و حتما برای خرید به داروخانه‌ های معتبر مراجعه کنید. معمولا پزشک متخصص برای تسریع دوره درمان تعدادی از این داروها را تجویز کرده و برای شما در نسخه پزشکی می‌نویسد. سعی کنید در دوره نقاهت تعذیه سالمی داشته باشید و تمام موارد تجویز شده توسط پزشک را در دوره کامل خود مصرف کنید. در این مقاله سعی کردیم که در رابطه با بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان حرف بزنیم و امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

تیم دکتر مجازی