انتشار این مقاله


انواع بالش طبی + مشخصات بالش طبی خوب برای خواب، دیسک و…

بدون شک، بالش‌ها از ضروری‌ترین وسایل خواب و استراحت به‌شمار می‌آیند که استفاده از مناسب‌ترین آن‌ها، تضمین‌کننده سلامت گردن، مهره‌های ستون فقرات و… شما است

بدون شک، بالش‌ها از ضروری‌ترین وسایل خواب و استراحت به‌شمار می‌آیند که استفاده از مناسب‌ترین آن‌ها، تضمین‌کننده سلامت گردن، مهره‌های ستون فقرات و… شما است؛ همچنین استفاده از بالش نامناسب و غیراستاندارد یکی از مهم‌ترین دلایل نداشتن خواب کافی و احساس کوفتگی و خستگی بعد از بیدارشدن به‌شمار می‌آید. در این مقاله، به معرفی بالش طبی، انواع آن، مواد داخل بالش، مزایای استفاده از این محصولات و… خواهیم پرداخت.

تفاوتی ندارد که کاربرد موردنیاز شما چیست؛ برای خرید بهترین بالش طبی برای خواب، آرتروز گردن، دیسک گردن و… بهتر است اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس دست به انتخاب مدل و برند آن بزنید. به‌طورکلی، خرید تجهیزات طبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انواع بالشت طبی + مشخصات بالش طبی خوب برای خواب، دیسک کمر، آرتروز گردن و...

کاربرد اصلی بالش طبی چیست؟

بالش طبی (Orthopedic pillow) یکی از استانداردترین کالاهای خواب است که استفاده از آن می‌تواند زمینه خوابی راحت، باکیفیت و بدون آسیب جسمی را برای افراد فراهم کند. این بالش‌ها با هدف حفظ فرم استاندارد ستون فقرات و گردن هنگام خواب طراحی شده‌اند و از مواد خاصی برای تولید لایه‌های داخلی آن‌ها استفاده می‌شود. این محصولات در طرح‌ها و با ارتفاع‌های گوناگونی تولید می‌شوند و بهتر است ارتفاع مناسب آن‌ها را متناسب با فاصله سر تا شانه و نحوه خوابیدن خود انتخاب کنید.

از بالش‌ طبی با عنوان بالش‌های ارتوپدی هم یاد می‌شود که این دو مورد تفاوتی با یکدیگر ندارند. این بالش‌ها به شکلی ارگونومیک طراحی می‌شوند و دارای برآمدگی یکنواخت و مناسبی هستند. این برآمدگی به‌خوبی فرورفتگی بین شانه و گردن افراد را پر می‌کند و مانع واردآمدن فشار به گردن و ستون فقرات و… می‌شود. همواره هنگام خرید بهترین بالشت طبی برای گردن درد و انواع دیگر، به‌یاد داشته باشید که این محصولات باید نرم و انعطاف‌پذیر باشند تا بتوانند متناسب با گردن و سر شما فرم بگیرند.

انواع بالش طبی را بشناسید!

بالش‌های طبی را می‌توان براساس کاربرد، به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد؛ ازجمله می‌توان موارد زیر را نام برد.

۱. بالش طبی برای آرتروز گردن

آرتروز ازجمله عارضه‌هایی است که زمینه دردهای طولانی‌مدت و طاقت‌فرسای بعد از خواب را برای افراد مبتلا فراهم می‌کند. استفاده از بالش طبی برای آرتروز گردن یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن این دردها را تا حد زیادی کاهش دهید. این بالشت طبی به شکلی طراحی شده است که می‌توانید از آن برای خوابیدن در سه حالت مختلف استفاده کنید. حفاظت از ستون مهره‌ها در گردن از مهم‌ترین المان‌های به‌کارگرفته‌شده در طراحی این نوع از بالشت‌ها به‌شمار می‌آید؛ همچنین استفاده طولانی‌مدت از این محصول منجر‌به گوش‌درد نخواهد شد.

انواع بالش طبی

۲. بالش مخصوص نفس‌تنگی

بالش‌های مخصوص نفس‌تنگی برای افرادی که باید هنگام خواب از دستگاه‌های تنفسی مانند لوله‌ها و ماسک استفاده کنند مناسب است.

۳. بالش‌های زیرنشیمنی

در دنیای امروزی، بسیاری از افراد مشغول شغل‌هایی هستند که باید به‌واسطه آن‌ها بازه‌های زمانی طولانی‌مدتی را روی صندلی بنشینند. نشستن به‌شکل خمیده یا اصطلاحا لمیده، فشار بسیار زیادی به مهره‌های انتهایی ستون فقرات، کمر و دنبالچه وارد می‌کند. بالش مخصوص زیر نشیمنی از تمامی موارد نام‌برده‌شده جلوگیری می‌کند و احساس راحتی بی‌نظیری را برای شما به‌ارمغان می‌آورد.

۴. بالش‌ طبی گردنی

بالش‌های گردنی از گردن و ستون فقرات شما هنگام نشستن محافظت می‌کنند و مانع متمایل‌شدن سر به سمت جلو می‌شوند. این محصول بالش طبی مناسبی برای دیسک گردن به‌شمار می‌آید و از بروز دردهای طاقت‌فرسا در ناحیه کتف و شانه جلوگیری می‌کند.

۵. بالش طبی برای خواب

بالش‌های شیاردار از بهترین کالاهای طبی خواب به‌شمار می‌آیند که کاملا براساس نحوه خوابیدن و نحوه جای‌گری سروگردن فرم می‌گیرند. این بالش‌ها برای کسانی که تعرق زیادی هنگام خواب دارند بسیار مناسب‌اند و از بروز درد گوش نیز جلوگیری می‌کنند.

بالش طبی برای چی خوبه؟!

بالش‌های طبی مزایای بسیار زیادی را برای افراد به‌دنبال دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش دردهای جسمانی

آیا می‌دانستید که یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در خروپف افراد هنگام خواب، استفاده از بالشت غیراستاندارد است؟ از‌طرف‌دیگر، استفاده از بالش‌های طبی دردهای خفیف یا حتی شدید گردن و ستون فقرات بعد از بیدارشدن را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید که این محصول از رفلاکس معده هنگام خواب نیز جلوگیری می‌کند.

بالش طبی برای چی خوبه

مراقبت‌های پوستی

یکی از مهم‌ترین عوامل بروز جوش و آکنه پوست، پارچه‌های بالش‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنیم. رویه بالش طبی عموما از نوع حوله‌ای و بسیار نرم انتخاب می‌شود که احتمال بروز حساسیت‌های پوستی را کاهش می‌دهد؛ همچنین جنس مواد داخلی آن به‌گونه‌ای است که از ایجاد چین‌و‌چروک جلوگیری می‌کند.

حفاظت از ستون فقرات

ستون فقرات، گردن و سر باید هنگام خواب در یک راستا قرار بگیرند تا کمترین فشار به آن‌ها وارد شود؛ البته زمانی این امر میسر می‌شود که شما بالش طبی خود را با ارتفاع مناسب خریداری کنید.

مواد داخل بالش طبی چیست؟

برای تهیه لایه‌های داخلی این بالش‌ها از متریال مختلفی استفاده می‌شود. پَر، یکی از این مواد است که با ایجاد فشار و گرما، فرم مناسبی به خود می‌گیرد؛ اما با گذر زمان این بالش‌ها سفت می‌شوند و دیگر کارایی خود را ندارند.

مموری فوم‌ها دومین گزینه پیش‌رو برای پرکردن لایه‌های داخلی این بالش‌ها به‌شمار می‌آیند. این بالش‌ها به‌خوبی شکل می‌گیرند و قیمت مناسبی دارند؛ اما عمر آن‌ها کوتاه بوده و گرمای زیادی تولید می‌کنند؛ همچنین بعضی از مشتریان اظهار کرده‌اند که این نوع بالش‌های طبی در برابر فشار وارده واکنش دیرتری دارند که زمینه نارضایتی آن‌ها را فراهم آورده است.

مواد داخل بالش طبی چیست

لاتکس بهترین متریال تولیدشده برای لایه‌های داخلی بالش‌های طبی است که سر،‌ گردن و ستون فقرات را به‌خوبی در یک راستا نگه می‌دارد. این بالشت‌ها ارتفاع مناسبی دارند و عمر فوم آن‌ها در مقایسه با انواع نام‌برده‌شده در بالا بسیار بیشتر است. تنظیم دما و تهویه مناسب از دیگر ویژگی‌های شاخص بالش‌های لاتکس است. به‌صورت کلی، توصیه می‌کنیم بالش موردنظرتان را از بهترین مارک بالش طبی خارجی یا ایرانی تهیه کنید.

مشخصات بالش طبی خوب

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بالش طبی خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بالش‌های طبی مناسب باید قابلیت شستشو داشته باشند.
  • بالش باید ارتفاع مناسبی داشته باشد؛ ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر برای افراد بالغ مناسب است.
  • بهتر است بالشی را انتخاب کنید که متریال داخلی آن از جنس لاتکس باشد.
  • بالش نباید بسیار سفت یا بسیار نرم باشد.
  • بالشت باید سرعت مناسبی برای شکل‌گیری و پاسخ به فشار داشته باشد.
  • بالشت شما باید گردن و ستون فقرات‌تان را در یک راستا نگه‌ دارد تا آسیبی به اندام‌های نام‌برده‌شده وارد نشود.

نتیجه‌گیری برای خرید بالشت طبی

بالش‌های طبی از بهترین کالاهای خواب حال حاضر به‌شمار می‌آیند و استفاده از آن‌ها تضمین‌کننده سلامت گردن، کتف، ستون فقرات و… خواهد بود. این بالشت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بالش طبی برای دیسک گردن، بالش طبی برای خواب، بالش طبی برای آرتروز گردن و… اشاره کرد.

لاتکس بهترین متریال برای تهیه لایه‌های داخلی بالشت به‌شمار می‌آید و در مقایسه با دیگر همتایان خود از کیفیت و عمر طولانی‌تری برخوردار است. امیدواریم با نگارش این مقاله، به‌تمامی سوالات شما در‌زمینه بالش طبی، انواع آن و… پاسخ داده باشیم.

همچنین، بهتر است بالش‌هایی که پس از مدتی استفاده، کاملا صاف شده‌اند را تعویض نمایید. البته عوامل دیگری مانند خوابیدن بر روی شکم، وضعیت غیر صحیح بدن و… در کیفیت خواب و سلامتی شما نیز تأثیرگذار است.

منبع: بیگ سرچ

تیم دکتر مجازی