انتشار این مقاله


پختن یا نپختن؟!

تصور کنید که دیگر هیچوقت بوی کیک در حال پخت یا استیک روی آتیش را استشمام نکنید! آیا می توانید؟ با این حال بعضی از مردم جهان نه تنها از گوشت و غذاهای فراوری شده بلکه از غذا های پخته نیز روی برمی گردانند! از آنجایی که رژیم غذایی بیشتر مردم را چربی ها و […]

تصور کنید که دیگر هیچوقت بوی کیک در حال پخت یا استیک روی آتیش را استشمام نکنید! آیا می توانید؟ با این حال بعضی از مردم جهان نه تنها از گوشت و غذاهای فراوری شده بلکه از غذا های پخته نیز روی برمی گردانند!

از آنجایی که رژیم غذایی بیشتر مردم را چربی ها و شکر و مواد مصنوعی تشکیل می دهد ، روز به روز گسترش اختلالات متابولیکی ، چاقی ، دیابت نوع ۲ ، و مشکلات قلبی عروقی را به چشم می بینیم.
طبق آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها تقریبا ۳۵% از جمعیت مردم آمریکا از چاقی و بیش از ۲۹میلیون نفر از دیابت نوع ۲ رنج می برند و بیماری های قلبی قاتل درجه ۱ این روز هاست.

بیشتر دانشمندان امروز بر این باورند که مصرف کمتر غذاهایی با چربی اشباع ، قند و نمک کمتر باعث جلوگیری از گسترش بیماری های مربوط به سبک زندگی می شود.

با این حال برخی بیش از این پیش رفته و بر این باوند که برای سالم ماندن فقط باید از مواد غذایی خام استفاده کرد.

افرادی که از رژِم غذایی خام استفاده می کنند ۳ دسته اند:

  • رژیم غذایی خام مخلوط ، که شامل مقدار کمی گوشت و ماهی (اغلب نپخته) نیز می شود.
  • رژیم دوم فقط شامل رژیم گیاهی و فرآورده های جانوری مثل شیر می شود.
  • این رژیم عاری از هرگونه فراورده های جانوریست.

فواید رژیم غذایی خام چیست؟

افرادی که از این رژیم استفاده می کنند می گویند که خوردن غذای خام بدن را از سموم پاک می کند. به طوری که سرعت ورود آنها را نسبت به تجزیه ی آنها در بدن کاهش می دهند. وبسایت هایی هستند که بهبودی سریع افرادی با بیماری های مزمن را پس از تغییر رژیم غذایی به خام خواری نشان می دهند.

یک وبسایت ادعا می کند که پختن غذا الکترون هایش را جدا می کند که باعث کاستن انرژی که در بدن تولید می کند می شود.

طرفداران این رژیم ادعا می کنند که کاهش جذب پروتئین مفید است ، زیرا جذب بیش از حد پروتئین باعث تخمیر در سیستم گوارش می شود. علاوه بر این از آنجایی که بدن به طور طبیعی آنزیم تولید می کند بعضی می گویند که پروتئین به این شدت نیاز نیست.

از طرف دیگر متخصصان تغذیه خام می گویند پختن باعث از بین رفتن آنزیم ها می شود پس به هر حال بدن نمی تواند از آنزیم های موجود در این غذاها استفاده کند.

البته همه ی این ها توسط تحقیقات علمی انجام شده پشتیبانی نمی شوند.

آیا این رژیم ارزش غذایی دارد؟

میوه و سبزی تازه بدون شک سالم و مفیدند. ولی یک رژیم غذایی خام اگر با مراقبت و توجه زیاد همراه نباشد می تواند باعث سوء تغذیه شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 برای سالم نگهداشتن گلبول های قرمز لازم است ، از کم خونی جلوگیری می کند و از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری میکنند. یک تحقیق نشان داد که ۷۹% از افرادی که از این رژیم استفاده می کردند کمبود این ویتامین را داشتند. بعضی دیگر نیز به سادگی با استفاده از مکمل های B12 از این کمبود جلوگیری می کنند.

تری گلیسرید و کلسترول

یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات معمولا همراه با مقدار کمی تری گلیسرید و کلسترول است. در یک مطالعه ۹۰% مواد خام به میزان مناسب LDL کلسترول و تری گلیسرید داشتند.

کلسیم

مقدار جذب کلسیم ، که برای سلامتی استخوان ها لازم است ، می تواند در رژیم های وابسته به گیاهان کم باشد. افرادی با این رژیم می توانند کلسیم را از توفو ، خردل ،برگ شلغم ، بادام و کلم پیچ تامین کنند. اسفناج کلسیم زیادی دارد ولی می تواند اگزالات تولید شود که باعث مهار جذب کلسیم می شود. برنامه ریزی دقیقی برای تامین میزان مناسب کلسیم لازم است.

کاروتنوئید و ویتامین A

کاروتنوئید ها و ویتامین A باعث کاهش بروز بیماری های مزمن می شوند. غذاهای خام مقدار زیادی از کاروتنوئید ها را تامین می کنند پس از این جهت سالم اند. البته تحقیقات کمی برای اثبات این مطلب انجام شده است.

پس فواید پختن غذا چه می‌شود؟

این مطلب درست است که برخی مواد مثل ویتامین C با پختن غذا از بین می رود ولی پختن غذا می تواند هضم آن را برای انسان مناسب تر کند. نه تنها باکتری ها را می کشد بلکه فیبر ها و مواد دیگر غذا هارا تجزیه می کند و مواد مفید بیشتری را آزاد می کند. برای مثال ریشه ی برخی گیاهان شامل مواد مغزی بسیاری هستند ولی تنها در صورتی می توان از آن استفاده کرد که پخته شوند. دانشمندان دریافتند که پختن گوجه لیسوپن بیشتری در اختیار بدن قرار می دهد. لیسوپن ممکن است باعث جلوگیری از سرطان شود. بعضی از مواد شیمیای باعث جلوگیری از جذب مواد آلی مثل روی ، آهن و کلسیم می شوند. پختن غذا باعث کاهش سطح این مواد می شود. مثلا پختن اسفناج کلسیم و آهن بیشتری را در دسترس قرار می دهد.

پختن غذا امنیت آنرا بیشتر می کند. حال تصمیم نهایی با خود شماست..

منبع : medicalnewstoday

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *