انتشار این مقاله


خواص برگ سدر برای پوست و مو – برگ درخت کنار چیست؟

برگ درخت سدر یا همان برگ کنار چیست و چه کاربردی دارد؟ کاملا با این گیاه خارق العاده آشنا خواهیم شد

خواص برگ درخت سدر چیست سؤال افرادی است که به پوست و موهای خود اهمیت می‌دهند. تیرگی پوست، چین و چروک و ریزش موها از جمله مشکلات رایجی هستند که مردم با هر جنسیت و سن و سالی ممکن است با آن روبرو شوند و به همین دلیل، به دنبال راهکاری مطمئن برای رفع این چنین مشکلات خود هستند.

سدر یکی از انواع گیاهان پرطرفدار دارویی است که به مرور زمان می‌تواند مشکلات مربوط به پوست و مو را به ساده‌ترین شکل ممکن با هزینه‌ای پایین برطرف کند. به همین دلیل، برای اطلاع از خواص درمانی برگ سدر یا برگ کنار، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی درخت کنار

درخت کٌنار که به زبان عربی به آن درخت سدر هم می‌گویند، از جمله درختان همیشه سبزی است که معمولاً در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد می‌کند. در ایران در منطقه زاگرس، دشت‌های بوشهر، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمز، ایلام و استان فارس هم به عنوان پوشش این درخت دیده می‌شود.

در گذشته مردم ایلام اعتقاد داشته‌اند که از چوب، برگ و میوه این درخت کنار را می‌توان برای شستشوی بدن، پخت و پز و گرم کردن منزل و همچنین غذایی برای دام‌ها مورد استفاده قرار داد.

  • مشخصات ظاهری 

از جمله مشخصات ظاهری این درخت به این صورت است که شما با درختچه‌ای به طول ۵ تا ۲۰ متر روبرو می‌شوید که شاخه‌های فشرده و متراکمی داشته و به همراه ساقه ضخیم و پوست خاکستری تا قهوه‌ای ترک خورده خود را به صورت پوسته پوسته به نمایش می‌گذارد.

شاخه‌های این درخت خاردار، آویزان و خاکستری رنگ هستند که به پوشش برگ‌های کوچک و بیضی شکل درخت کمک می‌کنند.

در اوایل پاییز که گرل‌های کوچک و سفید ستاره این درخت به وجود می‌آیند، زنبورها برای تهیه عسل وارد عمل می‌شوند که عسل این درخت هم بسیار مرغوب و اعلاء است. میوه‌های رسیده این درخت طعمی مانند خرمای نارس، سیب و عناب دارد که از خواص بسیار بالایی هم برخوردار هستند.

در مورد خواص برگ درخت سدر چیست همیشه سؤالاتی وجود دارد. بیشترین خواص برگ این درخت برای پوست و مو از قدیم الایام معرفی شده است.

خواص برگ درخت سدر چیست؟

در مورد اینکه خواص برگ درخت سدر چیست می‌توان اطلاعات بسیار زیادی را ارائه داد؛ چرا که در طب سنتی لز جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و جزء برترین گیاهان دارویی به شمار می‌آید.

این گیاه روی بخش‌های مختلف بدن تاثیر مثبتی می‌گذارد و می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. سدر از جمله گیاهانی است که طبع سرد و خشکی دارد و دارای آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم، ویتامین D، ویتامینc، ویتامینK، فسفر و پتاسیم است.

ناگفته نماند که ترکیبات شیمیایی همچون هیدروکربن، تانن، بتاسیتوسترول و ساپونین ابلین لاکتون را هم در خود جای داده است. سدر خواص ضد قارچ و ضد باکتری و ضد پیری دارد. به عنوان مرطوب کننده هم می‌توان خواص برگ کنار استفاده کرد.

توانایی این گیاه برای ترمیم زخم هم ستودنی است. در این بین، خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی این گیاه را هم نباید نادیده گرفت. از جمله معروف‌ترین خواص اصلی سدر برای پوست و مو است که با جزئیات بیشتر در مورد این موضوع در ادامه با شما صحبت می‌کنیم.

  • خواص سدر برای پوست

در طب سنتی سدر یک ماده گیرا است. به همین دلیل باعث جمع شدن پوست می‌شود و عضلات پوست را منقبض می‌کند. کسانی که از ماسک سدر استفاده کرده‌اند، قطعاً این موضوع را تأیید می‌کنند.

شما اگر قصد دارید که به صورت طبیعی از چین و چروک و افتادگی پوست خود جلوگیری کنید، سدر بهترین ماسکی است که می‌توان معرفی کرد. قابض بودن سدر باعث ایجاد الاستین شده و کلاژن تولید می‌کند. اینگونه است که پوستی جوان و شاداب خواهید داشت.

  • انواع ماسک سدر برای پوست

خواص سدر برای پوست ثابت شده است و احتیاج به تعریف خاصی ندارد. افرادی که پوست چربی دارند، می‌توانند به عنوان لایه بردار از خواص سدر بهره‌مند شوند و برای اینکه بتوانید جوش و آکنه پوست را برطرف کنید، سدر و حنا را با یکدیگر به عنوان ماسک ترکیب کنید. مخلوط سدر،آب و سرکه هم برای لایه‌برداری پیشنهاد می‌شود بعد از خشک شدن این ماسک روی پوست باید با آب ولرم شستشو داده و به صورت دورانی صورت را ماساژ دهید.

سدر با روغن بادام تلخ، کره و ماست کم چرب یا به جای روغن بادام تلخ از روغن زیتون هم می‌توانید استفاده کنید و این ترکیب را درست کنید و روی پوست قرار دهید تا ۲ الی ۳ ساعت باقی بماند. ماسک سدر و ماست کم چرب هم برای برطرف کردن خارش پوست پیشنهاد شده است؛ همچنین می‌تواند جای جوش را از بین ببرد.

بعد از اصلاح صورت شما کمی حنا و سدر را با یکدیگر مخلوط می‌کنید و روی پوست صورت خود قرار می‌دهید، این ماسک برای برطرف کردن تیرگی بعد از اصلاح به شما کمک می‌کند.

  • خواص سدر برای مو

خواص بی‌نظیر سدر برای مو برهمگان ثابت شده است. برای تقویت موها، جلوگیری از ریزش مو و شوره مو و برای تقویت و تغذیه موها استفاده از سدر می‌تواند کارساز باشد.

سدر کمک می‌کند تا موها ضخیم‌تر شوند و کمتر دچار آسیب دیدگی و شکنندگی شوند و همچنین تقویت کنندگی مو توسط سدر به خاطر داشتن انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. یکی دیگر از خواص سدر برای مو نرم کنندگی موها است. اینگونه که از خشکی موها جلوگیری می‌کند.

  • انواع ماسک سدر برای موها

اگر حنا و سدر را با یکدیگر ترکیب کنید، بهترین ماسک برای استحکام موها درست کرده‌اید. البته بعد از استفاده از این ماسک، باید موهای خود را به خوبی شتسشو دهید. برای اینکه بتوانید خشکی و خارش سر را از بین ببرید هم سدر را ماست و عسل ترکیب کنید. در این مواقع علاوه بر خارش، التهاب پوست سر هم از بین خواهد رفت.

سخن پایانی

در مورد این موضوع که خواص برگ درخت سدر چیست اطلاعاتی جامع را ارائه دادیم. در حال حاضر که مشکلاتی نظیر ریزش مو، چین و چروک و جوش و آکنه پوست و مو را هدف گرفته‌اند، توصیه ما عدم استفاده از محصولات شیمیایی و توجه به محصولات گیاهای همچون سدر است. به این دلیل که داروهای گیاهی عوارضی نداشته و با هزینه معقولانه مشکل شما را برطرف می‌کنند.

سؤالات متداول

  1. مهم ترین مزیت ماسک سدر برای پوست چرب چیست؟

ماسک با ترکیب سدر می‌تواند به لایه برداری پوست چرب کمک کند.

  1. سدر دارای چه نوع ترکیبات شیمیایی است؟

سدر دارای ترکیبات شیمیایی نظیر هیدروکربن، تانن، بتاسیتوسترول و ساپونین ابلین لاکتون است.

برچسب ها : برگ درخت کنار,خواص سدر