انتشار این مقاله


واکسن های ضروری کودکان را بشناسید (راهنمای کامل واکسن کودکان)

ازجمله دغدغه‌های والدین به‌خصوص والدین جوان، شناخت کامل واکسن های کودکان از بدو تولد تا سن ۷ سالگی است. با تزریق این واکسن‌ها، فرآورده‌های میکروبی یا ویروس‌های ضعیف‌شده مولد بیماری به بدن کودک وارد می‌شوند تا سیستم ایمنی، ماده‌ای به نام پادتن ترشح کند. پادتن، نوزاد را در برابر بیماری مقاوم می‌سازد. در همه شهرها […]

ازجمله دغدغه‌های والدین به‌خصوص والدین جوان، شناخت کامل واکسن های کودکان از بدو تولد تا سن ۷ سالگی است. با تزریق این واکسن‌ها، فرآورده‌های میکروبی یا ویروس‌های ضعیف‌شده مولد بیماری به بدن کودک وارد می‌شوند تا سیستم ایمنی، ماده‌ای به نام پادتن ترشح کند. پادتن، نوزاد را در برابر بیماری مقاوم می‌سازد.

در همه شهرها و استان‌های کشور مراکز فعال واکسیناسیون وجود دارد. شما ازطریق سامانه جامع دکترتو نیز می‌توانید یک دکتر اطفال خوب در شهر و منطقه نزدیک محل سکونت خود بیابید و از خدمات او در جهت واکسیناسیون فرزندتان بهره ببرید. همچنین اگر می‌خواهید به‌دلیل مراقبت‌های بهداشتی به مراکز درمانی مراجعه نکنید، می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین متخصص اطفال دکترتو، در منزل اقدام به این کار کنید.

انواع واکسن های کودکان بر اساس زمان بندی

واکسن های ضروری کودکان طبق یک زمان‌بندی ازپیش‌تعیین‌شده تجویز می‌شوند. همچنین باید در دفعات و زمان‌هایی مشخص دوز واکسن تکرار شود. این مسئله به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های خطرناک و مسری ضروری است.

واکسن بدو تولد کودک

بعداز تولد و قبل‌از مرخص‌شدن از بیمارستان، نوزاد باید ۳ واکسن را دریافت کند. واکسن ب ث ژ (BCG)، واکسن فلج اطفال و واکسن هپاتیت ب. در ادامه توضیحات کامل‌تری از این واکسن‌ها می‌خوانید.

  • واکسن ب ث ژ (BCG): واکسن مرتبط با بیماری سل که از میکروب ضعیف‌شده سل گاوی ایجاد می‌شود.
  • واکسن فلج اطفال: به‌صورت قطره خوراکی دریافت می‌شود.
  • واکسن هپاتیت ب: این واکسن از بیماری هپاتیت که عامل بیماری سیروز و سرطان کبد است، خودداری می‌کند.

واکسن ۲ ماهگی کودک

۳ نوع دیگر از واکسن های کودکان در ۲ماهگی تزریق می‌شوند. این واکسن‌ها با نام ۳گانه، فلج اطفال و هپاتیت ب شناخته می‌شوند. واکسن فلج اطفال و هپاتیت ب که به‌صورت نوبت دوم دریافت می‌شوند اما واکسن ۳گانه ترکیبی از دیفتری، سیاه‌سرفه و کزاز است که برای بار اول در ۲ ماهگی تزریق خواهد شد.

واکسن ۴ ماهگی کودک

زمانی که کودک شما ۴ماهه می‌شود، باید نوبت دوم واکسن ۳گانه و نوبت سوم واکسن خوراکی فلج اطفال مجددا دریافت شود.

واکسن ۶ ماهگی کودک

در ۶ ماهگی کودک، والدین باید برای نوبت سوم واکسن تزریقی ۳گانه و هپاتیت ب و همچنین نوبت چهارم واکسن خوراکی فلج اطفال فرزندشان اقدام کنند.

واکسن ۱۲ ماهگی کودک

طبق توصیه متخصصان اطفال، کودک در یک سالگی خود باید واکسن‌های جدیدی را دریافت کند. واکسن‌ های کودکان در ۱۲ماهگی شامل سرخک، سرخچه و اوریون هستند که به‌صورت تزریقی دریافت می‌شوند.

واکسن ۱۸ ماهگی کودک

کودک شما در یکونیم سالگی باید نوبت چهارم واکسن‌های تزریقی کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه و همچنین نوبت پنجم واکسن خوراکی فلج اطفال را دریافت کند.

واکسن ۴ تا ۶ سالگی کودک

در بازه سنی ۴ الی ۶ سال، واکسن‌های تزریقی سرخک، سرخچه و اوریون به‌صورت مجدد تزریق می‌شوند. همچنین دریافت نوبت پنجم واکسن تزریقی ۳گانه و نوبت ششم واکسن خوراکی فلج اطفال الزامی است.

از ضرورت برنامه واکسیناسیون چه می دانید؟

دلیل اینکه پزشکان بر تزریق به‌موقع واکسن های کودکان تاکید دارند، این است که کودکان تا سن ۱۲ سالگی در برابر بیماری، ویروس و انواع باکتری‌ها آسیب‌پذیر خواهند بود. در واقع آن‌ها سیستم ایمنی لازم برای محافظت در برابر بیماری‌های مسری را ندارند و اگر به ویروس مبتلا شوند، عواقب ناخوشایندی انتظارشان را می‌کشد.

واکسیناسیون تضمین می‌کند که کودک شما ۹۰درصد شانس مصونیت در برابر بیماری‌های واگیردار همچون کزاز، HPV، دیفتری و سیاه‌سرفه را دارد. در مواقعی که کودک واکسینه‌شده با فرد مبتلا تماسی داشته باشد، عوارض جدی سلامت او را تهدید نخواهد کرد. واکسیناسیون ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه خانواده‌ها از نسل آینده نیز محافظت می‌کند.

آیا امکان واکسیناسیون کودک در خانه وجود دارد؟

برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای صرفه‌جویی در وقت و راحتی خود و فرزندشان، تزریق را در منزل انجام دهند. باید بگوییم اگر والدین دوره‌های تزریقات را پشت سر گذاشته باشند، انجام این کار برایشان مانعی نخواهد داشت. آن‌ها می‌توانند در مورد مقدار دقیق دوز مصرفی واکسن با دکتر متخصص اطفال مشورت کنند و بعداز آن تزریق را انجام دهند.

حالا اگر نظر ما را می‌خواهید، باید بگوییم بهتر است برای تزریق واکسن های کودکان در دوره‌های زمانی مختلف به دکتر مراجعه کنید. ازآنجایی‌که تزریقات یکی از شیوه‌های رایج نمونه‌گیری‌هاست، درصورت رعایت‌نکردن استانداردهای ایمنی و بهداشتی، خطرات زیادی ممکن است کودک را تهدید کند.

با مشاوره آنلاین متخصص اطفال عوارض واکسن های کودکان را کاهش دهید

واکسن‌ها در اغلب موارد عوارض خفیفی دارند و در طی چند روز برطرف می‌شوند. بی‌حالی، تب خفیف و درد در ناحیه تزریق از علائم طبیعی و گذراست. اما بااین‌حال برخی والدین جوان با دیدن چنین حالت‌هایی در فرزند خود احساس پریشانی می‌کنند.

در چنین شرایطی، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. با ارتباط از راه دور و صحبت با دکتر اطفال آنلاین هم می‌توانید راجع‌به حالت‌های فرزندتان و مدیریت وضعیت پیش‌‌آمده اقدام کنید. متخصص آنلاین اطفال، با بررسی گفته‌های شما، داروهای لازم را پیشنهاد می‌دهد یا درخصوص آموزش راهکارهای مراقبتی به شما کمک خواهد کرد.

مراقبت های بعد از واکسیناسیون شامل اقداماتی می شود؟

بعداز تزریق واکسن های کودکان، راه‌هایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد. مثلا به کودک‌تان مایعات زیادی بدهید؛ او را با لباس‌های باز و خنک بپوشانید؛ یک پارچه خنک و مرطوب یا کیسه یخ پیچیده‌شده را روی محل تزریق بگذارید؛ چندین مرتبه در روز بازو یا پای کودک‌تان را تکان دهید و به‌منظور کاهش درد و تب از داروهای بدون نسخه برای او استفاده کنید.

جمع‌بندی

واکسن های کودکان از بدو تولد شروع می‌شوند. کودکان در هر بازه سنی، واکسن مخصوص همان دوره را دریافت می‌کنند. این واکسن‌ها به‌منزله یک سد دفاعی در بدن هستند که کودک را از ابتلا به بیماری‌های مختلف مصون نگه می‌دارند. در واقع واکسن‌ها همان میکروب‌های ضعیف‌شده‌ای هستند که به‌محض ورود به بدن، سیستم ایمنی را مجبور می‌کنند تا آنتی‌بادی ترشح کند.

با این تعاریف نسبت به واکسیناسیون کودکان‌تان بی‌توجه نباشید. در غیر این صورت سیستم ایمنی آن‌ها همچنان ضعیف و ناکارآمد باقی می‌ماند. سامانه جامع دکترتو تعداد زیادی متخصص اطفال به شما معرفی می‌کند که می‌توانید به‌صورت اینترنتی برای حضور در مطب آن‌ها نوبت بگیرید. همچنین پزشکان دکترتو قابلیت ارتباط آنلاین را برای شما فراهم کردند تا راجع‌به مراقبت‌های قبل و بعد واکسن با آن‌ها صحبت کنید.