انتشار این مقاله


بازیابی زیبایی پوست بعد از ترک سیگار

سیگار کشیدن یکی از بدترین و مضرترین عادت‌های فردی است که به همه قسمت‌های بدن زیان می‌رساند. سیگار نه تنها به سلامت اعضای بدن بلکه به ظاهر و زیبایی افراد نیز به شدت آسیب می‌رساند. ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست، تغییر رنگ و کبودی دور چشم، چروک دور لب، نازک و کم پشت شدن […]

سیگار کشیدن یکی از بدترین و مضرترین عادت‌های فردی است که به همه قسمت‌های بدن زیان می‌رساند. سیگار نه تنها به سلامت اعضای بدن بلکه به ظاهر و زیبایی افراد نیز به شدت آسیب می‌رساند. ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست، تغییر رنگ و کبودی دور چشم، چروک دور لب، نازک و کم پشت شدن مو و لکه‌های پوستی برخی از شایع‌ترین عوارض ظاهری سیگار هستند. تاثیر منفی سیگار در زیبایی افراد گاهی به حدی است که سن ظاهری یک فرد سیگاری ممکن است حداقل ۱۰ سال بیشتر از سن واقعی او به نظر برسد. بنابراین ترک سیگار بهترین تصمیمی است که یک فرد می‌تواند بگیرد تا نه تنها سلامتی خود را حفظ کند بلکه زیبایی و شادابی ظاهر خود را نیز بازیابی کند. پس از ترک سیگار، بدن شروع به بهبود عوارض آن می‌کند، اما بازیابی کامل زیبایی نیازمند زمان است و در برخی موارد نیاز به درمان‌های تخصصی برای کمک و تسریع روند بازیابی سلامت و زیبایی پوست است. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌شود.

قبل از بررسی روش‌ها و درمان‌های تخصصی برای بازیابی زیبایی بعد از ترک سیگار خوب است بدانیم سیگار چگونه بر سلامت کلی بدن و در نتیجه زیبایی و شادابی آن اثر منفی می‌گذارد. دود سیگار و نیکوتین که به وسیله آن وارد بدن می‌شود رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و جریان خون‌رسانی در بافت‌های زیر پوست را کم می‌کند. این موضوع باعث می‌شود آب، اکسیژن و مواد مغذی کمتری به سلول‌های پوستی برسد و در نتیجه پوست دچار خشکی، شکنندگی، چین و چروک و در نهایت پیری زودرس می‌شود. ورود گاز مونوکسید کربن دود سیگار به خون نیز باعث تشدید این مشکل یعنی کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود. توکسین و دیگر سموم سیگار باعث تخریب کلاژن‌ها و الاستین‌ها، دو پروتئین اصلی حافظ شادابی و طراوت پوست می‌شود. بر اثر از بین رفتن این پروتئین‌ها، پوست شکننده و شل می‌شود و در نهایت چین و چروک‌ها و افتادگی‌های پوست به وجود می‌آیند. همچنین رادیکال‌های آزادی که با کشیدن سیگار وارد بدن می‌شود سلول‌های کلاژن‌ساز را نیز از بین می‌برند و در نتیجه کلاژن‌سازی نیز در بدن به شدت کاهش می‌یابد.

تاثیر منفی سیگار بر سلامتی پوست

پس از ترک سیگار، بدن ابتدا شروع به خارج کردن سموم دود سیگار می‌کند و پس از آن روند ترمیم و بازسازی آغاز می‌شود. اولین نیاز زیبایی بدن بعد از ترک سیگار بازگشت پروتئین‌های حافظ پوست یعنی کلاژن‌ها و الاستین‌ها است. متاسفانه بازیابی سلول‌های کلاژن‌ساز با سرعت پایینی انجام می‌شود. اما خوشبختانه با درمان‌های تخصصی می‌توان سلول‌های کلاژن‌ساز را با روند سریعتری بازیابی کرد. یکی از این درمان‌ها مزوتراپی صورت است. مزوتراپی روشی برای تغذیه مستقیم پوست و سلول‌های آن با مواد مغذی و ویتامین‌ها است. پزشک با تزریق داروها و مواد مفید در زیر پوست، سلول‌های کلاژن‌ساز را تقویت و تحریک به فعالیت کلاژن‌سازی می‌کند. در بهترین کلینیک دکتر مزوتراپی صورتاین اقدام درمانی معمولا بین ۴ تا ۸ جلسه انجام می‌شود. در نتیجه این کلاژن‌سازی بیشتر پوست شادابی و جوانی خود را دوباره بدست می‌آورد. اگر بدون مزوتراپی نیز بازیابی سلول‌های کلاژن‌ساز به صورت طبیعی انجام می‌شود، اما این روش تسریع بسیار زیاد و قابل توجهی در این روند طبیعی جوانسازی پوست ایجاد می‌کند.

اما برخی از عوارض زیبایی سیگار به صورت طبیعی از بین نمی‌روند. یکی از شایع‌ترین این نوع از عوارض، چین و چروک لب‌ها است. منقبض کردن لب‌ها بر اثر پک زدن به سیگار باعث ایجاد خطوطی بر روی لب‌ها می‌شود. تکرار این عمل به صورت بلند مدت باعث دائمی شدن این خطوط و در نتیجه ایجاد چین و چروک بر روی لب‌ها می‌شود. خشک شدن لب‌ها بر اثر حرارت سیگار نیز باعث تشدید این آسیب می‌شود. متاسفانه ترک سیگار باعث از بین رفتن این چین و چروک نمی‌شود. اگر بر اثر استعمال طولانی مدت سیگار دچار چین و چروک بر روی لب‌های خود شده‌اید، چاره‌ای جز تزریق فیلر یا همان ژل لب ندارید. البته تزریق ژل لب برای رفع چین و چروک با تزریقی که برای برجسته کردن لب‌ها انجام می‌شود متفاوت است. برای از بین بردن چین و چروک لب مقدار کمی ژل، در حدود نیم سی‌سی، تزریق می‌شود که تغییر ظاهری ناگهانی در چهره ایجاد نمی‌کند و فقط باعث از بین رفتن چین و چروک می‌شود. البته این راهکار دائمی نیست و ژل بعد از مدتی توسط بدن جذب می‌شود و تزریق باید تکرار شود.

اثر سیگار بر زیبایی

چین و چروک‌ها در اطراف چشم افراد سیگاری نیز به وجود می‌آید. دلیل چروک‌های اطراف چشم این است که افراد سیگاری برای جلوگیری از ورودی دود سیگار به چشم خود، چشم‌های خود را به صورت نیمه بسته در می‌آورند و فشرده می‌کنند. این کار با منقبض کردن عضله‌های اطراف چشم انجام می‌شود و باعث ایجاد خطوط و چین و چروک در اطراف چشم و پیشانی می‌شود. این چین و چروک‌های نیز به صورت طبیعی از بین نمی‌روند و نیاز به درمان‌های تخصصی دارد. یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های برای از بین بردن این خطوط و چین و چروک‌ها تزریق بوتاکس است. پزشک بهترین کلینیک بوتاکس تهران با تزریق داروی بوتاکس عضله‌های اطراف چشم را آزاد می‌کند و در نتیجه این خطوط را از بین می‌برد. البته تاثیر بوتاکس نیز دائمی نیست و هر ۴ تا ۶ ماه نیاز به تکرار تزریق دارد.

بعد از ترک سیگار و تصمیم به بازیابی زیبایی نکته بسیار مهمی وجود دارد که حتما باید در نظر بگیرید تا بعد از درآمدن از چاله در چاه نیفتید. هرگونه اقدام در مراکز زیبایی غیر مجاز نه تنها موجب بازیابی جوانی و زیبایی پوست نمی‌شود بلکه می‌تواند آثار مخرب و غیر قابل جبرانی برای ظاهر شما به وجود بیاورد. در مراکز غیر مجاز از داروها و مواد بدون مجوز که هزینه بسیار پایینتری دارد استفاده می‌شود. تزریق این مواد ریسک بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث واکنش بدن و ایجاد عفونت شود. همچنین در این مراکز افراد غیر پزشک بدون هیچ دانش تخصصی این خدمات را ارائه می‌دهند و ممکن است آسیب‌های بسیار خطرناکی مثل نکروز را برایتان ایجاد کند. بنابراین پیش از دریافت خدمات زیبایی حتما با جست‌وجوی بهترین کلینیک زیبایی تهران را پیدا کنید و با انجام این خدمات توسط پزشک با خیال راحت بهترین نتیجه را در جوانسازی و بازیابی زیبایی خود بگیرید.