انتشار این مقاله


بره موم چیست؟ خواص + نحوه مصرف

زنبور عسل علاوه بر تولید عسل از توانایی فراهم‌سازی محصولات دیگری همانند ژل رویال، گرده گل و بره موم برخوردار است. طبیعتا هر یک از این محصولات دارای ترکیب و خواص مختص به خودشان هستند. اما ارزش این محصولات جانبی برابر و یا حتی بیشتر از عسل است. حال اینکه بره موم چیست؟ چه خواصی […]

زنبور عسل علاوه بر تولید عسل از توانایی فراهم‌سازی محصولات دیگری همانند ژل رویال، گرده گل و بره موم برخوردار است. طبیعتا هر یک از این محصولات دارای ترکیب و خواص مختص به خودشان هستند. اما ارزش این محصولات جانبی برابر و یا حتی بیشتر از عسل است. حال اینکه بره موم چیست؟ چه خواصی دارد و چطور باید مصرف کنیم، موضوعی است که در ادامه این مقاله به طور کامل به آن می‌پردازیم.

بره موم چیست؟

بره موم از تولیدات جانبی زنبور عسل بوده و به موم عسل شباهت دارد. این ماده‌ی طبیعی از بزاق زنبور عسل، موم و صمغ گیاهان و درختان اطراف کندو تشکیل می‌شود. بره موم دارای حالت خمیری و چسبناک بوده و رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. نکته‌ی قابل ذکر اینکه رنگ، عطر و ویژگی‌های چنین محصولی بسته به نوع گیاهان موجود در مناطق، متنوع است.
زنبورها از بره موم در راستای اموری همانند درزبندی سوراخ‌‎های کندو، جلوگیری از نفوذ حشرات و آلودگی‌ها به داخل کندو و دفاع در برابر بیماری‌های مربوط به کندو استفاده می‌کنند. عملیات جداسازی و فراوری این ماده‌ی طبیعی و مفید پس از برداشت عسل از کندو انجام می‌پذیرد.

آشنایی با خواص بره موم

ضدعفونی‌کننده و ایجاد بی‌حسی موضعی از جمله خاصیت‌های مهم بره موم به شمار می‌روند. تمدن‌های مختلف با کسب آگاهی از چنین موضوعی، از این ماده طبیعی جهت درمان سرماخوردگی و زخم‌ها به شکل گسترده استفاده می‌کردند. علت کاربرد بره موم در مصر هم مومیایی کردن مردگان بوده‌است. اما فواید بره موم تنها به اینجا ختم نمی‌شود. در ادامه با سایر خواص این محصول آشنا می‌شوید.

کمک به درمان سرطان

متأسفانه امروزه به دلایل متعدد همانند تغذیه نامناسب، تعداد افراد مبتلا به سرطان رو به افزایش است. در کنار سایر روش‌های رایج برای درمان این نوع بیماری، مصرف بره موم به عنوان یک درمان مکمل قوی در درمان سرطان‌های مختلف به ویژه سرطان سینه کمک شایانی می‌کند. ممانعت از گسترش سلول‌های سرطانی، کاهش ابتلای سایر سلول‌ها به سرطان و مسدود کردن مسیرهای مربوط به ارسال سیگنال بین سلول‌های سرطانی از فواید بره موم در زمینه‌ی سرطان به شمار می‌روند.

بهبود و التیام زخم و التهاب

التیام زخم در یک بازه‌ی زمانی طولانی از جمله مشکلات مهم و اساسی افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. بر اساس مطالعات و نتایج بررسی‌های محققین، امکان کمک بره موم به روند بهبود زخم وجود دارد. بنابراین بره موم به علت برخورداری از ویژگی‌هایی همانند سرعت‌بخشی به پروسه‌ی بهبود زخم و جلوگیری از بروز عفونت در آن، برای دیابتی‌ها یک گیاه دارویی مؤثر است.

همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ساختار بره موم در کاهش التهاب به ویژه التهابات ناشی از آرتریت نقش بسزایی دارند. عقیده دانشمندان بر این است که بره موم از قابلیت کنترل و تنظیم مواد التهابی در بدن بهره می‌برد.

کمک به سلامت پوست

پوست انسان در اثر عواملی همچون هوای آلوده، اشعه‌ی خورشید، آکنه، کم‌آبی و کمبود خواب دچار آسیب می‌شود. از نتایج قرارگیری اشخاص در مقابل چنین عواملی می‌توان به بروز چین و چروک و لکه‌های پوستی در ظاهر افراد اشاره داشت. ترکیب خاص بره موم منجر به ترمیم آسیب‌های پوستی می‌شود. در حال حاضر انواع کرم و لوسیون‌های حاوی بره موم جهت جوانسازی پوست و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های پوستی در بازار به فروش می‌رسند.

بره موم و پوست

حفظ بهداشت دهان و دندان

جلوگیری از تشکیل فسفات کلسیم به عنوان عضو اصلی پلاک دندان، از فواید بره موم در زمینه‌ی بهداشت دهان و دندان به شمار می‌رود. خاصیت ضد باکتری بره موم و عسل منجر به استفاده تولیدکنندگان از این ترکیب در محصولات مراقبت از دندان شده‌است.

همچنین به دلیل نقش مهم و مؤثر این ماده‌ی طبیعی در تقویت دندان و نابودی میکروب‌ها و عفونت‌ها در لثه، بسیاری از دندانپزشکان جهت حفظ سلامت دهان و دندان بیماران خویش، توصیه به مصرف بره موم می‌کنند. دهان‌شویه‌های حاوی این ماده طبیعی از محصولات مفید در دستیابی به چنین هدفی هستند.

مؤثر در درمان بیماری‌های اعضای داخلی بدن

متأسفانه بخش اعظمی از مردم مبتلا به بیماری‌های التهابی، زخم معده، روده و همچنین بیماری‌های مرتبط با کبد مانند کبد چرب هستند. بره موم با برخورداری از خاصیت ضد التهاب و توانایی فوق‌العاده در تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن در کاهش التهاب و میزان چربی اعضای بدن و تنظیم آنزیم‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

روش مصرف بره موم
کنترل هورمون‌ها، رفع خارش و عفونت و کاهش دردهای دوران قاعدگی از فواید بره موم برای رحم هستند. به اینصورت که این ماده‌ی طبیعی با خاصیت ضد باکتری خود، توانایی بدن را در برابر بیماری و نابودی عفونت‌های داخل رحم افزایش می‌دهد. علاوه بر موارد فوق، بره موم به عنوان یک مکمل طبیعی در بهبود عملکرد ریه، کنترل بیماری‌های آسم، انسداد مزمن ریوی و سرطان ریه بسیار مؤثر است.

نحوه مصرف بره موم

در این بخش میخواهیم به بررسی روش مصرف بره موم بپردازیم. بره موم در اشکال مختلف از قبیل قطره، اسپری خوراکی، قرص، کپسول و پودر تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین کرم، لوسیون و دهان‌شویه‌ی حاوی بره موم نیز در بازار به فروش می‌رسد. به این ترتیب امکان استفاده از چنین محصول مفیدی به صورت موضعی و خوراکی وجود دارد. به طور معمول نوع خوراکی بره موم قبل از وعده‌های غذایی مصرف می‌شود. 
نکته‌ی قابل ذکر اینکه دوز مصرفی اشکال دارویی بره موم تحت تأثیر فاکتورهایی همانند سن و جنسیت در افراد، متفاوت است. بنابراین مراجعه به پزشک جهت تعیین نحوه و میزان مصرف چنین ماده‌ای امری کاملا ضروری است. با توجه به احتمال بروز حساسیت در اثر مصرف مواد و داروهای گیاهی و شیمیایی، همواره به تست مقدار کمی از بره موم قبل از شروع به مصرف مداوم توصیه می‌شود.

بره موم از محصولات جانبی و در عین حال مفید زنبور عسل است. درزگیری سوراخ‎‌های کندو و مراقبت از کندو در مقابل نفوذ حشرات، آلودگی و بیماری‌های مختلف از موارد کاربرد و فواید این محصول برای زنبور عسل است. اما بره موم برای انسان‌ها نیز خواص بسیاری از جمله کمک به درمان سرطان و سلامت پوست، بهبود زخم‌ها، حفظ بهداشت دهان و دندان، کمک به درمان بیماری‌های مرتبط با اندام‌های داخلی بدن و حفظ سلامت آن‌ها دارد.

استفاده از این محصول طبیعی به دو روش موضعی و خوراکی امکان پذیر است؛ و دوز مصرفی آن تحت فاکتورهایی مثل سن و جنسیت در افراد متفاوت می‌باشد.