انتشار این مقاله


دیابت نوع یک با التهابات روده و تغییرات باکتری‌ها مرتبط است!

افراد مبتلا به دیابت نوع یک در مجرای گوارشی و باکتری‌های احشاهای خود التهاب نشان می‌دهند –الگویی متفاوت نسبت به افرادی که دیابت ندارند یا از بیماری سیلیاک رنج می‌برند– دیابت زمانی خود را نشان می‌دهد که بدن یا انسولین تولید نمی‌کند یا مقدار آن کم است. این هورمون نقشی حیاتی در حمل قند خون […]

افراد مبتلا به دیابت نوع یک در مجرای گوارشی و باکتری‌های احشاهای خود التهاب نشان می‌دهند –الگویی متفاوت نسبت به افرادی که دیابت ندارند یا از بیماری سیلیاک رنج می‌برند–

دیابت زمانی خود را نشان می‌دهد که بدن یا انسولین تولید نمی‌کند یا مقدار آن کم است. این هورمون نقشی حیاتی در حمل قند خون به سلول‌های بدن بازی می‌کند.

دیابت نوع یک وقتی شروع به تحت تأثیر قرار دادن افراد می‌کند که در سن جوانی هستند و معمولاً زمانی به وجود می‌آید که سیستم ایمنی خود بدن به پانکراس حمله کرده و از تولید انسولین به وسیله‌ی این غده جلوگیری می‌کند. پس دیابت نوع یک عارضه‌ای خودایمنی است. در بین هر هزار آمریکایی بزرگسال، یک تا پنج نفر به دیابت مبتلا می‌باشند.

یکی از یافته‌ها نشان می‌دهد که افرادی با دیابت نوع یک میکروبیوم و نشانه‌ای از التهاب دارند که با چیزی که در سایر افراد می‌بینیم متفاوت می‌باشد. گذشته از افراد سالم این الگو در سایر بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، مثل سیلیاک نیز فرق دارد. برخی از محققان این نظریه را مطرح کرده‌اند که شاید روده در تکوین این بیماری مشارکت داشته باشد؛ بنابراین مهم است تا تأثیر دیابت را بر سیستم گوارشی و میکروبیوم درک کنیم.

این مطالعه میکروبیوم ۵۴ فرد را که تحت اندوسکوپی قرار گرفته بودند، بررسی کرد. همچنین نمونه‌برداری‌های دوازدهه، اولین قسمت روده‌ی باریک نیز بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این افراد تحت اعمال تشخیصی قرار گرفتند تا ناهنجاری‌های گوارشی تشخیص داده شود یا برای مطالعه داوطلب شده بودند.

این تکنیک به محققان اجازه‌ی ارزیابی مستقیم مجرای گوارشی و باکتری‌ها را داد، برخلاف آن‌هایی که از نمونه‌های مدفوع برای آنالیز استفاده می‌کنند. بررسی‌های صورت گرفته از نمونه‌های بافتی از اندوسکوپی عکس‌های فوری با وضوح بالا از داخلی‌ترین لایه‌ی مجرای گوارشی فراهم کرد.

افرادی با دیابت نوع یک به صورتی جدی علائمی از التهاب  غشای موکوسی روده نشان می‌دادند که با ۱۰ ژن ویژه متفاوت از شرکت‌کنندگانی که بیماری سیلیاک داشتند و موارد سالم را کنترل می‌کردند، مرتبط بود. شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع یک همچنین ترکیب متمایزی از باکتری‌های روده نسبت به دو گروه دیگر به نمایش گذاشتند.

هنوز مشخص نیست که این الگوی مشاهده شده در افراد دیابتی نتیجه‌ی بیماریست یا دلیل آن. با جستجوی این موضوع، شاید توانایی‌های جدیدی برای مقابله با بیماری و هدف قرار دادن مشخصه‌های گوارشی این افراد به وجود بیاید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید