انتشار این مقاله


پروتئین انعقادی پلاسما سبب تحریک بازسازی کبد می‌شود

تیم تحقیقاتی دانشکده دامپزشکی میشیگان در ایالت متحده که توسط جیمز لویندیک، پروفسور پاتوبیولوژی، راه جدید برای تحریک ترمیم کبد یافته‌اند. با استفاده از مدل‌های آزمایشگاهی دوزهای بالای استامینوفن، این محققان پی‌بردند که آسیب‌های کبدی سبب تحریک لخته‌شدن خون می‌شود که این فرآیند، خود به ترمیم کبد کمک می‌کند. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی علمی […]

تیم تحقیقاتی دانشکده دامپزشکی میشیگان در ایالت متحده که توسط جیمز لویندیک، پروفسور پاتوبیولوژی، راه جدید برای تحریک ترمیم کبد یافته‌اند.


با استفاده از مدل‌های آزمایشگاهی دوزهای بالای استامینوفن، این محققان پی‌بردند که آسیب‌های کبدی سبب تحریک لخته‌شدن خون می‌شود که این فرآیند، خود به ترمیم کبد کمک می‌کند. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی علمی آنلاین هپاتولوژی  (Hepatology) منتشر شده‌است.
استامینوفن، یکی از رایج‌ترین داروهای مسکن و کاهش تب است و یکی از ترکیبات فعال موجود در بیش از ۶۰۰ دارویی است که می‌توانند سبب نارسایی کبدی شوند.

آسیب بافتی، به طور وسیعی با لخته‌شدن خون مرتبط است و این راه جدید، می‌تواند برای بازسازی این اندام مورد استفاده قرار گیرد.
کبد اغلب می‌تواند در پاسخ به آسیب‌ها، نوعی پاسخ حفاظتی ایجاد کند که سبب حفظ عملکرد نرمال آن می‌شوند. با این‌حال، درصورتی که این مکانیسم با اختلال مواجه شود، آسیب حفظ می‌شود و به تدریج منجر به نارسایی کبدی می‌شود. درمان نارسایی کبدی، پیوند کبد است.

پروفسور لویندیک اشاره دارد:

ما بسیار شگفت‌زده شده‌ایم چرا که تصور می‌شد لخته شدن خون سبب بدتر شدن فعالیت کبد در این شرایط می‌شود.

نقش فیبرینوژن

2xnx_entity_2_front_image-800x800فیبرینوژن، یکی از پروتئین‌های پلاسمای خون است که نقشی کلیدی در فرآیند انعقاد خون ایفا می‌کند. در حالت طبیعی، این پروتئین در خون محلول است و فیبرین نام دارد؛ در زمان انعقاد خون، با اعمال تغییراتی از فرم محلول به فرم نامحلول تبدیل می‌شود که در این حالت، فیبرینوژن خوانده می‌شود.

مولکول‌های فیبرین (شکل محلول فیبرینوژن) نقشی اساسی در فعال کردن انواعی از سلول‌های سیستم ایمنی که با نام ماکروفاژ شناخته می‌شوند ایفا می‌کنند. ماکروفاژها به پاکسازی بقایای سلولی کمک می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی، نشان داده‌اند که این عمل فیبرین برای بازسازی کبد مورد نیاز است.

پروفسور کوپک (Kopek) اظهار دارد:

این فعالیت فیبرینوژن، اساساً توسط داروها تقویت می‌شود؛ بدون آن‌که تاثیری روی فرآیند لخته‌شدن خون داشته باشد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. You really make it seem so easy together with your presentation however I to find
    this topic to be actually something that I think I’d by no means understand.
    It sort of feels too complicated and very vast for me.
    I am looking forward on your subsequent post, I will
    try to get the hang of it!

دیدگاهتان را بنویسید