انتشار این مقاله


محرومیت از خواب، سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی

بسیاری از مردم می‌گویند وقتی کم می‌خوابیم بیمار می‌شویم. مطالعه جدید کمک می‌کند تا دلیل آن را  بتوانیم توضیح بدهیم. محققان نمونه‌ی خونی ۱۱ جفت دوقلوی همسان دارای الگوهای متفاوت خواب را گرفتند و متوجه شدند قلی که دارای مدت زمان خواب کمتری بود دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به قل دیگر است. یافته‌های این […]

بسیاری از مردم می‌گویند وقتی کم می‌خوابیم بیمار می‌شویم. مطالعه جدید کمک می‌کند تا دلیل آن را  بتوانیم توضیح بدهیم.

محققان نمونه‌ی خونی ۱۱ جفت دوقلوی همسان دارای الگوهای متفاوت خواب را گرفتند و متوجه شدند قلی که دارای مدت زمان خواب کمتری بود دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به قل دیگر است. یافته‌های این مطالعه در ۲۵ ژانویه در مجله خواب منتشر شد.

نویسنده رهبر، دکتر ناتانیل واتسون، می‌گوید: زمانی ما بهترین عملکرد سیستم ایمنی را داریم که به اندازه‌ی کافی بخوابیم. هفت ساعت خواب یا بیشتر خوابی است که به عنوان خوابی مطلوب برای سلامتی توصیه شده است.

بخش منحصربه‌فرد این مطالعه به‌کارگیری دوقلوهای همسان برای کنترل نقش بزرگ و تعیین‌کننده ژنتیک در مدت زمان خواب انسان است. محققان معتقدند که ژنتیک فرد تعیین‌کننده ۳۱ تا ۵۵ درصد مدت زمان خواب فرد است و باقی این درصد به تاثیر محیط و رفتار بستگی دارد.

دکتر سینا قریب، نویسنده ارشد این مقاله، توضیح می‌دهد که داده‌های موجود زیادی نشان‌ می‌دهد که خواب محدود می‌تواند باعث افزایش عوامل التهابی و فعال شدن سلول‌های ایمنی بشود. اگر چه کمی در رابطه با اثرات دیرینه خواب کوتاه مدت در شرایط طبیعی شناخته شده است. او می‌گوید که این مطالعه شرایط دنیای واقعی را به‌ کار گرفته است و برای اولین بار نشان داده است که خواب مزمن کوتاه مدت باعث بسته شدن برنامه‌هایی می‌شود که گلبول‌های سفید در گردش در آن پاسخ ایجاد می‌کنند.

دکتر واتسون می‌گوید: این نتایج به وسیله مطالعاتی استوار می‌شود که نشان می‌دهد زمانی که افرادی که دچار محرومیت از خواب هستند واکسن می‌زنند در بدنشان آنتی‌بادی کمتری پاسخ ایجاد می‌کند و اگر آن‌ها را در معرض رینوویروس‌ها قرار بدهیم احتمال بیشتری برای مبتلا شدن آنان به آن ویروس وجود دارد. این مطالعه شواهد بیشتری مبنی بر اثر خواب بر روی سلامت سرتاسری و خوب بودن به خصوص برای سلامت ایمنی بدن دارد.

محققان، با استناد بر اطلاعاتی از مراکزی برای کنترل بیماری، می‌گویند که تخمین زده می‌شود که در قرن گذشته خواب مردم در ایالات متحده ۱.۵ تا ۲ ساعت کمتر شده است و حدود یک سوم از افراد شاغل کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند.

آن‌ها می‌نویسند: جامعه مدرن، همراه کنترلش بر نور، تکنولوژی‌ای که همه جا حضور دارد و علاقه‌های بی‌شمار رقابتی برای زمان، همراه با تاکیدی که در این زمانه بر اهمیت خواب می‌شود منجر به گستردگی دپریرویتزیشن(deprioritization) خواب شده است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید