انتشار این مقاله


دارویی قدیمی و محبوب برای درمان اسکیزوفرنی

این ماده متداول و متعارف می‌تواند برای درمان بیماری‌های اسکیزوفرنی، ADHD، اختلال دو‌قطبی، اعتیاد و دیگر مشکلات ذهنی استفاده شود. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ماده نیکوتین می‌تواند ارتباطات اختلال‌یافته سلول‌های مغزی را که در اثر بیماری‌هایی از جمله اسکیزوفرنی ایجاد می‌شوند، به حالت طبیعی و اولیه باز‌گرداند. این موضوع می‌تواند به توضیح این مسئله که چرا اکثر افراد […]

این ماده متداول و متعارف می‌تواند برای درمان بیماری‌های اسکیزوفرنی، ADHD، اختلال دو‌قطبی، اعتیاد و دیگر مشکلات ذهنی استفاده شود.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ماده نیکوتین می‌تواند ارتباطات اختلال‌یافته سلول‌های مغزی را که در اثر بیماری‌هایی از جمله اسکیزوفرنی ایجاد می‌شوند، به حالت طبیعی و اولیه باز‌گرداند.

این موضوع می‌تواند به توضیح این مسئله که چرا اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به طرز شدیدی مصرف‌کننده سیگار هستند، کمک کند. به طور تقریبی ۹۰ درصد مبتلایان به اسکیزوفرنی سیگاری هستند. این در حالی است که تنها حدود ۲۰ درصد کل جمعیت و ۵۰ درصد افراد مبتلا به سایر بیماری‌های روانی سیگاری هستند. و این‌ طور به نظر می‌رسد که سیگار کشیدن، نوعی روش خود-درمانی برای اسکیزوفرنی است.

نتایج این تحقیق می‌تواند در نهایت به کشف دارویی بدون اثر وابسته‌کنندگی برای اسکیزوفرنی بینجامد.

دکتر Jerry Stitzel، یکی از پزشکان دخیل در این مطالعه، می‌گوید:

«تحقیق ما مدارک بیولوژیکی محکمی ارائه می‌کند که نشان می‌دهد یکی از تنوعات ژنتیکی خاص، در ایجاد اسکیزوفرنی تاثیر اصلی را دارد. همچنین در این تحقیق، مکانیسم دخیل در ایجاد این اثر شناسایی شد و نشان داده شد که نیکوتین می‌تواند در بهبود این اختلال موثر باشد.»

این آزمایش بر روی موش‌هایی انجام شد که از طریق دستکاری ژنتیکی، مستعد اسکیزوفرنی شده بودند. به مدت یک هفته، به طور مرتب، به این موش‌ها نیکوتین داده شد و مشاهده شد که فعالیت مغزی آن‌ها به مرور بهبود پیدا کرده و به حد نرمال یک موش سالم رسید.

دکتر Stitzel میگوید: «اساساً اتفاقی که رخ می‌دهد این است که نیکوتین، اثر یک اختلال ژنتیکی را جبران می‌کند. تا کنون کسی موفق به اثبات این پدیده نشده بود.»

هایپوفرونتالیتی

از لحاظ علمی این باور وجود دارد که اساس بیماری اسکیزوفرنی، پدیده‌ای است به نام هایپوفرونتالیتی (Hypofrontality).

به طور خیلی خلاصه می‌توان این پدیده را اینگونه تعریف کرد: کاهش غیر‌طبیعی سرعت شلیک نورون‌های بخش پری‌فرونتال (Prefrontal) کورتکس مغز.

به احتمال زیاد دلیل اصلی اختلالات فیزیولوژیکی مبتلایان به اسکیزوفرنی نیز همین پدیده می‌باشد. این اختلالات شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکل در تصمیم‌گیری
  • مشکل در تمرکز حواس
  • مشکلات حافظه

و نیکوتین سرعت شلیک نورون‌های این ناحیه را به حد نرمال بر‌می‌گرداند (حداقل در موش‌ها).

البته بررسی‌ها در مورد افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نشان می‌دهد که اثرات نیکوتین در مغز انسان نیز به میزان زیادی مشابه اثر آن در مغز موش‌ها است.

ADHD و بیماری‌های دیگر

هایپوفرونتالیتی نه تنها در اسکیزوفرنی، بلکه در حالات دیگری از جمله ADHD، اختلال دو‌قطبی، اعتیاد و دیگر اختلالات ذهنی نیز نقش اصلی را دارد. توسعه دارو‌های مبتنی بر نیکوتین می‌تواند به درمان این اختلالات دیگر هم کمک کند.

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید