انتشار این مقاله


آیا اقدامات انجام‌شده برای کاهش آسیب به سر کودک، موثر واقع می‌شوند؟

طبق گزارشاتی که در مجله ی آنلاین JAMA Pediatrics منتشر شده، اقدامات انجام شده در منطقه ی پنسیلوانیا، هیچ کاهشی در آسیب سر (AHT ) کودکان صفر تا ۲۳ ماه رخ نداده است. این اقدامات انجام شده باعث افزایش ۲.۵ درصدی AHT در بین کودکان شده است. به علاوه، به گفته ی Mark Dias, MD از بیمارستان کودکان […]

طبق گزارشاتی که در مجله ی آنلاین JAMA Pediatrics منتشر شده، اقدامات انجام شده در منطقه ی پنسیلوانیا، هیچ کاهشی در آسیب سر (AHT ) کودکان صفر تا ۲۳ ماه رخ نداده است. این اقدامات انجام شده باعث افزایش ۲.۵ درصدی AHT در بین کودکان شده است. به علاوه، به گفته ی Mark Dias, MD از بیمارستان کودکان Penn State، در پنسیلوانیا در مقایسه با سایر ایالت های آمریکا میزان این آسیب بین ۱۰۰۰۰۰ کودک، بیشتر است؛ اگر چه محققان اعلام کردند که برنامه ی پیشگیری از سندروم های دوران کودکی در پنسیلوانیا به مدت ۷ ماه، اطلاعات و آگاهی های والدین را بالا برده است.

در یکی از نشست های بررسی این موضوع، دکتر John M. Leventhal, MD از بیمارستان کودکان Yale، با اظهار عدم رضایت از برنامه های پیشگیری از Abusive Head Trauma اعلام کرد که میزان این آسیب ها نه تنها کمتر نشده، بلکه نسبت به قبل از اعمال اقدامات بیشتر هم شده است. سایر ایالت ها به دلیل عدم اطلاع کافی از AHT در سطح بین المللی، نسبت به پیشگیری از آن اقداماتی انجام ندادند، اما این برنامه های غیر معتبر و عدم کنترل توسط افراد مجرب در پنسیلوانیا نگرانی ها را بیشتر کرده است. با اینکه بعضی از محققان معتقدند این اقدامات به دلیل متوقف شدن، توسط بعضی ها غیر معتبر به نظر می آیند!

7ccfd809aa44a8a5f4c9acfa4871d005

برای بررسی دقیق این موضوع Dias و همکارانش برنامه های ۵ ایالت را مورد مطالعه قرار دادند. آنان پرونده ی ۱۱۸۰۲۹۱ والدین را بعد از وضع حمل در بیمارستان یا زایشگاه ها را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند. از همه ی والدین خواسته شده بود که بروشوری را مطالعه کرده و ویدیویی ۸ دقیقه ای را تماشا کنند و با خطرات تکان دادن نوزاد آگاه شوند. با وجود تاکیدی که در این امورات داشتند، فقط ۲۰.۶% از افراد بروشور را مطالعه کرده و فقط ۵.۷% فیلم را می دیده اند!

در این میان، والدینی که این اقدامات را انجام می دادند، ۱۰۹۵۸ نفر از مادران و ۲۹۵۰ نفر از پدران دریافتند که گریه کردن نوزاد امری طبیعی است. ۱۱۰۲۳ نفر از مادران و ۲۹۲۳ نفر از پدران آرام کردن نوزاد را یاد گرفتند و ۱۱۳۹۶ نفر از مادران و ۳۰۳۵ نفر از پدران یاد گرفتند چگونه خود را آرام کنند! هم چنین ۱۱۴۳۵ مادر و ۳۲۰۱ پدر یاد گرفتند به هنگام گریه ی نوزاد، او را زیاد تکان ندهند. از بین این افراد، فقط ۷۶.۲% از آن ها به هنگام موتجه شدن با این شرایط، آن ها را به یاد می آورند!

Dias این وضعیت را بحرانی دانست و با همکارانش پیشنهاداتی برای بهتر کردن وضعیت والدین ارائه دادند، از جمله آگاهی دادن به والدین به طور مکرر با ارسال پیامک یا از طریق پزشک خانواده. دکتر Leventhal هم با این روش موافقت کرد و اظهار کرد که این اقدامات پیشگیری نباید در زایشگاه ها آموزش داده شده و همانجا فراموش شوند، بلکه باید مدام به گوش والدین و افراد مورد نظر برسند.

پیشنهاداتی مبنی بر پیشگیری از AHT مطرح شده که عبارتند از:

  • تشکیل کلاس های آآموزشی برای والدین به منظور کنترل احساسات و عصبانیت به هنگام گریه کودک
  • استخدام افرادی در زمینه ی بازرسی خانه ها و دادن اطلاعات به والدین
  • استفاده از مردان برای تشویق پدران به منظور آشنایی به وظیفه پدری در آرام کردن کودک
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید