انتشار این مقاله


هر آنچه لازم است در رابطه با سرطان دهانه رحم بدانید

Erin Andrews که با سرطان دهانه رحم (سرویکس) شناسایی شده بود، تحت عمل جراحی قرار گرفت تا تمامی آثار بیماری از بین برود.  با توجه به ائتلاف ملی سرطان سرویکس آمریکا، خانم Andrews سی و هشت ساله یکی از تقریبا ۱۳۰۰۰ زن در ایالات متحده است که سالانه با سرطان سرویکس شناسایی می‌شوند. اگرچه این […]

Erin Andrews که با سرطان دهانه رحم (سرویکس) شناسایی شده بود، تحت عمل جراحی قرار گرفت تا تمامی آثار بیماری از بین برود. 

با توجه به ائتلاف ملی سرطان سرویکس آمریکا، خانم Andrews سی و هشت ساله یکی از تقریبا ۱۳۰۰۰ زن در ایالات متحده است که سالانه با سرطان سرویکس شناسایی می‌شوند. اگرچه این سرطان معمولا قابل پیشگیری و درمان می‌باشد.

دکتر Lynda Roman استادیار زنان و زایمان در دانشکده پزشکی کک USC هر آنچه در رابطه با بیماری موردنیاز است، ارائه می‌دهد:

علائم سرطان سرویکس چیست؟

علائم شایع سرطان سرویکس خون‌ریزی واژینال غیرطبیعی (به‌خصوص پس از مقاربت) و ترشح و لکۀ غیرطبیعی (مخصوصاً خونی) است.

سرطان سرویکس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درصورتی که فردی با این علائم مراجعه کند و در معاینه با اسپکولوم ضایعه‌ای مشاهده شود، می‌توان به این سرطان مشکوک شد. روش رایج دیگر پاپ‌اسمیر غیر معمول می‌باشد.

 نمونه‌برداری پاپ اسمیر (نمونه‌برداری از دهانۀ رحم) هر چند وقت یک‌بار باید انجام شود؟

بستگی به سابقه پزشکی و سن فرد دارد. زنانی که سابقه درگیری با ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) یا پاپ اسمیر غیرطبیعی نداشته‌اند، از زمان شروع ۳۰ سالگی یا قبل از آن ۵ سال یکبار می‌توانند پاپ‌اسمیر انجام دهند. دفعات لازم برای انجام این آزمایش در افراد مختلف متفاوت است. چنانچه تست ویروس HPV مثبت باشد، آزمایش بایستی با فواصل زمانی کمتر صورت بگیرد.

زنان از چه سنی بایستی غربالگری شوند؟

طبق اعلان انجمن توصیه‌های پاتولوژیکی سرویکس آمریکا، غربالگری زنان زیر ۲۱ سال توصیه نمی‌شود. از ۲۱ تا ۲۹ سالگی زنان بایستی هر ۳ سال یکبار تنها آزمایش پاپ‌اسمیر انجام دهند؛ اما در سنین بالای ۳۰ سال، بهترین روش غربالگری انجام تست HPV و پاپ‌اسمیر با هم است که باید حداقل تا ۶۵ سالگی به صورت منظم انجام شود.

آیا راه‌هایی برای پیشگیری از این سرطان وجود دارد؟

  • محدود کردن شرکای جنسی: اکثریت سرطان‌های سرویکس به عنوان بیماری مقاربتی شناسایی شده و تجرد عامل پیشگیری محسوب می‌شود. بیشتر بودن شرکای جنسی با بالا بردن شانس ابتلا، ریسک بیماری را افزایش می‌دهد و هرچه زن جوان‌تر باشد، برای ویروس HPV در مقایسه با عفونت‌های شناخته‌شده مستعدتر است.
  • حصول اطمینان از رعایت توصیه‌های غربالگری: بیشتر سرطان‌های سرویکس در زنانی شناسایی می‌شود که توصیه‌های لازم برای پیشگیری را رعایت نمی‌کنند. حداقل ۷۰ درصد سرطان‌های سرویکس در زنانی دیده شده که پاپ‌اسمیر انجام نداده و یا به‌صورت نامنظم انجام داده‌اند.
  • دریافت واکسن ویروس پاپیلوما انسانی (HPV): واکسن HPV در حال حاضر خاموش بوده و برای مشاهده نتایج طولانی‌مدت آن بایستی زمان زیادی سپری شود؛ اما نکته مقدماتی آن است که واکسیناسیون به صورت موثر هر نوع پیش سرطان ناشی از ویروس‌هایی که تحت پوشش واکسن قرار دارند را کاهش می‌دهد.

سن متداول ظهور سرطان سرویکس چه سنی است؟

سرطان سرویکس در تمامی سنین دیده می‌شود اما بروز بالای آن در زنان زیر ۵۰ سال است. این سرطان بیماری زنان مسن نیست.

سرطان سرویکس چگونه درمان می‌شود؟

درمان آن بستگی به شدت پیشرفت بیماری دارد. موارد خیلی ابتدائی گاها فقط نیازمند برداشت بخشی از دهانه رحم هستند. در مواردی که بیماری اخیرا میکروسکوپی شده و کمی سرطان پیشرفت داشته، درمان هیسترکتومی (برداشت کامل رحم) خواهد بود یا در زنانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند، بخش اعظم سرویکس برداشته شده اما تنه رحم در محل خود باقی خواهد ماند. با پیشرفت بیشتر بیماری، فرصت درمان محافظه‌کارانه وجود نداشته و درمان با ترکیبی از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی انجام خواهد شد.

سرطان سرویکس تا چه حد قابل درمان است؟

هرچه بیماری زودتر شناسایی شود، درمان موفق‌تر خواهد بود. بیماری درمراحل بسیار ابتدائی که سرطان میکروتهاجمی نامیده می‌شود، ۹۹ درصد قابل درمان است. درحالتی که سزطان پیشرفت داشته اما همچنان محدود به سرویکس باشد، به صورت کلی ۸۰ تا ۹۰ درصد درمان موفق خواهد بود. با پیشرفت گسترده بیماری حتی در شرایطی که متاستاز صورت نگرفته، درصد درمان کاهش می‌یابد؛ اما در چنین شرایطی باز هم بالای ۵۰ درصد موارد بیماری قابل درمان خواهد بود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید