انتشار این مقاله


درمان آنلاین برای مشکل بی خوابی

افرای که مشکل بی خوابی دارند، کمک به خواب رفتن آنها شاید به زودی به صورت آنلاین امکان پذیر باشد: اخیرا یک آزمایش بالینی اینطور نشان داد که دوره درمانی بر اساس اینترنت برای افرادی که مشکل بی خوابی داشتند موثر بود. در مقایسه با افرادی که در این تحقیق درمانی انجام ندادند، آنهایی که […]

افرای که مشکل بی خوابی دارند، کمک به خواب رفتن آنها شاید به زودی به صورت آنلاین امکان پذیر باشد: اخیرا یک آزمایش بالینی اینطور نشان داد که دوره درمانی بر اساس اینترنت برای افرادی که مشکل بی خوابی داشتند موثر بود.

در مقایسه با افرادی که در این تحقیق درمانی انجام ندادند، آنهایی که در گروه درمانی آنلاین شرکت کردند زودتر میتوانستند بخوابند، در طول شب تعداد دفعات کمتری بیدار میشدند و بی خوابی شدید کمتری بعد از تکمیل درمان گزارش میدادند.

طبق این تحقیق، این نوع درمان، به اسم درمان شناختی رفتاری یا CBT-I، به عنوان اولین پیشنهاد برای افرادی که بی خوابی مزمن دارند در نظر گرفته میشود – که آن نوعی از بی خوابی است که بیشتر از یک ماه به طول می انجامد.این راه درمان بر روی تغییر طرز فکر افراد نسبت به بی خوابی خود، با جهت دادن به افکار و رفتارهای مشکل ساز که در اثر بی خوابی ایجاد شده اند، تمرکز میکند.

میلیونها افراد در آمریکا مشکل بی خوابی دارند، اما متخصصان بالینی کمی وجود دارند که برای ارائه ی CBT-I آموزش داده شده اند.بنابراین محققان اثرگذاری ورژنهای آنلاین راه های درمانی را مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق، ۳۰۳ فرد بزرگسال با بی خوابی مزمن در گروه درمانی یا گروه کنترل ثبت نام کردند.گروه درمانی یک برنامه آنلاین تعاملی ۶ هفته ای را تکمیل کردند، که در آن این افراد چند بار در هفته وارد سامانه میشدند و تکالیف خود را انجام میدادند، در حالی که به گروه کنترل دسترسی به یک سایت با اطلاعاتی در مورد بی خوابی داده شده بود.

افراد این تحقیق به سوالاتی در مورد بی خوابیشان پاسخ دادند و همچنین در طول تحقیق خاطرات خوابشان را مینوشتند. بعد از ۹ هفته، افراد گروه درمانی پیشرفتهای بهتری را در مقایسه با افراد گروه کنترل در خواب خود گزارش دادند.و پس از ۶ ماه و ۱ سال، این پیشرفتها باقی ماند.

برای مثال، محققان فهمیدند پس از یک سال، ۷۰ درصد افراد گروه درمانی به عنوان ” پاسخ دهنده به درمان ” در نظر گرفته میشدند، به این معنی که شدت بی خوابی آنها حداقل ۷ درجه در یک ارزیابی به نام شاخص شدت بی خوابی (ISI) کاهش یافت، که شدت بی خوابی را در یک مقیاس ۲۸ درجه ای اندازه میگیرد.در حالیکه در گروه کنترل، ۴۳ درصد افراد به عنوان پاسخ دهندگان به درمان در نظر گرفته شدند.

بعلاوه، ۵۷ درصد افراد گروه درمانی امتیاز کمتر از ۸ در ISI یکسال بعد از اتمام درمان داشتند، این در حالیست که این درصد در گروه کنترل ۲۷ بود.طبق این تحقیق، امتیاز کمتر از ۸ نشان میدهد که شرکت کنندگان، دیگر مشکل بی خوابی ندارند.

دکتر لیتربند میگوید:این یافته ها نشان میدهند که CBT-I براساس اینترنت میتواند تعداد غیر قابل تصوری از افراد را پوشش دهد.

با این وجود، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود این نوع درمان روی چه کسانی بهتر از همه جواب میدهد. یک محدودیت تحقیق این بود که شرکت کنندگان سطح سواد خوبی داشتند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید