انتشار این مقاله


کشف قدیمی‌ترین شواهد سرطان در انسان

سابقه‌ی سرطان بسیار بسیار طولانی‌تر از آن‌چه که در گذشته تصور می‌شد، است. ۲میلیون سال گذشته، نوعی کشنده از این بیماری و توموری غیرسرطانی اما خطرناک، اعضای خانواده‌ی درحال تکامل انسان را مبتلا کرده‌اند. پژوهش‌های انجام‌شده روی فسیل‌های جدید نشان می‌دهد احتمال این‌که این بیماری تنها نتیجه‌ی تمدن‌ جدید نباشد را تقویت می‌کند؛ اما عصرجدید […]

سابقه‌ی سرطان بسیار بسیار طولانی‌تر از آن‌چه که در گذشته تصور می‌شد، است. ۲میلیون سال گذشته، نوعی کشنده از این بیماری و توموری غیرسرطانی اما خطرناک، اعضای خانواده‌ی درحال تکامل انسان را مبتلا کرده‌اند.

پژوهش‌های انجام‌شده روی فسیل‌های جدید نشان می‌دهد احتمال این‌که این بیماری تنها نتیجه‌ی تمدن‌ جدید نباشد را تقویت می‌کند؛ اما عصرجدید با افزایش طول عمر و استفاده از مواد سرطان‌زای جدید بدون شک بیشترین نقش را در صدرنشین کردن سرطان به عنوان علت اصلی مرگ‌ومیر دارد.
فسیل تقریبا ۲میلیون ساله که جنس آن می‌تواند هومو(Homo) یا یک خط منقرض شده به نام پارانتروپوس (Paranthropus) باشد، از سرطان استخوان کشنده‌ای رنج برده‌است. تکنیک‌های اشعه‌ی X شناسایی سرطان استخوان را در این فسیل انگشت پای انسان امکان‌پذیر کرده‌اند، این فسیل در محل غار سوارتکرانس (Swartkrans) آفریقای‌جنوبی یافت شده‌است.
تا پیش ازاین، با توجه به فسیل هومو ارکتوس (Homo erectus) که قسمتی از آرواره را نشان می‌داد، دانشمندان گمان می‌کردند پیدایش سرطان مربوط به ۱.۵میلیون سال پیش است، . هم‌چنین بعدها مشخص شد رشد سلولی مشاهده شده در این فسیل مربوط به شکستگی آرواره بوده است، نه سرطان.

در تحقیقی دیگر که توسط دانشمندان انگلیسی صورت گرفت، پیدایشِ نخستینِ تومورخوش‌خیم را به فسیل ستون فقرات کودک جنوبی‌کپی سدیبا (Australopithecus sediba) نسبت می‌دهند که باوجود کشنده نبودن این تومور، پتانسیل ایجاد اختلال حرکتی را دارا بوده‌است.
با وجود این‌که تکنولوژی اشعه‌یX امکان بررسی سه‌بعدی ساختار فسیل را فراهم کرده‌است، بررسی این شواهد تنها پنجره‌ی کوچکی برای مطاله‌ی تاریخ سرطان فراهم می‌کند. هم‌چنین امروزه مطالعه‌ی سرطان با آنالیز بافت‌های نرم انجام می‌شوند که در فسیل وجود ندارند. محققان بدون بررسی کامل بافتهای اطراف و درون تومور، نمی‌توانند علت دقیق رشد سلول‌ها به این شکل را مشخص کنند.


منبع

www.sciencenews.org

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید