انتشار این مقاله


آیا داروی موثری برای سرطان سینه‌ی تهاجمی وجود دارد؟

سلول‌های سرطانیِ تحت درمان با اینترفرون بتا، تمایل کمی به تشکیل تومورهای جدید دارند.

سرطان سینه‌ی سه‌گانه‌ی منفی که شکل ویژه‌ای از تهاجم بیماری است، در برابر درمان‌های فعلی مقاوم بوده و اغلب نتایج بسیار بدی با خود به همراه دارد. اما به تازگی دانشمندان بیان کرده‌اند که یک نوع فرم درمانیِ ضد میکروبی وجود دارد که باید برای مبارزه با این نوع از سرطان به کار گرفته شود.

با توجه به مطالعات اخیر، سرطان سینه دومین نوع از سرطان‌های شناخته شده در بین زنان ایالات متحده‌ی آمریکا می‌باشد.
سرطان سینه‌ی سه‌گانه‌ی منفی زیرمجموعه‌ای انعطاف‌پذیر و خصوصاً تهاجمی از بیماری است که حدود ۱۵ درصد تمام انواع سرطان‌های سینه‌ی شناخته شده را به خود اختصاص می‌دهد.

سرطان سینه‌ی سه‌گانه‌ی منفی به رایج‌ترین نوع درمان (شیمی درمانی) که در حال حاضر به کار برده می‌شود مقاوم است. این تاحدی به مقاومت بی‌نظیر سلول‌های ساقه‌ای سرطان برمی‌گردد که می‌توانند باعث تشکیل تومورهای جدید شوند. به همین علت، دانشمندان به طور مداوم در جست‌وجوی گزینه‌های بهتر و موثرتر درمانی هستند تا بتوانند از مهاجرت سلول‌های سرطانی در داخل بدن جلوگیری نمایند.


مقاله‌ی مرتبط: مکانیسم پیشگیری از سرطان سینه‌ ی تهاجمی


محققان مرکز جامع سرطان در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، کشف کرده‌اند که سلول‌های سرطان سینه‌ی سه‌گانه ممکن است به درمان‌های موجود برای بیماری‌های دیگر، از جمله ‌بیماری مالتیپل اسکلروز (MS) که توسط اینترفرون بتا صورت می‌گیرد پاسخ دهند.

Mary Doherty،دانشجوی فارغ التحصیل این دانشکده بیان می‌دارد:

ما نشان داده‌ایم که اینترفرون بتا، برخی از ویژگی‌های تهاجمی سرطان سینه‌ی سه‌گانه‌ی منفی را که مسئول متاستاز و ایجاد مقاومت نسبت به درمان می‌باشد را معکوس می‌کند.

یافته‌های محققان اخیرا در مجله‌ی PNAS منتشر شده است.

اینترفرون بتا، سلول‌های بنیادی سرطان را مورد هدف قرار می‌دهد

اینترفرون بتا یک نوع سایتوکین پروتئینی می‌باشد که در سیگنال‌رسانی سلولی دخالت دارد. این سایتوکاین دارای اثر ضد میکروبی و هم‌چنین اثرات پیچیده‌ای در تنظیم سیستم ایمنی است؛ به همین دلیل است که در درمان بیماری‌های خودایمنی همچون MS مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مقاله‌ی مرتبط: موفقیتی جدید در درمان بیماری MS


به گفته‌ی Doherty، اینترفرون بتا بر روی سلول‌های بنیادی سرطان پستان نیز تاثیر می‌گذارد و باعث اختلال در توانایی مهاجرت آن‌ها می‌شود؛ بدین ترتیب از تشکیل تومورهای متاستاتیک جلوگیری می‌کند.

Doherty توضیح می‌دهد:

با این که شیمی درمانی اکثر سلول‌های توموری را از بین می‌برد، اما اینترفرون بتا قادر به از بین بردن سلول‌های ساقه‌ای سرطان نمی‌باشد.

وی در ادامه افزود:

زنده ماندن این نوع از سلول‌های بنیادی در طی درمان، مسئول عدم موفقیت روند درمانی در بیماران می‌باشد؛ به همین دلیل عمل سرکوب کردن فعالیت این نوع از سلول‌های سرطانی توسط اینترفرون بتا، می‌تواند در آینده به بهبود نتایج درمان کمک کند.

در یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی (invitro)، با استفاده از بافت سرطان سه‌گانه‌ی منفی انسان، این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که سلول‌های سرطانی به طور مستقیم مورد هدف اینترفرون‌های بتا قرار گرفته‌اند. این سایتوکین دارای اثرات مشخصی بر روی بافت سرطانی بود.

میزان سلول‌های مهاجر بافت‌ سرطانی که در آزمایشگاه با اینترفرون بتا مجاورت داده شدند، در مقایسه با بافت‌های کنترل (که در معرض این درمان قرار نگرفتند) به نصف کاهش یافت. علاوه بر آن، این سلول‌های سرطانی که تحت درمان با اینترفرون بتا قرار گرفتند، نشانه‌هایی از کاهش تمایل به تشکیل تومورهای جدید از خود نشان دادند. همچنین به نسبت افرادی که دارای سطح پایینی از اینترفرون بتا هستند، افراد با سطح بالایی از اینترفرون بتا، تقریبا ۲۵ درصد احتمال کمتری در عود و بازگشت تومورهای سرطانی دارند.


مقاله‌ی مرتبط: دلیل متاستازِ سلول‌های سرطانی چیست؟


گام‌های بعدی در مسیر درمان جدید

پس از این یافته‌های نویدبخش و امیدوارکننده، Doherty و تیمش به بررسی دقیق‌تر نقش اینترفرون بتا در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی که با هدف‌گیری بالقوه در پاسخ‌دهی ایمنی بدن علیه سرطان می‌باشد پرداختند.
آن‌ها همچنین امیدوارند که بتوانند آزمایش‌های بالینی را برای درمان با اینترفرون بتا آغاز کنند و اثرات آن را یا به تنهایی یا به عنوان مسیر مکمل در کنار شیمی درمانی مورد بررسی قرار دهند.

یکی از چالش‌هایی که دانشمندان با آن روبرو خواهند شد، یافتن راهی موثر برای انتقال اینترفرون بتا می‌باشد.

Doherty توضیح می‌دهد:

مطالعات آتی ما، روش‌های پیشرفته‌ای از انتقال اینترفرون بتا به محل تومور را که شامل به کارگیری از تکنولوژی نانوذرات می‌باشد بررسی خواهد کرد.

پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی پزشکی، همراه با تلاش دانشمندان برای پیدا کردن درمان موثرتر، امید تازه‌ای برای مقابله با انواع سرطان‌های مهاجم ایجاد کرده‌ است.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید