انتشار این مقاله


مواد قندی، دشمن سلامتی

مصرف بیش از حد شیرینی‌ها می‌تواند منجر به ابتلا به گسترۀ وسیعی از بیماری‌ها شود. برای محدود کردن میزان مصرف خود، ابتدا باید آگاهی خود را حول منابع حاوی مواد قندی را افزایش دهید. تمایل و ولع به مصرف مواد غذایی شیرین در دورهخای طمانی مشخص، طبیعی است. با این حال میزان زیاد مواد قندی […]

مصرف بیش از حد شیرینی‌ها می‌تواند منجر به ابتلا به گسترۀ وسیعی از بیماری‌ها شود. برای محدود کردن میزان مصرف خود، ابتدا باید آگاهی خود را حول منابع حاوی مواد قندی را افزایش دهید.

تمایل و ولع به مصرف مواد غذایی شیرین در دورهخای طمانی مشخص، طبیعی است. با این حال میزان زیاد مواد قندی در رژیم غذایی می‌تواند باعث تشدید خطر افزایش وزن، تجمع چربی، تغذیۀ نامناسب و پوسیدگی دندان‌ها شود. سازمان بهداشت جهانی به کودکان و بزرگسالان توصیه می‌کند که میزان قند افزودۀ رژیم غذایی خود را در حد کمتر از ۱۰درصد (برای رژیم غذایی نرمال، حدود ۱۲ قاشق چای‌خوری) نگه دارند. برای کاهش میزان مصرف شکر و مواد قندی، لازم است ابتدا به بررسی منابع غذایی خود بپردازید.

با بررسی برچسب‌های درج‌شده بر روی محصولات غذایی شروع کنید. مواد قندی با اسامی جایگزین گوناگونی – از جمله شربت ذرت، شیره، عسل، شربت ذرت با فروکتوز بالا، قند مالت و دکستروز – شناخته می‌شوند. توجه به این نکته که قند طبیعی در میوه‌ها، شیر و ماست ساده یافت می‌شوند نیز ضروری است. قند افزوده یا در هنگام پردازش و تولید (مثل نوشابه‌های گازدار و ماست‌های طعم‌دار)، و یا در هنگام آماده‌سازی (مثل اضافه کردن شکر به قهوه) به مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود.

processed_sugar-virtualdr
حذف محصولات غذایی شکردار فرآوری‌شده می‌تواند نقش بسیار مهمی در محدود کردن میزان مواد قندی مصرفی ایفا کند.

توصیه‌های مرتبط با محدود کردن مصرف شکر و مواد قندی، معمولاً شامل مواد غذایی با قند طبیعی نمی‌شوند؛ چراکه این مواد، عمدتاً شامل مواد مغذی مفید (مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین) هستند.

راه‌های دیگری برای محدود کردن مصرف شکر و مواد قندی وجود دارند، از جمله:

  • بررسی محتوای قند مواد غذایی موردعلاقۀ: میزان شکر و مواد قندی را در مواد غذایی خود کاهش دهید؛ در این مرحله مراقب شیرین‌کننده‌ها باشید.
  • استفادۀ کمتر از مواد غذایی فرآوری‌شده: از “غذاهای کامل” بیشتر (شامل میوه‌ها، سبزیجات، و غلات سبوس‌دار) بیشتری استفاده کنید.
  • تغییر محیط: ظرف شکلات محیط کار یا خانۀ خود را با ظرف میوه عوض کنید.
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *