انتشار این مقاله


برابری زنان و مردان در اندازه‌ی آمیگدال مغز

بعضی از مردم اصرار زیادی بر تفاوت زنان و مردان دارد و حتی بر علوم عصبی نیز استناد می‌کنند؛ اما واقعیت این است که این تفاوت ها ۱۰۰٪ نیست و بررسی‌ها نشان داده است هیچ تنوع اندازه‌ای بین مردان و زنان در یکی از مناطق مغز آنان به نام امیگدال وجود ندارد. آمیگدال نقش مهمی […]

بعضی از مردم اصرار زیادی بر تفاوت زنان و مردان دارد و حتی بر علوم عصبی نیز استناد می‌کنند؛ اما واقعیت این است که این تفاوت ها ۱۰۰٪ نیست و بررسی‌ها نشان داده است هیچ تنوع اندازه‌ای بین مردان و زنان در یکی از مناطق مغز آنان به نام امیگدال وجود ندارد.

آمیگدال نقش مهمی را در احساسات، پرخاشگری و تحریک جنسی ایفا می‌کند. گذشته از این به طور خاص این سوء ظن را مطرح کرده است که اگر هر بخشی از مغز انسان ممکن است بین زنان و مردان متفاوت باشد. البته علت این تفکر به موردی مشابه در موش ها بر می گردد، به طوریکه با بررسی MRI آن‌ها گزارش شد که مردان آمیگدال بزرگ‌تری نسبت به زنان دارند.

علم به طور مداوم در حال تحول، با این حال. دکتر لیز الیوت دانشگاه روزالیند فرانکلین تا دقیق تر گزارش‌ها را بررسی کند و برای اینکار از ۴۶ مطالعه منتشر شده مربوط به اندازه‌گیری آمیگدال زنان و مردان (از جمله برخی در کودکان) استفاده کرد. وی یافت که تنها دلیل بزرگ بودن آمیگدال در مردان، بزرگ بودن اندازه کلی بدن آن‌ها است.

طبق گزارشات الیوت، به طور میانگین حجم آمیگدال مردان ۱۰٪ بیشتر است (اختلاف کمی کوچکتر از فاصله ۱۱-۱۲ درصد بین حجم مغز مردان و زنان است). اندازه بزرگ‌تر مغز در نوبه خود نشان‌دهنده بدن معمولا بزرگ‌تر مردان است.

پس از کنترل اندازه کلی مغز، الیوت یافت که سمت راست آمیگدال هم در مردان و هم در زنان به طور قابل توجهی مشخص‌تر است. البته طبق یافته‌ها، آمیگدال سمت چپ مردان ۲.۵ درصد بزرگ‌تر است، که البته از نظر آماری مهم نیست.

content-1479734564-amygd

لازم به ذکر است که در کل سایز و اندازه، فاکتور تعیین کننده‌ای نیست، چراکه مردان و زنان ممکن است حجم و اندازه‌ای مشابه در مناطق مغز خود داشته باشند، ولی به علت تفاوت در مقدار استفاده از آن‌ها، تفاوت در اندازۀ آن‌ها پدید آید.

آرزو فتحعلی زاده