انتشار این مقاله


آیا واکسن HPV می‌تواند از پوست در برابر سرطان محافظت کند؟

در گزارش جدیدی واکسن HPV، واکسنی که از بسیاری از آسیب‌های ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری می‌کند، در دو بیمار خاصیت بالقوه‌ای در جلوگیری از لکه‌های سرطانی پوست که در افرادی ظاهر می‌شوند که در گذشته سرطان پوست داشته‌اند نشان داده است. پژوهش قبلی نشان می‌داد که ارتباطی بین HPV و نوع خاصی از سرطان پوست […]

در گزارش جدیدی واکسن HPV، واکسنی که از بسیاری از آسیب‌های ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری می‌کند، در دو بیمار خاصیت بالقوه‌ای در جلوگیری از لکه‌های سرطانی پوست که در افرادی ظاهر می‌شوند که در گذشته سرطان پوست داشته‌اند نشان داده است.

پژوهش قبلی نشان می‌داد که ارتباطی بین HPV و نوع خاصی از سرطان پوست وجود دارد.

با این حال، مطالعه در ابعاد بسیار کوچک صورت گرفته است و برای اینکه دانشمندان بتوانند تعیین کنند که آیا واکسن HPV واقعا خطر سرطان پوست را کم می‌کند یا نه، به تحقیقات بیشتری در گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران نیاز است.

دو بیمار که در گذشته سرطان پوست داشته‌اند و بهبود یافته‌اند در این مطالعه حضور داشتند. به دلیل اینکه پژوهش قبلی نشان می‌داد که عفونت ناشی از HPV ممکن است در پیشرفت نوع خاصی از سرطان پوست نقش داشته باشد، براساس مطالعه‌ای که ۸ فوریه در مجله JAMA Dermatology به چاپ رسید، محققان می‌خواستند ببینند که آیا واکسن HPV نیز می‌تواند از این سرطان‌ها در این دو بیمار جلوگیری کند یا نه.

برای فهمیدن این موضوع، محققان سه دوز از واکسن را به دو فرد که سیستم ایمنی سالم داشتند دادند. سپس این بیماران به مدت ۱۶ ماه هر سه ماه یک‌ بار آزمایشات پوستی را برای پیدا کردن سرطان‌های جدید متحمل می‌شدند. بر طبق این گزارش، این محققان تعداد سرطان‌های جدید را در طی این مدت و تعداد آن‌ها را طی مدتی مشابه اما قبل از دریافت این واکسن با یکدیگر مقایسه کردند.

بر طبق این گزارش، پس از دریافت واکسن، هر دو بیمار پیشرفت کمتری در سلول‌های پایه‌ای سرطانی و سلول‌های فلسی سرطانی – که رایج‌ترین سرطان‌های پوستند – را در مقایسه با قبل از دریافت واکسن HPV از خود نشان دادند.

محققان به سرپرستی دکتر آنا نیکول، متخصص پوست از دانشگاه میامی، در گزارششان نوشتند: تا آن جایی که می‌دانیم، این اولین گزارش از استفاده واکسن HPV برای جلوگیری از انواع سرطان پوست است.

همچنین آن‌ها می‌نویسند: یافته‌ها نشان می‌دهد که این انواع از سرطان پوست ممکن است توسط HPV در بخش‌هایی رانده شود.

براساس بنیاد سرطان پوست، سالانه بیش از پنج میلیون مورد مبتلا به سلول‌های پایه‌ای سرطانی و سلول‌های فلسی سرطانی در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود. این انواع از سرطان پوست بسیار کمتر از نوع دیگر سرطان پوست به نام ملانوما مرگ‌بار هستند. (سلول‌های پایه‌ای و سلول‌های فلسی دو گونه از سلول‌های پوستی هستند.)

براساس گزارش، یکی از بیماران در پژوهش جدید یک مرد در دهه هفتادم زندگی‌اش بود که قبل از اینکه واکسن HPV را دریافت کند به طور متوسط در سال ۱۲ مورد جدید از سلول‌های فلسی سرطانی و ۲.۲۵ مورد جدید از سلول‌های پایه‌ای سرطانی در پوستش ایجاد می‌شد. محققان دریافتند پس از اینکه این مرد واکسن را دریافت کرد به طور میانگین ۴.۴ مورد جدید سلول‌های فلسی سرطانی ایجاد شد و هیچ مورد جدیدی از سلول‌های پایه‌ای سرطانی به وجود نیامد. به بیان دیگر، در این بیمار واکسن با کاهش ۶۰ درصدی سلول‌های فلسی سرطانی و ۱۰۰ درصدی سلول‌های پایه‌ای سرطانی در ارتباط بود.

محققان نوشتند که بیمار دوم زنی در دهه هشتادم زندگی‌اش بود که قبل از دریافت واکسن HPV به طور میانگین در سال ۵.۵ مورد جدید سلول‌های فلسی سرطانی و ۰.۹۲ مورد جدید سلول پایه‌ای سرطانی در پوستش به وجود می‌آمد. محققان دریافتند پس از دریافت واکسن به طور متوسط  ۱.۸ مورد جدید سلول‌های فلسی سرطانی ایجاد شد و هیچ مورد جدیدی از سلول‌های پایه‌ای سرطانی به وجود نیامد. مطابق گزارش این نماینگر کاهش دو سوم از سلول‌های فلسی سرطانی و کاهش صددرصدی سلول‌های پایه‌ای سرطانی است.

محققان نوشتند که هیچ ‌یک از دو بیمار هیچ‌گونه واکنش بدی در برابر واکسن نداشتند.

محققان می‌نویسند، پژوهش قبلی نشان می‌داد که ویروس پاپیلوما انسانی ممکن است در پیشرفت سلول‌های فلسی سرطانی در بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف نقش ایفا کند. اما بر اساس گزارش، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که همچنین ممکن است در پیشرفت این نوع سرطان در بیمارانی با سیستم ایمنی سالم نیز نقشی ایفا کند.

گرچه کاملا مشخص نیست که چگونه HPV با پیشرفت سرطان پوست در ارتباط است، محققان می‌نویسند که یک فرضیه این است که ویروس‌ می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن سلول‌های پوست در برابر اشعه UV (امواج فرابنفش) شود. به طور مثال در یک مقاله که در مجله PLOS Pathogens منتشر شد کشف شده بود که موش‌هایی که دچار عفونت‌های ویروسی می‌شوند نسبت به موش‌هایی که ویروسی نیستند بیشتر احتمال دارد که وقتی در معرض اشعه UV (امواج فرابنفش) سرطان در آن‌ها پیشرفت کند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید