انتشار این مقاله


تشخیص سرطان پوست توسط هوش مصنوعی همانند یک متخصص!

سیستم جدید هوش مصنوعی می‌تواند نشانه‌های سرطان پوست را همانند متخصصان تشخیص دهد. قدم بعدی این تکنولوژی اجرای آن روی تلفن‌های هوشمند شماست تا هر کسی بتواند آزمایش‌های لازم را بر روی خود انجام دهد. پس از تکمیل سیستم ذکر شده، قابلیت قابل حمل بودن آن سبب می‌شود تا با کمترین هزینه، در کمترین زمان و بدون […]

سیستم جدید هوش مصنوعی می‌تواند نشانه‌های سرطان پوست را همانند متخصصان تشخیص دهد. قدم بعدی این تکنولوژی اجرای آن روی تلفن‌های هوشمند شماست تا هر کسی بتواند آزمایش‌های لازم را بر روی خود انجام دهد. پس از تکمیل سیستم ذکر شده، قابلیت قابل حمل بودن آن سبب می‌شود تا با کمترین هزینه، در کمترین زمان و بدون نیاز به نوبت‌گیری همه بتوانند از یک متخصص استفاده کنند.

چگونه کار می‌کند؟

محققان دانشگاه استنفورد در زمینه یادگیری ماشین می‌گویند :

رمز موفقیت الگوریتمی است که ماشین را قادر می‌سازد از طریق پایگاه داده‌ای که شامل نمونه‌های زیادی از سرطان پوست است، نمونه‌هایی که تا به حال ندیده است را تشخیص دهد.

آندره اِستوا یکی از اعضا تیم می‌گوید:

ما الگوریتم یادگیری ماشین قدرتمندی را تولید کردیم که از داده‌ها یاد می‌گیرد. به جای اینکه با کدنویسی به کامپیوتر بگوییم دقیقا دنبال چه چیزی بگردد، الگوریتم خودش به‌دنبال داده مورد نظر می‌گردد!

برای هوشمند سازی این سیستم، از پایگاه داده عظیمی استفاده شده‌است. محققان ۱۲۹،۴۵۰ عکس نزدیک از پوست آسیب دیده شامل بیش از ۲،۰۰۰ بیماری مختلف را مورد استفاده قرار داده‌اند. در ادامه، تیم تحقیقاتی الگوریتمی را از شرکت گوگل قرض گرفته که تفاوت میان قسمت‌های مختلف پوست را تشخیص می‌دهد.

محققان دستگاه جدید خود را در برابر ۲۱ متخصص پوست قرار دادند! به هر پزشک ۳۷۶ عکس از پوست آسیب دیده نشان داده شد و تقاضا شد که در مورد ارسال بیمار به آنالیز بیشتر و یا رفع خطر تصمیم گیری کنند. آزمایشات نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند همانند یک متخصص ماهر بیماری با تشخیص دهد.

آینده این تکنولوژی

این تکنولوژی جایگزینی برای متخصص‌ها نیست! بلکه برای دسترسی آسان‌تر دو مرحله اول آزمایش برای مردم قبل از مراجعه به متخصص است. قضاوت میان توده خوش خیم و بدخیم کار ساده‌ای نیست، همین باعث می‌شود هوش مصنوعی بسیار تکان دهنده باشد. محققان آگاه هستند که تا قبل از اینکه مطمئن شوند سیستم هیچ جواب غلطی به بیمار نمی‌دهد، نمی‌توان این ابزار را در دسترس همگان قرار داد. در نهایت تیم تصمیم گرفت تا ابزار خود را برای تلفن‌های هوشمند عرضه کند تا همه قادر به استفاده از آن باشند. اِستوا می‌گوید:

تصور کردم با تلفن‌های هوشمند، این تکنولوژی چقدر می‌تواند در دسترس باشد. همه می‌توانند ابرکامپیوترهایی در جیب خود داشته باشند که شامل سنسورهایی مثل دوربین است. پس چرا از آن‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی همچون سرطان پوست استفاده نکنیم؟

به جای این که علائم بیماری را در گوگل جستجو کنیم، امروزه می‌توانیم از برنامه‌های بسیاری که در زمینه هوش مصنوعی وجود دارند استفاده کنیم تا یک دستیار برای سلامت بیشتر در خانه داشته باشیم. مانند بسیاری از بیماری‌ها تشخیص به موقع سرطان می‌تواند در تأثیر مهمی در درمان آن داشته باشد. ۹۵ درصد بیمارانی که در مراحل اولیه از سرطان با خبر شدند توانستند ۱۰ سال زنده بمانند، اما این رقم برای بیمارانی که در مراحل پایانی بیماری متوجه آن شده بودند،‌ برابر با ۱۰ تا ۱۵ درصد بود.

این تکنولوژی پتانسیل این را دارد که دسترسی به متخصص پوست را آسان‌تر کند و زمانی که متخصص در این رشته کم است به کمک ما بیاید،‌ خصوصا که شیوع سرطان پوست روز به روز بیشتر شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید