انتشار این مقاله


پوست زنان سريع‌تر پير می‌شود

با افزایش سن، مردان تمايز بیشتری پیدا می‌کنند. در مقابل، ما زنان به پير شدن ادامه مي‌دهيم و اين چندان هم بد نيست! یک بررسی جديد نشان مي‌دهد كه پوست زنان، در حقيقت سريع‌تر از پوست مردان شروع به پير شدن مي‌كند. با استفاده از یک تکنیک جديد عكس‌برداری ليزری، محققان به بررسی لايه‌هاي عميق‌تر پوست […]

با افزایش سن، مردان تمايز بیشتری پیدا می‌کنند. در مقابل، ما زنان به پير شدن ادامه مي‌دهيم و اين چندان هم بد نيست!

یک بررسی جديد نشان مي‌دهد كه پوست زنان، در حقيقت سريع‌تر از پوست مردان شروع به پير شدن مي‌كند. با استفاده از یک تکنیک جديد عكس‌برداری ليزری، محققان به بررسی لايه‌هاي عميق‌تر پوست پرداخته و ميزان تخريب ناشي از نور خورشيد و كهن‌سالي را اندازه گرفتند. با بررسی تصويربرداری از الاستين و كلاژن – كه تجزیۀ آن‌ها باعث چروک و عدم صافي پوست می‌شود – مشخص شد كه زنان كلاژن را سريع‌تر از مردان از دست می‌دهند.

كلاژن‌ گروهي از پروتئين‌ها در لايه‌ی بافت همبند پوست و مسئول استحكام آن هستند. میزان تولید کلاژن در دوران جوانی در بدن انسان بالاست، اما با افزایش سن، این میزان کاهش می‎یابد.

به طور معمول، متخصصين پوست كه فصد آزمایش شبكه‌ی ‌كلاژن بيمار در پوست را دارند، مجبور به جدا كردن یک نمونه از بافت و بررسی آن در زير ميكروسكوپ هستند.
جوناس كوهلر، متخصص پوست دانشگاه فردريش شيلي مي‌گويد:

“محققان مي‌خواهند تا تغييرات را در مقدار كلاژن و در طول زمان اندازه بگيرند.”

“علاوه بر اين، تكنيک‌های شايع كنونی، برخلاف ميزان دقيق كلاژن يا الاستين كه كلينيک‌های جديد ارائه می‌دهند، ارزيابی كيفی از موقعيت ماتريكس را نیز فراهم مي‌آورند.”

با استفاده از تكنیک‌های جديد پزشكان تيپ‌های بسيار كمي از نور ليزر مادون قرمز را كه بدون ايجاد و تخريب در لايه‌ی اول پوست به درون پوست نفوذ مي‌كند ار مي‌تابانند. سپس، تيپ‌هاي نور بافت پوست را براي ساطع كردن نور تحريک می‌کنند. كلاژن، نور آبي و الاستين، نور سبز را ساطع مي‌كنند كه به محققان اجازۀ انداره‌گيری نسبی هر كدام را مي‌دهد.

به‌طور میانگین، میزان نسبی کلاژن و الاستین و ظاهر فیزیکی پوست مرتبط با سن بیمار بودند. به نظر می‌رسد اين موضوع با جنسيت در ارتباط است؛ پوست زنان سريع‌تر از مردان پير می‌شود. محققان اين مطلب را در نسخۀ چاپ‌شده در تاريخ ١ اكتبر نشريۀ optic letters بيان كرده‌اند. اين تكنيک – که فعلاً در مرحلۀ آزمايشگاهی است – مي‌تواند در آینده به آناليز بيماری‌های پوستی موثر بر كلاژن و حتی سنجش محصولات آرايشی ضدپيري، كمک كند.

“تصور می‌شود که بعضي لوازم آرايشی ميزان كلاژن را در پوست تغيير دهند، اما تا به حال برای اندازه‌گيری آن مجبور به بریدن و جدا کردن قسمتی از پوست بوده‌ایم.”

سروین رادور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید