انتشار این مقاله


ویتامین D؛ فراتر از استخوان

ضرورت ویتامین D تنها در استحکام استخوان خلاصه نشده است؛ چرا که این ویتامین هم‌پای C نیز پیش می‌رود. بر اساس یک مطالعۀ جدید، مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند اثرات محافظتی در برابر عفونت‌های حاد تنفسی – سرماخوردگی و آنفولانزا – داشته باشد. نتایج این مطالعه در ژورنال BMJ (با IF: ۱۹/۹۶۷) منتشر شده است. […]

ضرورت ویتامین D تنها در استحکام استخوان خلاصه نشده است؛ چرا که این ویتامین هم‌پای C نیز پیش می‌رود.

بر اساس یک مطالعۀ جدید، مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند اثرات محافظتی در برابر عفونت‌های حاد تنفسی – سرماخوردگی و آنفولانزا – داشته باشد. نتایج این مطالعه در ژورنال BMJ (با IF: ۱۹/۹۶۷) منتشر شده است.

تأثیرات مطلوب استفاده از مکمل ویتامین D تنها در سلامت استخوان و ماهیچه خلاصه نشده است. ویتامین D در سلامت عمومی نیز نقش پراهمیتی دارد.
تأثیرات مطلوب استفاده از مکمل ویتامین D تنها در سلامت استخوان و ماهیچه خلاصه نشده است. ویتامین D در سلامت عمومی نیز نقش پراهمیتی دارد.

عفونت حاد مجاری تنفسی از عوامل مهم بیماری و مرگ‌ومیر در دنیا محسوب می‌شود؛ که ۱۰ درصد از مراجعات [پزشکی] اورژانسی در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است. لفظ عفونت شامل گسترۀ وسیعی از بیماری‌ها – مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه – می‌شود که سطوح پایین ویتامین D در آن‌ها دخیل است.

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که “ویتامین D می‌تواند باعث بروز پاسخ ایمنی در برابر تعدادی از باکتری و ویروس‌ها شود“؛ ولی نقش مکمل‌های D در این میان، هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد (یا می‌برده است). جهت خاتمه دادن به این اختلاف، گروهی بین‌المللی از محققان – به سرپرستی پروفسور آدریان مارتینو (Adrian Martineau) از دانشگاه کوئین مری لندن (Queen Mary University) – مطالعه‌ای را جهت بررسی “تأثیر مکمل‌های ویتامین D بر خطر بروز عفونت‌های حاد مجاری تنفسی” و هم‌چنین شناسایی فاکتورهای مؤثر بر این تأثیر [ویتامین]، ترتیب دادند.

آن‌ها با بررسی سیستماتیک و متاآنالیز اطلاعات خام دریافتی از ۱۱,۳۲۱ آزمودنی در ۲۵ مورد آزمایش کنترلی تصادفی مکمل ویتامین D که در ۱۴ کشور از اقصی‌نقاط جهان صورت گرفته بود – بریتانیا، ایالات متحده، ژاپن، هند، افعانستان، بلژیک، ایتالیا، استرالیا و کانادا – به نتایج جالبی دست یافتند.
پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنس و مدت‌زمان مطالعه، کاشف به عمل آمد که مکمل‌های ویتامین D، یک کاهش ۱۲ درصدی در جمعیت آزمودنی‌های مبتلا به حداقل یک نوع عفونت مجاری تنفسی، ایجاد کرده است. نتایج بررسی‌های بیشتر نشان داد که این تأثیر در افرادی که به صورت منظم و روزانه (و حتی هفتگی) ویتامین D دریافت می‌کردند، بیشتر بوده است. اما بیشترین سود (Benefit) شامل حال آزمودنی‌های مبتلا به کمبود ویتامین D (کم‌تر از ۲۵ نانومول بر لیتر خون) شد (بدین معنی که اثرات مصرف مکمل ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین، بیشتر است).

بر اساس نتیجه‌گیری گروه:

استفاده از [مکمل] ویتامین D امن است. عوارض جانبی به ندرت مشاهده می‌شوند. بسیاری از مردم در جریان ضروری بودن ویتامین D در سلامت استخوان و ماهیچه هستند؛ نتایج مطالعات ما نشان داده است که این ویتامین به بدن در برابر عفونت‌های مجاری تنفسی نیز کمک می‌کند.

 

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید