انتشار این مقاله


سندرم تکان، مرموز ولی شناخته شده!

در بخش هایی شرق آفریقا کودکان در برخی از جوامع به بیماری مرموزی مبتلا شده اند. هنگامی که به آن ها مواد غذایی و یا تجربه حملات آب و هوای سرد داده می شود، شکل عجیبی از حملات صرع در آن ها اتفاق می افتد و باعث می شود سر خود را به صورت غیر […]

در بخش هایی شرق آفریقا کودکان در برخی از جوامع به بیماری مرموزی مبتلا شده اند. هنگامی که به آن ها مواد غذایی و یا تجربه حملات آب و هوای سرد داده می شود، شکل عجیبی از حملات صرع در آن ها اتفاق می افتد و باعث می شود سر خود را به صورت غیر قابل کنترلی تکان دهند. این حالت که سندرم تکان (nodding syndrome) نامیده می شود حتی در کودکان مبتلا به تشنج شدید، بدتر هم می شود و منجر به ناتوانی و گاهی اوقات مرگ می شود.

در طی یک دوره ۲۳ ساله ۱۹۹۰-۲۰۱۳، هزاران نفر از کودکان در جنوب سودان و اوگاندا به طور ناگهانی به این حالت دچار شدند و یک تیم از محققان، بررسی های خود را جهت یافتن علت آن آغاز کردند. به نظر می رسد که این، شکل عجیب و غریبی از صرع است که ممکن است به خاطر یک کرم انگلی مشترک در منطقه و علت بیماری شایع دیگری باشد.

 Onchocerca volvulus نوعی کرم نماتد است که معمولا با بیماری های مناطق گرمسیری و خشک شدن رودخانه ها در ارتباط است. این نوع کرم به طور عمده در کشورهای جنوب صحرای آفریقا پیدا شده است، تصور می شود که تا ۱۲۰ میلیون نفر در معرض خطر از این بیماری است. این بیماری توسط نیش مگس سیاه پخش می شود که نیمی از چرخه زندگی کرم در ایم مرحله می باشد.  این امر باعث خارش شدید پوست، تشکیل برجستگی زیر پوست، ضخیم شدن قرنیه که در نهایت باعث کوری می شود.

البته امروزه عقیده ی دیگری برای علت این بیماری وجود دارد که هنوز اثبات نشده است ولی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این سندرم به دلیل پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می شود که متعاقبا به سلول های عصبی حمله می کنند. یکی از این شواهد وجود آنتی بادی فراوان خاصی علیه پروتئین leiomodin-1 در این شرایط است.

این پروتئین در سلول های عضلانی صاف و تیروئیدی یافته شده است، اما در بافت مغزی و سیستم عصبی نیز حضور دارد. ولی مهم تر از همه آنکه شباهت زیادی به پروتئین های سطح کرم Onchocerca volvulus دارد. محققان گمان می کنند که سیستم ایمنی بعد از مبارزه با این کرم ها، این نوع پروتئین های موجود در بافت های بدن را به دلیل شباهت به پروتئین های سطح کرم بیگانه، تلقی می کنند و به آن ها حمله می کنند.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید