انتشار این مقاله


بوی بد دهان: علل و پیشگیری

بوی بد دهان که با نام علمی هالیتوزیس شناخته می‌شود، می‌تواند به علت ضعف در سلامت دهانی و یا نشانه ای مشکلات سلامتی دیگر باشد. همچنین ممکن است با استفاده از انواع خاصی از غذاها و عادت های نادرست، تشدید یابد. چگونه آنچه که می‌خورید، بوی دهان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ هضم غذاها […]

بوی بد دهان که با نام علمی هالیتوزیس شناخته می‌شود، می‌تواند به علت ضعف در سلامت دهانی و یا نشانه ای مشکلات سلامتی دیگر باشد. همچنین ممکن است با استفاده از انواع خاصی از غذاها و عادت های نادرست، تشدید یابد.

چگونه آنچه که می‌خورید، بوی دهان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

هضم غذاها به صورت اولیه، در دهان شروع می‌شود. به همین دلیل خوردن غذاهایی مانند پیاز یا سیر که دارای عصاره ی قوی هستند می‌تواند موجب بوی دهان شود که با شستن دهان و مسواک زدن از بین نمی‌رود و درواقع باید منتظر هضم کامل آن مواد باشیم.

چگونه عادت های نادرست زندگی موجب بوی بد دهان می‌شوند؟

اگر دندان ها و لثه های فرد به طور مرتب تمیز نشوند، ذرات غذایی در میان آنها باقی می‌ماند. در نتیجه باکتری ها از این مواد غذایی استفاده کرده و علاوع بر آسیب رساندن به دندان ها و لثه ی فرد، موجب بوی بد دهان نیز می‌شوند.

همچنین کشیدن سیگار و جویدن محصولات دارای تنباکو نیز موجب بوی بد دهان می‌شوند.

کدام مشکلات سلامتی با بوی بد دهان در ارتباط هستند؟

مشکل دائمی بوی بد دهان، میتواند نشانه ی بیماری لثه باشد که در اثر عدم شستشوی دهان و در نتیجه تشکیل پلاک در کنار لثه اتفاق می‌افتد و در صورت عدم درمان می‌تواند موجب آسیب لثه و استخوان فک شود.

همچنین ممکن است بوی بد دهان ناشی از خشکی آن باشد. درصورت عدم فعالیت مورد نیاز غدد بزاقی، هضم مواد غذایی و نیز تخریب میکروب ها به درستی انجام نمی‌گیرد که می‌تواند موجب بوی دهان شود.

بسیاری از بیماری های دیگر نیز از جمله، عفونت مجاری تنفسی،طی برونشیت و یا سل، رفلکس اسیدی معده، عفونت مزمن سینوس ها، دیابت و بیماری های کبدی و کلیوی می‌توانند موجب ایجاد علائم به صورت بوی بد دهان شوند.

چگونه از بوی بد دهان جلوگیری کنیم؟

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه ی منظم به دندان پزشک
  • نوشیدن آب فراوان
  • عدم کشیدن سیگار
  • یادداشت غذاهای مصرفی برای شناسایی عوامل ایجاد بو
سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید