انتشار این مقاله


پوست شما چه چیزی در مورد سلامتی‌تان می‌گوید؟

مشکلات پوستی اغلب اولین نشانه‌ی بیماری‌های مخفی جدی،مثل دیابت و سرطان ریه هستند. در ادامه، نشانه‌هایی که در پوست نباید نادیده گرفته شوند، ذکر شده‌اند، با دکتر مجازی همراه باشید. پوست: پنجره‌ی سلامتی دکتر Joseph Jorizzo از دانشگاه Wake Forest University، یکی از کارشناسانی که در واقع کتابی درمورد نشانه‌های پوستی بیماری‌های داخلی نوشته است […]

مشکلات پوستی اغلب اولین نشانه‌ی بیماری‌های مخفی جدی،مثل دیابت و سرطان ریه هستند. در ادامه، نشانه‌هایی که در پوست نباید نادیده گرفته شوند، ذکر شده‌اند، با دکتر مجازی همراه باشید.

پوست: پنجره‌ی سلامتی

دکتر Joseph Jorizzo از دانشگاه Wake Forest University، یکی از کارشناسانی که در واقع کتابی درمورد نشانه‌های پوستی بیماری‌های داخلی نوشته است می‌گوید پوست شما می‌تواند پنجره‌ای برای زمینه‌های سلامتی شما باشد. بسیاری از شرایط پزشکی زمینه‌ای که برخی بسیار جدی هستند، اولین بار به صورت مشکلات پوستی ظاهر می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


راش (التهاب پوستی) پروانه‌ای

راش پروانه‌ای در سراسر چهره اغلب اولین نشانه‌ی لوپوس است. اما زود نتیجه‌گیری نکنید. دکتر Paolo Romanelli متخصص پوست دانشگاه میامی می‌گوید:

می‌تواند روزاسه یا درماتیت تماسی باشد و متاسفانه، گاهی اوقات نشانه‌ی لوپوس است.

تنها آزمایش‌های بیش‌تر می‌تواند بگوید که آیا واقعا لوپوس است یا نه.


مقاله‌ی مرتبط: علائم و نشانه‌های لوپوس


پلاک‌های مخملی

پلاک مخملی در گردن و یا زیر بغل نشان دهنده‌ی دیابت است. این بیماری (acanthosis nigricans) می‌تواند خوش‌خیم باشد یا با چاقی شروع شود، اما اغلب نشانه‌ای از دیابت است. در موارد نادری که آکانتوز نیگریکانس در جاهای دیگر، مانند دست یا لب‌ها، دیده می‌شود ممکن است یک سرطان داخلی تشخیص داده شود.

پلاک پا : قرمز در لبه ها، طلایی در مرکز

پزشکان به آن necrobiosis lipoidica diabeticorum می‌گویند. همان‌گونه که از نامش پیداست، نشانه‌ای مشخص برای دیابت، اما نادر است. برای اولین بار می‌تواند به صورت لکه‌ای نامشخص، مایل به قرمز به نظر برسد اما سپس، با یک مرز معین، واضح‌تر شود. گاهی اوقات پوست آسیب دیده ممکن است ترک بردارد و خارش و درد داشته باشد.

برجستگی‌های بنفش دارای خارش روی مچ دست

Lichen planus  راشی است که از برجستگی‌های ارغوانی مایل به قرمز با نوک صاف که ممکن است به شدت بخارند، درست شده است. این حالت معمولا بر روی مچ دست و پا ظاهر می‌شود، اما ممکن است در دهان یا روی کمر، گردن، پا و اندام تناسلی نیز دیده شود. علت آن ناشناخته است، اما اگر شما این مشکل را دارید، ممکن است نیاز به آزمایش های کبدی داشته باشید زیرا این مشکل می‌تواند با داشتن هپاتیت C مرتبط باشد.

لکه‌های پشتی به رنگ پوست (پوست پرتقالی)

لکه‌های چرمی شکل دانه دار، ضایعاتی به رنگ پوست در پشت و کمر هستند که بافتی مانند پوست پرتقال دارند که اغلب با سایر علائم پوستی رخ می‌دهند: برجستگی آکنه مانند قرمز یا قهوه‌ای که در سراسر گونه‌ها و بینی گسترش یافته‌اند و نقاطی مانند برگ درخت زبان گنجشک در زیر پوست رنگدانه دار، اغلب در تنه، که در یک انتها بیضی‌شکل و در انتهای دیگر نوک تیز هستند. این موارد نشانه‌هایی از یک بیماری ژنتیکی نادر به نام توبروس اسکلروز که باعث رشد تومورهای خوش خیم در مغز و سایر اندام های حیاتی می‌شود، هستند.

کف دست سیرابی شکل

کف دست سیرابی یک بیماری پوستی است که آن را با پوست کف دست ضخیم و مخملی سفید با چین عمیق در خطوط دست توصیف می‌کنند و پوست شبیه سیرابی پخته می‌شود . حدود ۹۰ درصد از موارد را می‌توانند به سرطان مرتبط باشند. اگر فقط کف دست درگیر باشد، به احتمال زیاد ممکن است مربوط به سرطان ریه باشد. اگر کف دست سیرابی با آکانتوز نیگریکانس همراه است، سرطان معده محتمل‌تر است.

دست و پای چوبی شکل

برای اولین بار در ۱۹۹۷ شرح داده شده که درآن فیبروز سیستمیک کلیوی با تغییررنگ به قهوه‌ای و دندانه‌دار شدن بازو ها و پاها شروع می‌شود. خیلی زود، دست و پا قهوه‌ای رنگ و شبیه چوب می‌شوند. گاهی اوقات تعدادی نقطه زرد کوچک هم در چشم وجود دارند. محققان به تازگی دریافتند که رنگ استفاده شده در طول تست های MRI در این وضعیت باعث ابتلای برخی از افراد به بیماری کلیوی می‌شود.

راش‌های فلس مانند بر روی باسن، زبان قرمز

خوشبختانه، necrolytic migratory erythema نسبتاً نادر است. راش‌های فلس مانند قرمزی که، گاهی اوقات همراه با خوردگی کوچکی از پوست همراه هستند و بیشتر در افراد مسن دیده می‌شوند. این عارضه اغلب از روی چین‌های باسن یا کف دست شروع می‌شود اما می‌تواند در جای دیگر در بدن نیز باشد. زبان قرمز روشن و دردناک در این بیماری شایع است. این وضعیت معمولا نشان‌دهنده تومور پانکراس (معمولا یک glucogonoma) است.

همه بیماری‌های پوستی ترسناک نیستند


مقاله‌ی مرتبط: باورهای نادرست در مراقبت از پوست


اکثر مشکلات پوستی را نشان‌دهنده‌ی بیماری در شما نیستند. به عنوان مثال، در گرانولوم آنولار برجستگی مایل به قرمز و یا به رنگ گوشت تشکیل الگوهای حلقه می‌دهند که بر روی دست و پا ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا در ظرف دو سال از بین می‌روند و به این معنی نیست شما دچار بیماری خاصی هستید. اگر پراکنده‌تر و زیاد باشند، ممکن است از بین رفتن آن‌ها بیش‌تر طول بکشد.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید