انتشار این مقاله


در آینده‌ی نه‌چندان دور امید به زندگی به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد

و برنده کسی نیست جز… امید به زندگی در طول قرن‌ها افزایش یافته‌است. اما به زودی برای اولین بار از ۹۰ سالگی عبور می‌کند. و کشوری که بیشترین افزایش را دارد؟ کره‌ی جنوبی. مطالعه‌ای جدید پیش‌بینی کرده‌است زنانی که در سال ۲۰۳۰ در این کشور به دنیا می‌آیند به طور متوسط ۹۰.۸ سال عمر می‌کنند […]

و برنده کسی نیست جز…

امید به زندگی در طول قرن‌ها افزایش یافته‌است. اما به زودی برای اولین بار از ۹۰ سالگی عبور می‌کند. و کشوری که بیشترین افزایش را دارد؟ کره‌ی جنوبی. مطالعه‌ای جدید پیش‌بینی کرده‌است زنانی که در سال ۲۰۳۰ در این کشور به دنیا می‌آیند به طور متوسط ۹۰.۸ سال عمر می‌کنند – که ۶.۶ سال بیشتر از متولدین ۲۰۱۰ است. کشورهای دیگر نیز پشت سر کره‌ی جنوبی قرار دارند در حالی که امید به زندگی در آن‌ها تنها کمی از ۹۰ سال کمتر است.

با وجود عوامل خارجی مانند فجایع طبیعی و شیوع همه‌گیری‌ها که در پیش‌بینی امید به زندگی باید در نظر گرفته‌شوند، دانشمندان رشد قابل توجهی را در ۳۵ کشور توسعه یافته‌ی مورد مطالعه می‌بینند. این یافته‌ها به وسیله‌ی تیمی بین‌المللی از دانشمندان که توسط شورای تحقیقات پزشکی انگلستان (UK Medical Research Council) و آژانس حفاظت محیطی ایالات متحده (US Environmental Protection Agency) مورد حمایت قرار می‌گیرند، در ژورنال The Lancet منتشر شده‌اند.

Credit: The Lancet/Kontis et al. via Futurism

جدول بالا تغییرات امید به زندگی میان مردان و زنان متولدشدهدر سال ۲۰۳۰ را نشان می‌دهد. در اغلب موارد، انتظار می‌رود زنان طولانی‌تر از مردان عمر کنند. اما در کمال تعجب تنها کشوری که در این مطالعه افزایش قابل توجهی که در دیگر کشورها شاهد هستیم را نشان نمی‌دهد، آمریکا است.

نویسندگان بررسی اظهار می‌دارند:

نه تنها آمریکا نابرابری‌های درمانی زیاد و فزاینده‌ای دارد بلکه امید به زندگی نیز راکد مانده و حتی در برخی زیرگروه‌های جمعیتی کاهش یافته‌است.

روش‌های افرایش طول عمر در جمعیت

سال‌ها پژوهشگران سعی در پاسخ به معمای طول عمر داشتند. چگونه می‌توانیم به ۱۲۰ سالگی برسیم؟ دانشمندان مطالعات متعددی در این خصوص انجام داده‌اند. به عنوان مثال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ توسط Linda Waite از دانشگاه شیکاگو منتشر شد، نشان می‌داد افراد متأهل بیش از افراد مجرد عمر می‌کنند. یافته‌های او نشان می‌دادند به طور متوسط مردانی که ازدواج کرده‌اند، ۱۰ سال بیش از سایر مردان عمر می‌کنند. همین روند – با فاصله‌ی سنی ۴ سال – برای زنان نیز اتفاق می‌افتد.

رژیم‌های غذایی با کالری محدودشده برای مدتی جهت افزایش طول عمر و به تأخیر انداختن روند پیری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی محتوای انرژی توصیه شده می‌تواند به حفظ توده‌ی بدنی سالم کمک کند. هر چه چاقی کمتر، خطر مشکلات سلامت کمتر. در ۱۴۵ مطالعه‌ی مختلف مشخص شد محدودیت‌های رژیم غذایی می‌تواند به میزان زیادی امید به زندگی را افزایش دهد.

شاید راه افزایش طول عمر در ویرایش ژنی باشد که در آن انسان‌ها این قدرت را دارند تا وضعیت سلامت خود را شخصی‌سازی کنند.

اما شاید پاسخ بسیار ساده باشد: توجه بیشتر به افراد با افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، مصرف نکردن دخانیات، مصرف غذاهای سالم، کاهش استرس و ورزش کردن. اگر سالم باشید و سیستم ایمنی طبیعی عمل کند، کمتر بیمار می‌شوید. شاید کره‌ای‌ها همیشه جواب سؤال را داشته‌اند و اکنون آمریکایی‌ها باید به دنبال راه حلی برای ایم مشکل که کندترین کشور توسعه‌یافته در جهت افزایش امید به زندگی هستند، باشند.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید