انتشار این مقاله


حساسیت و آلرژی

استنشاق گردۀ درختان و چمن‌ها، می‌تواند منجر به بروز علائم آلرژی شود. این آلرژن‌ها از طریق هوا وارد بینی، چشم‌ها و ریه‌های ما شده و باعث بروز علائم آلرژی می‌شوند. تنها مقدار کوچکی از مادۀ آلرژن میتواند منجر به بروز آلرژی شود. با توجه به گستردگی حضور گرده‌ها و سای آلرژن‌های شایع در فصل‌های حساسیت، […]

استنشاق گردۀ درختان و چمن‌ها، می‌تواند منجر به بروز علائم آلرژی شود. این آلرژن‌ها از طریق هوا وارد بینی، چشم‌ها و ریه‌های ما شده و باعث بروز علائم آلرژی می‌شوند. تنها مقدار کوچکی از مادۀ آلرژن میتواند منجر به بروز آلرژی شود. با توجه به گستردگی حضور گرده‌ها و سای آلرژن‌های شایع در فصل‌های حساسیت، عملا ً دوری از این مواد غیرقابل اجتناب است. بنابراین، بیشتر افراد استفاده از داروها را تنها راه مقابله با آلرژی‌ها و عوارض آزاردهندۀ آن‌ها می‌دانند.

بیشتر افراد با بررسی گزارش‌های اپلیکیشن‌ها،وب‌سایت‌ها یا پایگاه‌های هواشناسی، میزان گردۀ آزاد موجود در هوا را بررسی می‌کنند، اما حقیقت این است که میزان گرده می‌تواند با تغییر زمان و شرایط آب‌وهوایی تغیر کند. به‌عنوان مثال، شمار گرده‌ها در روزهای سرد و بارانی کم‌تر، و در مقابل، در روزهای گرم و در اوایل صبح بیشتر است.

با رعایت نکات زیر میتوانید از احتمال قرار کرفنت در معرض گرده‌ها و آلرژن‌ها بکاهید:

  • ترجیحاً در روزهایی که شمار گرده‌ها بالاست، به‌خصوص در روزهای خشک و بادی، از خانه خارج نشوید.
  • از ساعت ۵ تا ۱۰ صبح، یعنی هنگامی که شمار گرده‌های موجود در هوا به احتمال زیاد در بالاترین سطح خودهستند، در خانه بمانید.
  • در طول فصل حساسیت، ترجیحاً از سیستم‌های تهویه‌کنندۀ هوا به‌جای پنجره استفاده کنید.
  • در هنگام رانندگی پنجره‌های اتومبیل را بسته نگه‌دارید.
  • رسیدگی به کارهای باغجۀ خود را به شخصی دیگر بسپارید.
  • البسه و لوازم خواب را برای خشک کردن در بیرون از خانه قرار ندهید.
  • بعد از یک روز کاری و قبل از خواب، موهای خود را بشویید.

اگر از داروهای ضدحساسیت (آنتی‌هیستامین‌ها، استروئیدهای بینی و غیره) استفاده می‌کنید، بهتر است چند هفته قبل از شروع فصل حساسیت، مصرف داروها را آغاز کنید؛ چراکه آزمایشات بالینی نشان داده‌اند که این روش، موثرتر از شروع دارو پس از توسعۀ علائم است.

بهترین دارو برای علائم متوسط تا شدید آلرژی بینی، اسپری بینی داروهایی به نام گلوکوکورتیکوئیدها است. قرص‌های آنتی‌هیستامین نیز موثرهستند. قرص‌های قدیمی‌تر – که به قرص‌های نسل اول معروف هستند – عوارض جانبی بیشتری از خود برجای می‌گذارند. و به‌عنوان آخرین نکته، اسپری بینی کرومولین (cromolyn) نیز در کاهش علائم آلرژی موثر است.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید