انتشار این مقاله


پرندگان؛ دارویی از جنس طبیعت برای افسردگی

تماشای پرندگان می‌تواند احتمال بروز افسردگی را کاهش دهد. نتایج مطالعات دنیل کاکس (Daniel Cox) از دانشگاه اکستر بریتانیا (University of Exeter) از حقایق جدیدی در رابطه با مقولۀ بسیار پیش‌پاافتادۀ “درخت‌کاری حاشیۀ خیابان‌ها” پرده برداشته است. بر اساس یافته‌های وی، افرادی که در محله‌هایی با پرندگان، درخت و بوته‌کاری بیشتر زندگی می‌کنند؛ به احتمال کم‌تری […]

تماشای پرندگان می‌تواند احتمال بروز افسردگی را کاهش دهد.

نتایج مطالعات دنیل کاکس (Daniel Cox) از دانشگاه اکستر بریتانیا (University of Exeter) از حقایق جدیدی در رابطه با مقولۀ بسیار پیش‌پاافتادۀ “درخت‌کاری حاشیۀ خیابان‌ها” پرده برداشته است. بر اساس یافته‌های وی، افرادی که در محله‌هایی با پرندگان، درخت و بوته‌کاری بیشتر زندگی می‌کنند؛ به احتمال کم‌تری گرفتار افسردگی، اضطراب و تنش‌های روحی خواهند شد.

تماشای پرندگان اثرات مطلوبی بر سلامت روانی دارد. امتیاز تصویر: Tim Felce / CC BY-SA 2.0.

جهت انجام این مطالعه، دکتر کاکس و همکاران وی از دانشگاه‌های مری‌لند (Maryland)، کوئینزلند استرالیا (Queensland)، اکستر و هم‌چنین بنیاد پرنده‌شناسی بریتانیا (British Trust for Ornithology)، نظرسنجی گسترده‌ای را از ۲۶۳ داوطلب – با سن، درآمد و قومیت‌های متفاوت – به عمل آوردند. تمام داوطلبین در محدودۀ شهری منطقه‌ای در جنوب انگلستان موسوم به “مثلث کرن‌فیلد” (Cranfield Triangle) – که خود شامل سه شهر میلتون کینز (Milton Keynes)، لوتون (Luton) و بدفورد (Bedford) است – سکونت داشتند.

محققان شواهدی مبنی بر اثرات مطلوب “امکان دیدن پرندگان، بوته‌ها و درختان در محدودۀ اطراف خانه” مشاهده نمودند؛ این امکان محدودیت مکانی ندارد و شامل هر دو محله‌های شهری و سرسبزتر حومه نیز می‌شود. پژوهشگران هم‌چنین دریافتند که آن دسته از افرادی که – طی هفتۀ پیش از نظرسنجی – کم‌تر از حد معمول از خانه خارج شده بودند، با احتمال بیشتری تجربۀ حالات اضطراب و افسردگی (البته منظور بیماری نیست) را [در نظرسنجی] گزارش می‌کردند.

گروه تحقیقاتی توضیح می‌دهد:

تجربۀ [حضور در] طبیعت اثرات سودمند عدیده‌ای بر سلامت روانی دارد، مخصوصاً برای افرادی که در نواحی شهری زندگی می‌کنند. خصوصیات طبیعی محله‌های شهری، احتمالاً یکی از تعیین‌گرهای اساسی میزان دوز دریافتی از طبیعت می‌باشد. طبق مشاهدات ما، از مجموع ۵ ویژگی طبیعی محله‌های شهری که [در این مطالعه] بررسی شدند؛ فضای سبز و فراوانی پرندگان در زمان‌های بعد از ظهر، ارتباط مثبتی با کاهش شیوع (Prevalence) افسردگی، اضطراب و استرس (تنش) دارد.

محققان تعداد پرنده‌های مشاهده‌شده [از سوی ساکنین] در زمان‌های بعد از ظهر را – که ظاهراً کم‌تر از این مقدار در صبح می‌باشد – بررسی نمودند. در این مطالعه گونه‌های رایج پرندگان نظیر طرقه (Blackbird)، سینه‌سرخ (Robin)، چرخ‌ریسک سرآبی (Blue tits) و کلاغ (Crow) مشاهده شدند. با این حال هیچ‌گونه ارتباطی میان گونۀ مشاهده‌شده با سلامت روانی گزارش نشد؛ عمده تأثیر مثبت مربوط به تعداد پرندگان مشاهده شده از پنجره – در باغچه یا محله – می‌شد. دلیل این قضیه شاید مربوط به عدم توانایی افراد در شناسایی انواع پرندگان باشد؛ در حقیقت فقط مشاهدۀ پرنده برای اعمال تأثیر مثبت آن کافی است، چرا که بسیاری از ما گونه‌های متفاوت پرندگان را نمی‌توانیم تشخیص دهیم. نتایج این مطالعه در ژورنال BioScience منتشر شده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید