انتشار این مقاله


۹ نشانه‌ی ابتلا به بیماری‌های روانی

علائم و نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های روانی کدامند؟ چگونه تفاوت بین یک حالت روحی بد و یک بیماری روانی را تشخیص دهیم؟ نشانه‌هایی که در ادامه معرفی خواهند شد، به شما در تشخیص بهتر یک بیماری روانی کمک می‌کنند. باید توجه داشت که در اغلب بیماری‌های روانی، چند نشانه‌ی زیر با هم ظاهر می‌شوند و احتمال […]

علائم و نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های روانی کدامند؟ چگونه تفاوت بین یک حالت روحی بد و یک بیماری روانی را تشخیص دهیم؟


نشانه‌هایی که در ادامه معرفی خواهند شد، به شما در تشخیص بهتر یک بیماری روانی کمک می‌کنند. باید توجه داشت که در اغلب بیماری‌های روانی، چند نشانه‌ی زیر با هم ظاهر می‌شوند و احتمال ظهور هر یک از آن‌ها به تنهایی بسیار اندک است.

۱. استرس و نگرانی

همه‌ی افراد این احساس را تجربه می‌کنند اما بروز مداوم و بدون وقفه‌ی استرس می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به یک اختلال روانی باشد. سایر مشکلاتی که ممکن است همراه با این حس بروز پیدا کنند عبارت‌اند از افزایش ضربان قلب، بریدگی تنفس، سردرد، بی‌خوابی و در مواقع نادر اسهال.

۲. افسردگی

آیا متوجه می‌شوید که دوستتان علاقه‌ی خود را نسبت به فعالیت‌هایی که سابقاً در اشتراک داشتید، از دست داده‌است؟ و یا بسیار حساس و ناراحت به نظر می‌رسد؟ کاهش انگیزه و انرژی و احساس خستگی در اغلب ساعات شبانه‌روز همه و همه از نشانه‌های ابتلا به اختلال افسردگی است.

۳. انفجار احساسات

همه‌ی ما زمان‌های دشواری را پشت سر می‌گذاریم که ممکن است با نوسانات خلقی همراه باشند؛ اما انفجار شدید خشم خصوصاً در افرادی که بی‌سابقه است می‌تواند نشانه‌ای برای ابتلا به یک مشکل روانی باشد.

۴. مشکلات خواب

در حالت کلی، یک فرد بزرگسال به ۷-۹ ساعت خواب کامل در طول شبانه‌روز نیاز دارد. تغییرات مداوم الگوی خواب یک فرد می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر شناخته شود.


مقاله مرتبط: بی‌خوابی


۵. تغییرات وزن و اشتها

تغییرات وزن در حد چند کیلو امری معمولا طبیعی تلقی می‌شود اما برای برخی افراد، کاهش یا افزایش وزن مداوم، خصوصاً اگر علت فیزیولوژیک دیگری نداشته باشد می‌تواند از نشانه‌های بیماری‌های افسردگی یا سایر مشکلات روانی باشد.

۶. انزوا و گوشه‌گیری

نیاز به خلوت و سکوت از نیازهای اساسی هر فرد است؛ اما تغییر اساسی در این الگو، خصوصاً برای افرادی که بروز انزوا در آن‌ها بی‌سابقه است غیرعادی تلقی می‌شود. درصورتی که فردی از نزدیکان شما به طور مداوم گوشه‌گیری را به بودن در جمع ترجیح می‌دهد و از فعالیت‌های اجتماعی دوری می‌کند، می‌تواند مشکوک به بیماری‌های افسردگی، دوقطبی و… باشد.

۷. سوء استفاده از یک ماده‌

مصرف الکل یا سایر مواد مخدر در افرادی بدون سوء سابقه، نشانگر وجود مشکلی است که زمینه‌ساز مشکلات روانی می‌تواند شود.

۸. احساس گناه و بی‌ارزش بودن

احساساتی نظیر ‘من یک فرد بی‌ارزش هستم’ و ‘من همواره شکست خواهم خورد’ می‌توانند نشانه‌ی افسردگی یا سایر مشکلات روانی باشند. این افراد همواره خود را مورد نکوهش قرار می‌دهند و از کارهای خود انتقاد منفی می‌کنند. با افزایش شدت این احساسات و عدم توجه به درمان آن‌ها، فرد ممکن است به خودکشی اقدام کند.

۹. تغییرات رفتاری و احساسی

یک بیماری روانی، می‌تواند از یک تغییر قابل‌ چشم‌پوشی در احساسات فرد ایجاد شود. در صورتی که احساس می‌کنید نزدیکان شما تغییرات قابل توجهی در رفتار یا احساسات خود دارد، توصیه می‌شود به کمک آن‌ها بشتابید.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید