انتشار این مقاله


کنترل خشم: از این غذاها دوری کنید

خانوادۀ من طبع خشنی دارد و این چیزی نیست که من به آن افتخار کنم. از کوره در رفتن معمولا ختم به خیر نمی‌شود و حداقل بهایی که برای جبرانش باید پرداخت کنیم یک معذرت‌خواهی است. یوگا و رژیم‌های غذایی می‌تواند در زمینه کنترل طبع‌مان به ما کمک کند و موجب می‌شود یک قدم در […]

خانوادۀ من طبع خشنی دارد و این چیزی نیست که من به آن افتخار کنم. از کوره در رفتن معمولا ختم به خیر نمی‌شود و حداقل بهایی که برای جبرانش باید پرداخت کنیم یک معذرت‌خواهی است. یوگا و رژیم‌های غذایی می‌تواند در زمینه کنترل طبع‌مان به ما کمک کند و موجب می‌شود یک قدم در عصبانیت عقب‌تر باشیم و قبل از این که از کوره در برویم، کمی فرصت داشته باشیم که در مورد آن فکر کنیم. این‌ که خانواده‌ای عصبانی با آستانه تحریک پایین داریم، دلیل نمی‌‍شود که نتوانیم آن را کنترل کنیم. در حقیقت؛ دقیقا برعکس این تصور است. ما این قابلیت را داریم که رفتارها و خصوصا طبع‌مان را کنترل کنیم، یا حتی بر آنها فرمانروایی کنیم!

اول از همه، اگر عصبانیت جزئی از دنیای شماست بهتر است که از یک درمان دارویی برای کنترل آن استفاده کنید. درمان دارویی به شما اجازه می‌دهد قبل از اینکه به محرکی پاسخ دهید ابتدا سخن او را بشنوید و در صورت نیاز پاسخ دهید. در این صورت اگر شما به شدت عصبانی شدید باعث می‌شود که از کوزه در نروید و بتوانید کمی خودتان را کنترل کنید و تمام پل‌های پشت سر خودتان را خراب نکنید. اگر شما مستعد عصبانیت هستید بهتر است برای اینکه قضیه بدتر نشود از بعضی مواد غذایی دوری کنید.
در ادامه به ۴ ماده خوراکی که ارزشش را دارد که از آنها دوری کنیم، می‌پردازیم.

۱. قهوه

قهوه موجب بدخلق شدن ما می‌شود. هنگامی که شما قهوه می‌خورید باعث افزایش انرژی شما می‌شود و در حالت عصبانیت موجب تمایل بیشتر به باز کردن دهانمان می‌شود. آیا واقعا ارزشش را دارد که حرفی را بزنیم که به احساسات فردی آسیب برساند و او را آزرده کند؟ آیا نمی‌شود همان سخن را به شیوه‌ی دیگری بیان کرد که آرام‌تر و بدون خصومت‌تر باشد؟ قهوه به ما انرژی زیادی می‌دهد و گاهی ما واقعا نمی‌دانیم که این میزان انرژی را کجا خرج کنیم. برای این‌ که متعادل باقی بمانیم بهتر است به جای استفاده از قهوه از چای سبز یا yerba mate(نوعی چای) استفاده کنیم. هر دوی این مواد علاوه بر انرژی‌زا بودنشان همچنان ما را آرام نگه می‌دارد.

۲.گوجه فرنگی

علم باستانی Ayurveda می‌گوید که گوجه فرنگی یکی از غذاهای حرارت‌زا است، که باعث عصبانیت ما می‌شود. حال اگر شما مستعد این حالت هستید، بهتر است میزان مصرفتان را از سرشت آتش(pitta dosha) به حداقل برسانید، عنصری که از آتش ساخته شده است. کمی آتش خوب است، و موجب هضم بهتر غذاها می‌شود. ولی میزان زیاد آتش موجب عصبانیت و همچنین موجب عوارض جانبی عصبانیت مانند استرس و مقصر بودن، می‌شود.

۳.فلفل‌های تند

فلفل‌های تند موجب افزایش حرارت در بدن می‌شود، حال اگر از قبل ما در سطح انرژی بالایی قرار داشته باشیم دیگر به این مواد نیاز ندارید و اگر مصرف کنید اوضاع بدتر می‌شود. تاثیر Pitta dosha در تابستان بیشتر هم می‌شود. در حالت پایه باقی‌ماندن می‌تواند در نتیجه دوری کردن از مواد حرارت‌زا باشد، اگر چه دمای هوا بالا هم باشد.

۴. محصولات گندم و شیر

بر طبق BeWellBuzz، اصلی‌ترین پاسخ آلرژیک نسبت به گندم و کازئین داخل شیر می‌تواند التهاب مغزی باشد، که موجب خصومت می‌شود. کازئین موجود در لبنیات و گلوتن موجود در گندم، با حالت تهاجمی هم مرتبط هستند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *