انتشار این مقاله


بهترین روش کاهش وزن؛ ورزش‌های هوازی یا استقامتی؟

برای دهه‌های متمادی تصور می‌شد که ورزش‌های هوازی (که در اصطلاح کاردیو Cardio نامیده می‌شوند) بهترین راه برای کاهش وزن هستند؛ سپس ورزش‌های استقامتی و راه‌های که به‌وسیله‌ی آن سبب افزایش سرعت متابولیسم می‌شوند، مورد توجه قرار گرفتند. تقابل این دو سبب شد که محققان دانشگاه دوک، به بررسی دقیق این مسأله بپردازند تا یکبار برای […]

برای دهه‌های متمادی تصور می‌شد که ورزش‌های هوازی (که در اصطلاح کاردیو Cardio نامیده می‌شوند) بهترین راه برای کاهش وزن هستند؛ سپس ورزش‌های استقامتی و راه‌های که به‌وسیله‌ی آن سبب افزایش سرعت متابولیسم می‌شوند، مورد توجه قرار گرفتند.


تقابل این دو سبب شد که محققان دانشگاه دوک، به بررسی دقیق این مسأله بپردازند تا یکبار برای همیشه پاسخ سوال روبه‌رو داده شود: کدام‌ یک از ورزش‌ها بهترین روش برای کاهش وزن هستند؟ هوازی یا استقامتی؟

پس از ۹ ماه تلاش پیاپی و دنبال کردن ۱۱۹نفر از افرادی که سابقاً مبتلا به چاقی و دارای سبک زندگی کاملاً ساکن بودند و اخیراً، با انجام دادن یکی از ورزش‌های کاردیو یا استقامت یا ترکیبی از این دو، موفق به کاهش وزن شده‌اند، محققان توانستند برنده‌ی نهایی را تعیین کنند: ورزش‌های هوازی!
پژوهش‌ آن‌ها نشان داده‌است افرادی که تنها ورزش‌های هوازی را در برنامه‌ی خود داشتند، از کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی که ورزش‌های استقامتی را داشتند، بهره‌مند می‌شدند.
تعجب برانگیز نبود زمانی که محققان پی بردند افرادی که ترکیبی از ورزش‌های استقامتی و هوازی را کار می‌کردند از بهترین شکل بدنی برخوردار می‌شدند؛ در عین از دست دادن چربی‌های اضافه، به قدرت عضلات خود می‌افزودند. با این‌حال، باید توجه داشت این افراد زمانی تقریباً دو برابر دو گروه دیگر را در باشگاه سپری می‌کردند.


مقاله‌ی مرتبط: دلایل تعجب‌آور چاقی!


کریس اسلنز (Cris Slentz)، استادیار دانشگاه دوک، اظهار دارد که‌ این مسأله، با معادلات ریاضی ساده قابل توجیه است؛ دقیقه به دقیقه، ورزش‌های کاردیو کالری بیشتری را می‌سوزانند؛ بنابراین، برای سوزاندن چربی، بهترین شیوه محسوب می‌شوند. این امر به معنای عدم کاربرد ورزش‌های ساتقامتی برای داوطلبان کاهش وزن نمی‌باشد. خصوصاً در افرادی که پا به سن می‌گذارند و حجم توده‌ی عضلات روند رو به کاهشی را در پی می‌گیرد، ورزش‌های استقامتی اهمیت ویژه‌ای می‌یابند.

موفق‌ترین افراد برای رسیدن به بهترین شکل بدنی، افرادی هستند ترکیبی از ورزش‌های کاردیو و استقامتی را در برنامه‌ی خود دارند.
نکته‌ی بسیار مهم دیگری که توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود، حقیقت زیر است:

ورزش به‌تنهایی نمی‌تواند سبب ادامه‌یافتن روند کاهش وزن شود.

درواقع، نمی‌توان نقش رژیم غذایی و به شکل کلی را در این زمینه نادیده گرفت. این‌که شما چه چیزی را و به چه میزانی می‌خورید، اثر فراوانی بر کنترل وزن شما دارد.
بدیهی است که مصرف کمتر کالری آسان‌تر از سوزاندن آن‌ها است. اهمیت ورزش کردن زمانی بروز پیدا می‌کند که بخواهید مانع افزایش بیشتر وزن شوید  و شکل بدن خود را تغییر دهید.


مقاله‌ی مرتبط: با رایج‌ترین اشتباهات در کاهش وزن آشنا شوید!


در واقع، ۹۰% از افرادی که موفق به کاهش وزن خود می‌شوند، افرادی هستند که برای مدت حداقل ۱ ساعت در روز، ورزشی کاردیو را انجام می‌دهند.
این فعالیت، می‌تواند به سادگی راه رفتن باشد!

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *