انتشار این مقاله


آیا بی‌خوابی می‌تواند منجر به مرگ شود؟

بی‌خوابی می‌توانند حسی همانند مرگ به انسان القا کند، ولی آیا واقعا می‌تواند انسان را از پا دربیاورد؟ و اگر این فرضیه درست باشد، چقدر زمان می‌برد که کم‌خوابی منجر به مرگ شود؟ در این باره شواهد کمی وجود دارد ولی هر چه که هست به شما پیشنهاد می‌کند که شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید […]

بی‌خوابی می‌توانند حسی همانند مرگ به انسان القا کند، ولی آیا واقعا می‌تواند انسان را از پا دربیاورد؟ و اگر این فرضیه درست باشد، چقدر زمان می‌برد که کم‌خوابی منجر به مرگ شود؟ در این باره شواهد کمی وجود دارد ولی هر چه که هست به شما پیشنهاد می‌کند که شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید و کم‌خوابی نداشته باشید.

این مسئله مشخص نشده است که آیا واقعا کمبود خواب به تنهایی می‌تواند موجب مرگ شود یا نه اما چیزی که مسلم است کم‌خوابی می‌تواند موجب مرگ به صورت غیر مستقیم متاثر از این مشکل شود؛ حوادثی مانند تصادفات ماشینی یا حوادث سر کار. دلیل این مسئله این است که بیدار ماندن برای زمان طولانی می‌تواند بر روی ادراک و قضاوت فرد تاثیر بگذارد، که در این صورت فرد را در مستعد حوادث قرار می‌دهد.(منبع:Harvard Medical School) بعد از ۱۸ ساعت نخوابیدن، و سپس بیدار شدن ساعت ۶ صبح برای رفتن به سر کار و تا نیمه شب بیدار ماندن می‌تواند به حدی به فرد حالت نامساعد بدهد که فردی با سطح الکل خون ۰.۰۵ درصد دارد. برای ۲۴ ساعت بی‌خوابی این میزان برابر ۰.۱۰ درصد BAC است.(منبع:Centers for Disease Control and Prevention) در این سطح ناخوشی، این احتمال وجود دارد که فرد مشکلی در سر کار یا در مسیر داشته باشد.

حال اگر شما به اندازه‌ای خوش‌شناس باشید که بتوانید از این شیوه‌های مرگ کو‌تاه مدت جان سالم بدر ببرید، بی‌خوابی در آخر می‌تواند به تنهایی شما را از پا در بیاورد. کم‌خوابی مزمن زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت یا بیماری‌های قلبی-عروقی می‌تواند باشد.(منبع:Harvard Medical School)

البته، هر دوی‌ این سناریوها می‌تواند موجب ضعف کوتاه مدت شود. در این سناریوها شما می‌خوابید اما نه به میزانی که به آن نیاز دارید. حال اگر شما به هیچ میزانی نخوابید چه می‌شود؟ بیشترین زمانی که یک فرد توانسته بیدار بماند و زیر نظر هم بوده باشد ۱۱ روز بوده است، که این فرد Randy Gardner بوده است که توانسته مشارکتی در یک تحقیق داشته باشد.(منبع:Gillin) منابع مختلف در این زمینه که چه مقدار این بی‌خوابی طولانی مدت بر روی ذهن و روان گاردنر تاثیر گذاشته اختلاف دارد. اما همه‌ی آنها توافق دارند که بعد از چند روز تمام این اثرات از بین رفتند و این اثرات کوتاه مدت بودند.

اگر از تجربه گاردنر بگذریم، محققین خیلی در مورد اینکه چه مدت طول می‌کشد که انسان با نخوابیدن بمیرد، به هر حال در نتیجه این آزمایش یک فرد نهایتا می‌میرد.حتی CIA محدودیت نخوابیدن برای بازداشتیان‌شان مشخص کردند؛ همان ۱۱ روز.(منبع:Miller) اما بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی موش‌ها تخمین زده می‌شود که حدود دو هفته نخوابیدن برای موش‌ها مرگ‌آور خواهد بود.(منبع:Gillin) اما برخی دیگر می‌گویند که این زمان حتی می‌تواند برای برخی موش‌ها به ۳۲ روز هم برسد.(منبع:Palmer) با این حال هنوز معلوم نیست که چه چیزی موجب شده است که موش‌ها بمیرند، اما گفته می‌شود دلیل این اتفاق می‌تواند ضعیف شدن سیستم ایمنی، آسیب‌های مغزی، استرس یا حتی هایپوترمی بوده باشد که در نتیجه بی‌خوابی بوجود آمده است.(منبع:Palmer)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید