انتشار این مقاله


آیا روزه گرفتن سطح سلامتی را بالا می‌برد؟

هلنا شروع به روزه گرفتن کرده است ولی نه به این علت که به مسابقاتش نزدیک است و باید به وزن خودش برسد یا نه به دلیل اینکه او با هم کلاسی‌هایش این قرار را گذاشته باشد. او فردی است ۳۰ ساله با وزن متعادل؛ هلنا این تصمیم را گرفته است چرا که از بیماری‌های […]

هلنا شروع به روزه گرفتن کرده است ولی نه به این علت که به مسابقاتش نزدیک است و باید به وزن خودش برسد یا نه به دلیل اینکه او با هم کلاسی‌هایش این قرار را گذاشته باشد. او فردی است ۳۰ ساله با وزن متعادل؛ هلنا این تصمیم را گرفته است چرا که از بیماری‌های زیادی که در هم سن‌ و‌ سال‌هایش بروز کرده‌اند می‌ترسد. او می‌خواهد که سلامتی‌اش را تضمین کند برای همین او تصمیم گرفته است که میزان کالری دریافتی‌اش را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل او شروع به روزه گرفتن مرتب کرده است. که این بدین معنی است که او برای بازه‌های ۲۴ ساعته غذایی نمی‌خورد و اگر هم بخورد نوشیدنی می‌خورد و این کار را ۳ بار در هفته یا به عبارت دیگری ۴ بار در هفته انجام می‌دهد. هلنا در زمان‌ها دیگر هر چیزی که بخواهد می‌خورد، و کیفیت غذایی که می‌خورد خیلی برایش مهم نیست.

آیا واقعا روزه گرفتن می‌تواند سطح سلامتی او را بالا ببرد؟ روزه گرفتن شیوه‌های مختلفی دارد. و این بدین معنی است که یک یا چند وعده غذایی را در طول روز ترک می‌کنیم ولی چند روزی را این کار را نمی‌کنیم و غذاهای متفاوتی را مصرف می‌کنیم. به هر روشی که ما این کار را بکنیم؛ محققین فهمیده‌اند که در نهایت روزه گرفتن می‌تواند مزایای بلقوه‌ای برای سلامتی ما داشته باشد. و این مسئله که به چه روشی و یا اینکه آیا این کار مرتبا باشد یا نه در نهایت می‌تواند موثر باشد؛ روزه گرفتن به حیوانات، حشرات و دیگر موجودات این امکان را داده است که برای حداقل یک‌ سوم بیشتر عمر کنند.

در یک‌سری تحقیقات دیگر نیز این آزمایش رو بروی انسان نیز انجام شده است، اما هنوز نتیجه قطعی بدست نیامده است و تنها یک فرضیه در این باره وجود دارد که روزه گرفتن برای انسان می‌تواند نتایج مشابهی همانند آنجه در حیوانات مشاهده شد داشته باشد. روزه گرفتن می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، مانند کم شدن خطرات تهدید کننده سلامت انسان؛ برای بیماری‌های زیادی از جنون گرفته تا دیابت. برای مثال، در یک تحقیقی که بر روی موش در انستیتو ملی در مورد سن انجام شد، این نتیجه بدست آمد که آنهایی که مرتبا روزه می‌گرفته‌اند میزان حساسیت بیشتری به انسولین دارند و همچنین میزان کمتری انسولین و گلوکز در خونشان وجود دارد. این مسائل موجب ریسک کمتری برای ابتلا به دیابت می‌شود.(منبع:Stipp)

معلوم می‌شود، روزه گرفتن می‌تواند تغییرات زیادی در احساسات افراد ایجاد بکند و مزایایی در مورد هورمون‌ها و متابولیسم انسان داشته باشد. شواهد روزه گرفتن متعادل و متناوب را پیشنهاد می‌کنند. و این به بدین معنی است که تنها کاهش ۵۰۰ الی ۸۰۰ کالری در روز می‌تواند سطح هورمون‌های مرتبط با سرطان، LDL، کلسترول و تری‌گلیسیرید را کم کند. همچنین این کاهش کالری موجب از بین رفتن التهاب و رادیکال‌های آزاد هم می‌تواند بشود.(منبع:Burne)

یک تحقیقی که توسط پروفسور Mark Mattson، رئیس علوم اعصاب انستتو ملی آمریکا، در مورد سن و مسن شدن انجام شد؛ نشان داد که افرادی که آسم داشته‌اند التهاب آنها با روزه گرفتن مرتب برای ۸ هفته حدود ۹۰ دردصد بهبود یافته است.(منبع:Stipp) با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است در حالی که تمامی این مزایا در حیوانات دیده شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به انسان تعمیم داد. برخی از منتقدان محتاط، معتقد هستند که تاثیرات روزه گرفتن برای مدت طولانی هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است و معلوم نیست که در یک دوره طولانی روزه گرفتن بر روی متابولیسم چه تاثیری دارد. و یک سری احتمالات وجود دارد که ممکن است با این کار تشدید یا حتی ایجاد شوند مانند استئوپروزیس(پوکی استخوان) و نازایی.(منبع:Burne)

با این حال، جدا از این که چه تاثیرات می‌تواند در آینده بر روی سلامتی روزه گرفتن داشته باشد. بعضی افراد با این کار می‌توانند حالت خوشی‌ای داشته باشند که نتوانسته‌اند احساس کنند و این احساس را تنها با محدود کردن بعضی غذاها توانسته‌اند بدست بیاورند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *