انتشار این مقاله


چرا اشکالات معدوی موجب استفراغ می‌شوند؟

سیستم بدن انسان به شکلی طراحی شده است که بتواند از خودش در مقابل مهاجمانی که به آن حمله می‌کنند محافظت کند؛ مهاجمانی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها. گاهی اوقات این عمل دفاع کردن می‌تواند تا حدی ناخوشایند باشد. با این حال، استفراغ یکی از مهمترین آنها است؛ نه تنها دردناک و ناخوشایند است بلکه تا […]

سیستم بدن انسان به شکلی طراحی شده است که بتواند از خودش در مقابل مهاجمانی که به آن حمله می‌کنند محافظت کند؛ مهاجمانی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها. گاهی اوقات این عمل دفاع کردن می‌تواند تا حدی ناخوشایند باشد. با این حال، استفراغ یکی از مهمترین آنها است؛ نه تنها دردناک و ناخوشایند است بلکه تا حدی تنفرانگیر است. اما با این حال استفراغ با هدفی انجام می‌شود. مخصوصا زمانی که یک مشکلی در دستگاه گوارش ایجاد شود.

برای اینکه کمی بیشتر در این بفهمیم و این‌ که بدانیم چه مواقعی این اتفاق می‌افتد بهتر است ابتدا نگاهی به ارتباط بین مغز و معده بیاندازیم و ببینیم چگونه انتقال پیام صورت می‌گیرد. سطح دستگاه گواراشی با سلول‌های اندوکرین حساسی پوشیده شده است؛ که آنها را انتروکرومافین می‌شناسیم و در حالت مخفف به آن‌ها “سلول‌های EC” گفته می‌شود. به طور شگفت‌انگیزی این سلول‌ها ۹۰ درصد کل سروتونین موجود در بدن را دارند.(منبع:Donnerer) این باور وجود دارد هنگامی که این سلول‌ها احساس کنند که مشکلی وجود دارد سریعا آن را به شکل انتقال‌دهنده‌ی شیمیایی مانند سروتونین به سیستم عصبی روده (ENS) انتقال می‌دهند. ENS، با مغز بوسیله اعصاب در ارتباط است، با قسمتی که مسئول پاسخ‌های سیستم گوارشی است. حال هنگامی که این پیام حاوی این باشید که ویروس یا عفونت باکتریایی وارد شده است، ENS فرمان استفراغ را می‌دهد و نسخه‌ای از اطلاعات را به مغز می‌فرستد.

برای اینکه بهتر بتوانیم این قضیه را تصور کنیم بیایید یک مثال بزنیم. تصور کنید، یک مزاحم به خانه شما وارد شده است. اگر این اتفاق بیافتد، آژیر شما فعال می‌شود و پیامی را به شرکت مسئوله می‌فرستد و سپس آنها هم پلیس را در جریان قرار می‌دهند. این یک سیستم است که برای اینکه مزاحم را از خانه‌تان خارج کنید. همانند این اتفاق در بدن هنگامی که زنگ خطر به صدا در می‌آید انجام می‌شود به این شکل که هنگامی که سلول‌های EC حمله میکروبی را تشخیص می‌دهند زنگ خطر را به صدا در می‌آورند(ترشح سروتونین) و پیام به شرکت مسئول می‌رسد(ENS). سپس پلیس(استفراغ) مهاجم(ویروس) را از بدن خارج می‌کند.

باید برای اینکه این اتفاق همیشه اتفاق نمی‌افتد شکرگذار باشیم. معمولا، ENS همان‌طور که استفراغ را موجب می‌شوند، قبل از آن حالت تهوع را ایجاد می‌کنند که فرد بداند که قرار است استفراغ بکند. استفراغ کردن توسط عضلات شکم و معده انجام می‌گیرد. در زمان استفراغ، این عضلات از پیشروی باکتری‌ها به همراه غذا جلوگیری می‌کنند و به جای آن، آنها را به سمت خارج هل می‌دهند. دستگاه گوارشی یک روش متفاوت برای خارج کردن باکتری‌ها و ویروس‌ها موجود در روده بزرگ دارد و آن هم “اسهال” است. معمولا این مشکل گوارشی که نیاز به پاسخ دارد با پاسخ اسهال روبرو می‌شود و اهمیت این پاسخ همانند استفراغ است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید