انتشار این مقاله


کنترل بیماری آسم از طریق اپلیکیشن های گوشی همراه

استفاده از اپلیکیشن های سلامتی در کاهش خطر و مراقبت اولیه از حملات آسمی در کودکان چندان موثر واقع نمی شود.

دکتر David R. Stukus از بیمارستان کودکان Columbus ایالت اوهایو، اظهار کرده است که استفاده از اپلیکیشن های سلامتی در کاهش خطر و مراقبت اولیه از حملات آسمی در کودکان موثر واقع نمی شود. اگرچه اپلیکیشن های کنترل بیماری آسم در راه به روز شدن و کارآمدتر شدن قدم برمی دارد، ولی عملکرد آنان قبل از عرضه به جامعه باید مورد تایید قرار گیرد.به گفته ی محققان در آکادمی آلرژی و آسم آمریکا (American Academy of Allergy, Asthma & Immunology) تفاوت چشم گیری در گروه شاهد و گروهی که در مقابل حملات آسم از اپلیکیشن استفاده می کردند وجود ندارد. با این وجود دکتر Stukus در مصاحبه با MedPage Today اعلام کرد:

با بررسی آمار بیماران کلینیکی می توان فهمید که همه ی آنان از این اپلیکیشن ها استفاده نمی کنند، لذا قضاوت درباره ی ناکارآمد بودن این متد صحیح نیست. البته با بررسی بیشتر و وقت گذاشتن بر روی این کار می توان کارایی اپلیکیشن هارا بالا برد.

این اپلیکیشن می تواند برنامه ی درمانی بیماران را تنظیم کند، زمان داروهای تجویزی پزشک را برای بیمار یادآوری کند، نکات پرهیزی را به بیمار اطلاع دهد و اقدامات لازم را به هنگام حمله ی بیماری آسم آموزش دهد. دکتر Stukus و همکارانش نزدیک ۲۰۰ کودک ۶ ماهه تا ۲۱ ساله ی مبتلا به آسم را به مدت ۶ ماه در بیمارستان کودکان اوهایو تحت کنترل گرفتند( نژاد و سن بیماران در نتیجه ی تحقیق تاثیر چندانی نداشت) گروه کنترل شده در کلینیک به میزان ۷۲% و گروه کنترل شده با اپلیکیشن به میزان ۲۴% بهبود علائم حملات آسم را نشان دادند. کنترل بیماران در کلینیک ها به مراتب هزینه بر و وقت گیر تر از کنترل با اپلیکیشن است. هم چنین حضور طولانی مدت بیماران در کلینیک می تواند خسته کننده باشد، ولی تا زمانی که کارایی اپلیکیشن ها بالا نرود و توسط سازمان های سلامت تایید نشوند، کنترل در کلینیک امن تر خواهد بود.

در نظر گرفتن ویژگی ها و خصوصیات هر بیمار در استفاده از اپلیکیشن لازم است؛ لذا تحقیقات آتی به منظور پیشرفت اپلیکیشن ها، باید از علم اصول و تاثیر گذاری پیروی کند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید